کد خبر: ۷۶۸۲۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران:
ادامه این امر در سال‌های آینده می‌تواند منجر به وابستگی کشور به واردات گوشت قرمز شده و در نهایت به ایجاد یک بحران معیشتی جدی برای همکاران دامپزشک فعال در این حوزه بیانجامد ...

حکیم مهر: مرکز آمار ایران گزارش داد: در مهرماه امسال ۳۸۷۶۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و عرضه شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مهر سال جاری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر 1402 ، جمعاً 38760 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ١٩٬٦٥٦ تن، 50.7 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ١٤٬٧٣١ تن، بز و بزغاله با  ٣٬٣٢١ تن، و سایر انواع دام با 1052 تن، به‌ترتیب ٣٨ درصد، ٨٫٦ درصد و ٢٫٧ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر 1402، با ماه مشابه سال 1401 نشان‌دهنده کاهش ٢٩ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در مهر 1402 نسبت به ماه مشابه سال 1401 برای گوسفند و بره 40 درصد، برای بز و بزغاله ١٤ درصد، برای گاو و گوساله ٢٢ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٧ درصد کاهش، و برای شتر و بچه‌شتر ٥٤ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر 1402 نسبت به ماه قبل (شهریور) در حدود ٢ درصد کاهش داشته است.

 

پینوشت حکیم مهر:

این خبر زنگ خطری برای همکاران دامپزشک فعال در حوزه دامهای بزرگ محسوب میشود. کاهش ۲۹ درصدی تولید گوشت قرمز در کشور، در واقع نشاندهنده کاهش ۲۹ درصدی جمعیت دامی کشور میباشد. ادامه این امر در سالهای آینده میتواند منجر به وابستگی کشور به واردات گوشت قرمز شده و در نهایت به ایجاد یک بحران معیشتی جدی برای همکاران دامپزشک فعال در این حوزه بیانجامد.


انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
2
1
تو این موضوع شکی نیست ک تولید گوشت کم شده..ولی نتایج جی آی رو ۱ درصد قابل اعتنا نیستن
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
1
13
این رو به دکان های مدرک فروشی و مافیای تاسیس دانشکده های دامپزشکی بگید که سر هر ده کوره ای دانشکده زدن یا در حال احداث هستند .سیل فارغ التحصیل از یک طرف کاهش جمعیت دامی از طرف دیگر .
دامپزشک مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
2
8
حکیم مهر عزیز
حذف یارانه ها از نهاده های دامی در سال ۱۳۹۸ باعث گرانی علوفه و ضرر و زیان دامداران گردید که همین امر باعث افزایش کشتار دام مولد در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و در نتیجه باعث کاهش جمعیت دامی کشور و گرانی تا ۴۰۰٪ قیمت دام زنده و گوشت گردیده که امر عامل اساسی در کاهش شدید تقاضا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تا کنون . حکیم مهر جان گرانی شدید دام زنده باعث تمایل جدی دامداران به انجام اقدامات درمانی و پیشگیری نموده که همین امر باعث رونق و رشد فعالبت سیستم درمان و پیشگیری گردید
پاسخ ها
دامپزشک ۸۳
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
جناب مطلع! احتمالا از وضعیت معیشت مردم و مصرف گوشت خانواده های ایرانی سالهای اخیر هم اطلاع دارید. تولید و تقاضا ارتباط مستقیم دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
همون یارانه هم رانت زیادی داشتند و باعث ثروتمند شدن افراد خاصی شدند قدرت خرید مردم پایین اومده و هزینه ها ده ها برابر شده چه برای انسان و چه برای دام
کارشناس صاحب نظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
1
10
یارانه دارو رو حذف کردید----گرانی گوشت----کاهش جمعیت دام---- کاهش سرانه مصرف
خدا بداد نسل اینده برسه با یک سوم مصرف شیر و گوشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
2
5
وقتی این موارد وجود دارد و این خود تهدیدی برای اینده این شغل میباشد انگاه به جای کمک و ارائه راه حل و پیشگیری،وقتی داروخانه ای به علت کاهش قدرت خرید و کاهش جمعیت دامی دارای داروی تاریخ گذشته میباشد متاسفانه اقدام به برخورد و معرفی به مراجع قضایی میشود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
4
واردات گوشتهای بی کیفیت خارجی نتیجه ای جز بیکاری ما دامپزشکان نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
5
بنده دامپزشک عمومی در درمانگاه عمومی در یک بخش دامپرور هستم.
در ماه گذشته توان خریدم گوشت قرمز رو نداشتم. این ماه بلاخره تونستم سه کیلو گوشت گاوی بخرم حدودا یک میلیون و نیم شده.

