کد خبر: ۷۶۶۲۶

حکیم مهر: دو واحد مرغداری مبتلا به بیماری نیوکاسل عصبی در لالی با هدف پیشگیری از سرایت این بیماری به سایر واحدهای صنعتی عفونی پاکسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، «عظیم کریمی دزفولی» رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لالی در تشریح این خبر گفت: دو واحد مرغداری به منظور جلوگیری از انتشار و گسترش بیماری در منطقه پاکسازی شد.

کریمی دزفولی در ادامه گفت:  پس از بررسی بالینی و علائم کالبد گشایی توسط کارشناسان دامپزشکی لالی و اخذ نمونه سرمی خون و ارسال به آزمایشگاه مرجع اداره کل استان خوزستان و اخد تاییدیه بیماری با هماهنگی های صورت گرفته هر دو کانون در سطح شهرستان با رعایت شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای معدوم گردید.

وی هدف از معدوم سازی این دو گله را در جهت کنترل و جلوگیری از سرایت بیماری به مرغداری‌های مجاور و منطقه بیان کرد و افزود: نیوکاسل یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیر در بین پرندگان است و تلفات بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی لالی گفت: انتقال این بیماری در بین پرندگان هم به صورت گوارشی از طریق بلع یا آشامیدن عوامل بیماری زا، هم به صورت تنفسی از طریق استنشاق صورت می‌گیرد و بی حالی، نفس نفس زدن، لرزش سر و عضلات، فلجی پا یا بال، و اسهال سبز رنگ از نشانه‌های عمومی بیماری نیوکاسل است.

 کریمی دزفولی گفت: تلفات در پرندگان بسته به نوع طیور ممکن است تا ۱۰۰ درصد رخ داده و بهترین و مطمئن‌ترین راه پیشگیری بیماری نیوکاسل، رعایت امنیت زیستی است و مرغداران ضمن رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای در مرغداری ها باید در زمان مقرر گله خود را بر علیه این بیماری واکسینه کنند و در صورت تلفات ناگهانی و غیر متعارف مراتب را به اطلاع اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه برسانند.


نظر شما
ادامه