کد خبر: ۷۷۰۱۹
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رئيس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سیدمهدی قمصری» افزود: واقعیت این است که آمار دقیقی در این خصوص ندارم. برخی مهاجرت‌ها به شکل تغییر جغرافیای فعالیت حرفه‌ای همکاران در یک فرایند تدریجی و طولانی اتفاق می‌افتد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به گفته رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان بیشتری به کشورهای اروپایی مسافرت یا مهاجرت کردند، اما اینکه تصور کنیم آمار مهاجرت نگرانکننده باشد، حداقل در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران این گونه نیست.

«دکتر سیدمهدی قمصری» در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که همه فعالیت‌های پژوهشی دانشکده منجر به حل مشکلات صنعت دام و طیور نمی‌شود، چون خیلی از آنها، حاصل کنجکاوی‌ها و ابهاماتی است که اساتید محترم دارند: «در واقع ایده به این ترتیب ایجاد می‌شود که اساتید در سیر فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، احساس می‌کنند جای برخی تحقیقات خالی است و بعضی از دیتاها وجود ندارد. برای همین به شکل یک ایده مطرح و تبدیل به پایان‌نامه دوره عمومی یا تخصص می‌شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا آماری از میزان مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به خارج از کشور دارید؟

واقعیت این است که آمار دقیقی در این خصوص ندارم. برخی مهاجرت‌ها به شکل تغییر جغرافیای فعالیت حرفه‌ای همکاران در یک فرایند تدریجی و طولانی اتفاق می‌افتد. مثلا اساتیدی که دوره خدمتی آنها تمام شده و بعد مهاجرت کردند یا بعدا در دوران بازنشستگی و به واسطه فرزندان خود اقدام به مهاجرت کرده‌اند. یک تعداد از همکاران و فارغ‌التحصیلان جوان‌تر هم که از ابتدا فعالیت حرفه‌ای خود را در خارج از کشور دنبال کردند. معمولا آن دسته از فارغ‌التحصیلانی که به آمریکا و کانادا می‌روند و قصد دارند که برای کار حرفه‌ای در آنجا اپلای کنند، ما باید مدرک آنها را تایید کنیم. خوشبختانه به واسطه اعتباری که دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران دارد، جامعه دامپزشکان آمریکا و کانادا مدرک ارائه شده از همکاران ما به عنوان گواهی فارغ‌التحصیلی را به صورت مستقیم از بنده استعلام می‌کنند. مثلا طبق یک فرمت مشخص اعلام می‌کنند که این فرد ادعا کرده که فارغ‌التحصیل دانشکده شماست و ما هم گواهی می‌کنیم که ایشان ورودی این سال و فارغ‌التحصیل این سال است و این مدرک را گرفته است.

حکیم مهر: تعداد این استعلام‌ها چقدر است؟

این تعداد تقاضاها که از آمریکا و کاناداست، خیلی زیاد و غیرمتعارف نیست اما در سال‌های اخیر شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که تعداد جوانان بیشتری حتی به کشورهای اروپایی مسافرت یا مهاجرت کردند. اما اینکه بگوییم نگرانکننده باشد حداقل در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران این گونه نیست. اگرچه که به دلایل مختلف، فرصت‌های شغلی بیشتری به این دوستان که از دانشجویان دانشکده‌های شناخته شده هستند، آفر می‌شود. البته آنهایی که در سایر دانشکده‌ها هستند هم توانمندی‌های خیلی زیادی دارند اما در سیستم‌های آکادمیک دنیا یکسری از دانشگاه‌های برخی کشورها مورد وثوق یا شناسایی بیشتری هستند که در رشته‌های مختلف هم مثال‌هایی را می‌توان زد.

حکیم مهر: پس از نظر شما نمی‌توانیم بگوییم که آمار مهاجرت در سال‌های اخیر نگرانکننده بوده است؟

خیر. البته باید به نسبت تربیت تعداد دانشجویان دامپزشکی هم توجه کرد، کمااینکه اگر نسبت را در نظر بگیرید، فارغ‌التحصیلان در این سال‌ها شیب صعودی داشته‌اند. ما از اینکه حتی یک نفری که می‌تواند در اینجا موثر باشد، برود، ناراحت می‌شویم، چون خوشایند کشور نیست، اما در عین حال نمی‌توان افراد را مجبور کرد که شما هر جایی را که ما گفتیم انتخاب کن، به هر حال هر انسانی آزاد است و می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا پژوهش‌های انجام شده در دانشکده دامپزشکی در راستای حل مشکلات صنعت دام و طیور بوده است؟