کل مراجعه کننده های درمانگاه بنده ۴ مورد گوسفند در روز هست.
۳ میلیون کرایه محل. حدود ۳ تومن هم شما بنزین ماشین و استهلاک اون در نظر بگیرید.

حالا آزار و اذیت های شبکه شهرستان هم بماند.

اگر کل هفته رو کار کنم. ۳۰ در ۴ کیس میشه حدود یعنی هر گوسفند ۱۱۶ تومن که معادل ۱۳۹۲۰ تومن میشه.
شما ۷۹۲۰ تومن میمونه واسم. ۹۲۰ پول آب و برق و گاز و نهایتا یک کلوچه و آب میوه میان وعده بشه.
آیا یک خانواده ۴ نفره رو میشه با ۷ تومن چرخوند.
۳ تومن کرایه منزل.
۴ میلیون برای امرار معاش میمونه.
جدیدا هم دو درمانگاه به دو درمانگاه قبلی بخش کوچک من افزوده شده.
احتمالا سال آینده هم یکی دیگر فارغ‌التحصیل شود.

همه درد ها را تحمل میکنم. با خشک سالی و کمبود دام و سو مدیریت دولت هم تحمل میکنم اما رنج تحقیر شدن توسط همکاران دولتی رو بنده نمیتونم تحمل ‌کنم. اینکه وقت و بی وقت بنده رو احضار کنند که یکبار برای گزارش ماهانه یکبار به بهانه های غریب و عجیب و همه هم در تایم کاری بنده رو به مرکز شهرستان می‌کشند. بزرگواران که خوب پول ماموریت می‌گیرند چرا سالی دوبار تشریف نمیارید درمانگاه. برخلاف دوستان دولتی بنده هم صندلی تعارف میکنم و هم احترام می‌گذارم وقتی مراجعه کنند.
اگر توان مراجعه ندارند. حداقل یک ساعت اضافه کاری بگیرند از دولت تا من بعد از تایم کاری درمانگاه خودم رو برسونم شبکه.

دوستام نظام هم اونقدر گرفتن مجوز دام کوچک و داروخانه رو سخت کردند که همه تازه فارغ‌التحصیل ها اجبارا به سمت درمانگاه عمومی در بخش های کوچک میاند. کسانی که مهارت ندارند و بدتر از اون علاقه هم ندارند و باعث بدنامی درمانگاه و دامپزشک ها میشند.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
1
0
آمار کشتار کم نشده کشتار غیر مجاز زیاد شد نظارتی وجود ندارد قصاب ها حاضر نیستند به کشتارگاه برن در محل های غیر مجاز کشتار میکنن .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
1
میگم حالا راه حل چیست؟ فقط هشدار!!! اینو به مسئولین و بخش دولتی متذکر بشم اگه هیچ حمایتی نکنن اول شان کل دامپزشکی و کلا دامپزشک میاد پایین و بعد دیگه چون بخش خصوصی وجود ندارد که بهش گیر بدن و واسه مجوز و... ازش پول بگیرن ناچار به تعدیل نیرو در بخش دولتی خواهند شد و قطعاً این موضوع گریبانگیر خودشان میشود
محمد63ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
باسلام رادنبال عیب گذشته می‌گردید آب ازجا دیگه کل آلوده سال گذشته نبودن مدیریت دلسوزی برای نسل آینده مملکت روفلج کردند ندادن نهاده دامی و وام کم درصد دامداران دام خودروبه گشتار دادن نتیجه این شدولی اگرمیخواهید شرمنده نسل آینده نباشیم وام کم درصد ونهاده دامی دراختیاردامداربگذارید ونظارت برکارشان وسودهی داشته ازاین بن بست دربیاریم ونسل آینده بهمون افتخارکنن نه توهین باسپاس ازدل سوزان وطن
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
بنظر می رسد روند قهقرایی کنونی به فاجعه خود نزدیک می شود
نظر شما
ادامه