کد خبر: ۷۶۷۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: وبینار بین‌المللی EuFMD با حضور کشورهای منطقه و رویکرد بررسی وضعیت شیوع بیماری تب برفکی با سویه SAT-2 در شرق ترکیه و عراق برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، وبینار بین‌المللی (EuFMD) که نام اختصاری کمیسیون اروپا برای کنترل بیماری تب برفکی است، با حضور «دکتر فابیرسیو روسو سیلوا» از این کمیسیون و نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، عراق، پاکستان و ... برگزار شد

بنابراین گزارش در این جلسه وبیناری پس از اینکه «دکتر ناجی» به نمایندگی از کشور ترکیه به ارائه گزارشی از کانون بیماری تب برفکی بیماری تب برفکی با سویه SAT-2 در کشور ترکیه (به ویژه در نواحی شرق این کشور و هم مرز با ایران) که نشان دهنده افزایش خطر نفوذ این سویه اگزوتیک به کشور ما نیز هست پرداخت؛ اهمیت واکسیناسیون گسترده و فراگیر در آن کشور را تشریح کرد.

در ادامه «دکتر جوادی» به نمایندگی از ایران به ایراد سخنانی در خصوص گزارشی از وضعیت کانون بیماری تب برفکی در ایران و اقدامات کنترلی صورت گرفته ارائه کرد.

«دکتر غالب عدی» از عراق نیز از جمله سخنرانان این وبینار بین‌المللی بود که گزارشی از موارد ابتلای دام‌های این کشور به سویه SAT-2 ارائه کرد و از عدم تهیه واکسن مناسب جهت مهار این سویه در کشورش خبر داد.

کمیسیون اروپا برای کنترل بیماری تب برفکی (EuFMD)، یکی از قدیمی‌ترین کمیسیون‌های فائو است که در 12 ژوئن 1954 با تعهد شش کشور مؤسس با هدف اقدام هماهنگ و مشترک برای مبارزه با بیماری تب برفکی در زمانی که این بیماری در حال ویران کردن دامهای این قاره بود تشکیل شد.

بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماری‌های فرامرزی و بسیار مهم حیوانی در ابعاد منطقه ای و بین المللی است و بدون کنترل این بیماری عمل پرورش دام‌های حساس به این بیماری با مشکلات عدیده مواجه می‌شود و ضمن تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین اقتصادی بر تولید کنندگان، باعث تحمیل محدودیت‌های تردد و محدویت‌های تجارت بر روی انواع دام زنده و فرآورده های آنها می‌گردد .


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
2
5
کاش جدای از یک گزارش خبری مختصر در مورد این جلسه، در یک مصاحیه مفصل با جناب دکتر جوادی و همکاران ایشان جدیترین اخبار مربوط به شیوع این سویه جدید و همینطور راه های آمادگی با بحران احتمالی ناشی از آن در اختیار دامپزشکان خصوصی و دولتی در سراسر کشور قرار می گرفت تا در صورت ورود بیماری همگی آمادگی بالاتری داشته باشیم.
نظر شما
ادامه