به صراحت عرض می‌کنم که همه فعالیت‌های پژوهشی این گونه نیست، چون خیلی از آنها کنجکاوی‌ها و ابهاماتی است که اساتید محترم دارند. یعنی ایده به این ترتیب ایجاد می‌شود که در سیر فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، احساس می‌کنند جای برخی تحقیقات خالی است و بعضی از دیتاها وجود ندارد. برای همین به شکل یک ایده مطرح و تبدیل به پایان‌نامه دوره عمومی یا تخصص می‌شود. در واقع برای این حل مشکلی که شما می‌فرمایید، خیلی از مواقع باید از بیرون سفارش شود. یعنی صنعت طیور، دام، مراکز واکسیناسیون و مراکز تولید واکسن با معضلی مواجه می‌شوند و برای حل آن به دانشگاه سفارش می‌دهند، همان طور که در همه جای دنیا متداول است، به مراکز مورد اعتماد خود مراجعه و پشتیبانی مالی هم می‌کنند.

در واقع آن گرنتی که در همه جای دنیا متداول است، از اینجا می‌آید. طبیعتا هزینه آن تحقیق را پرداخت می‌کنند و قرادادها بسته می‌‌شود و یک یا چند دانشجو در آن پروژه درگیر می‌شوند. در نهایت مساله حل می‌شود و دیتاها هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد. اما متاسفانه تعداد این شکل از تحقیقات خیلی زیاد نیست.

حکیم مهر: چرا؟

در واقع یک اشکال دو طرفه است و صنعت هم مراجعه زیادی نمی‌کند. البته نه صرفا صنعت دام و طیور بلکه در کل صنایع کشور، متاسفانه مدیران به دنبال راه‌حل‌های خیلی سریع هستند و البته که تحقیقات خیلی به سرعت جواب نمی‌دهد. از آنجا که از قبل برنامه‌ریزی نمی‌کنند، لذا زمانی که یک صنعت به معضل برمی‌خورد، بهترین راه را در خرید خدمت حالا یا از داخل یا خارج می‌بینند.

در هر صورت تعداد این پروژه‌ها صفر هم نیست. بعضی از تحقیقاتی که اساتید ما به ذات از داخل دانشگاه شروع می‌کنند، بر اساس شناختی است که از صنعت دارند. بالاخره خیلی از همکاران ما در حوزه فیلد دام‌های بزرگ، کوچک، طیور و آبزیان با صنعت در ارتباط هستند و از بعضی مشکلات آگاهی دارند و لذا بعضی از پایان‌نامه‌ها و پروژه‌هایی که پیشنهاد می‌کنند، بر اساس شناختی است که وجود دارد. در واقع به جای اینکه پیشنهاد پژوهش از بیرون دانشگاه بیاید، از سمت دانشکده به بیرون می‌رود. البته که شناخت صنعت پیش رو یکی از وظایف استاد است و باید بداند که در چه محیطی فعالیت می‌کند اما اینکه همه مشکلات به این ترتیب به دانشگاه ارجاع و آنجا حل شود، خیر. این نقطه ایده‌آل و آرمانی است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، اخیرا در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک و بزرگداشت دکتر آل داوود شرکت کردید. ارزیابی شما از برگزاری چنین مراسمی چیست؟

ایجاد این تشکل‌ها در حوزه دامپزشکی بسیار خوب است، کمااینکه تشکل‌های تخصصی حرفه‌ای که اطراف مجموعه دامپزشکی شکل می‌گیرند، می‌توانند به شناساندن بهتر آن بخش از دامپزشکی به جامعه کمک کنند و به ارتقای سطح علمی در آن حوزه منجر شوند. این تشکل‌ها می‌توانند کنفرانس‌های علمی، نشست‌ها، کارگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را که در یک زمینه ایجاد می‌شود، خیلی سریع شکل دهند. تا زمانی که یک دستاورد، یک تکنولوژی و یک روش در سوابق درسی قرار گیرد، زمان می‌برد و در خیلی از جاهای دنیا، کارگاه‌های آموزشی برای معرفی یک دستگاه، یک روش و یک دارو توسط تشکل‌های صنفی برگزار می‌شود. متاسفانه این رویداد در دامپزشکی کم بوده اما جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک با توجه به رونق کلینیک‌های دام کوچک و برگزاری کنگره‌های تخصصی می‌تواند کمک زیادی کند، همانطور که اعلام کردند که در سال آینده خواهند داشت.

بنای ما در انجمن جراحی برگزاری یک سال در میان کنگره‌های علمی است، کمااینکه این کنگره‌ها با وجود همکارانی که از خارج از کشور دعوت می‌شوند، باعث تعالی افکار می‌شود. همچنین کارگاه‌های تخصصی می‌تواند برای رزیدنت‌ها بسیار مفید باشد، لذا این وجه کار خیلی خوب است و این تشکل‌ها باعث ارتقا خواهند شد. وجه دوم آن نیز تقدیر از همکاران و پیشکسوتانی است که می‌توانند الگوی جوان‌ترها قرار گیرند که در این حوزه تشخیص دوستان این بود که این بار از دکتر آل‌داوود تقدیر به عمل آید. ایشان همکار بازنشسته ما هستند و توفیق همکاری با ایشان را داشتیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
1
14
تعداد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی که اقدام به مهاجرت کرده‌اند، افزایش یافته اما آمار آن نگران‌کننده نیست

....................... تلاش های سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی برای رسیدن به این هدف کافی نبوده
یه کمی بیشتر تلاش کنند و دستورالعمل ها و بخشنامه های بی اساس و پایه ی بیشتری با هدف نابودی بخش خصوصی صادر کنند این آمار بیشتر شده و انشااله به سطح نگران کننده خواهیم رسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
1
15
آقای دکتر بیشتر از نصف دانشجویان هر ورودی به فکر رفتن هستن و میرن
این پول بیت الماله که در دانشگاه های دولتی هزینه میشه برای دانشجو و درنهایت دانشجو میره به کانادا و بقیه کشورها
البته حق دارن. باید برن. این وضعی که برای دامپزشکی درست شده جای دفاعی باقی نذاشته.
امیدوارم هرکسی که میتونه بره و نجات پیدا کنه
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
5
19
تا زمانی که بنگاهی به اسم دانشگاه آزاد هست هیچ نگرانی در کار نخواهد بود..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
در مورد واحدهای کرج و علوم تحقیقات این مورد صدق نمی کند وت بزرگوار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
درود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
کاملا صحیح و درست
دانشگاه آزاد حلال مشکلات
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
دیگه کار از آزاد و دولتی گذشته . دانشگاه دولتی در مسابقه با دانشگاه آزاد ، در دهه گذشته تعداد پذیرشش ۲۰ نفر بود الان ۲۰۰ نفر روزانه و شبانه قبولی مهر و بهمن میگیره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
10
2
با سلام برای کار در همه ی بخش های مربوط به دامپزشکی نیاز به مدرک دکتر دامپزشک و دکتر دامپزشک نیست کارشناس کاربلد و متعهد و علاقه به پیشرفت کشور تربیت شود و استخدام و بدون تبعیض حق حقوقشان پرداخت شود آنوقت شاهد این همه دامپزشک فارغ التحصیل با بیت المال، عاشق مهاجرت به کانادا نخواهیم بود
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
7
جناب آقای دکتر سیدمهدی قمصری گرامی میزان فرار و مهاجرت تا چه حدی باشد ........... نگران کننده خواهد بود؟
استاد گرامی هزینه های صرف شده برای آموزش این عزیزان آیا نگرانی ندارد؟
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
13
سلام
کل دامپزشکان هم مهاجرت کنند نگران کننده نیست
..............
علی نوبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
4
۸۰ درصد دامداری ها و قسمت عمده مرغداری ها در اثر اقدامات نسنجیده تعطیل و یا ورشکست شده اند و در عرصه مواد پروتئینی کشور به صورت نگران کننده ای وابسته به خارج شده و تعداد قابل توجهی از دامداران و مرغداران تعطیل شده اند، در این وضعیت چه نیازی به دامپزشک و کارشناس دام و طیور وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
تمام فارغ التحصیلان رشته بهداشت و بیماری های طیور دارن پرنده زینتی ویزیت میکنن ! کو مرغداری دیگه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
8
به زودی آمارتون نگران کننده می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
بله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
نمیشه پذیرش چند برایر میکنن
بدون کنکورش میکنن
نگران نباش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
9
تمام تلاشمو می کنم که با DVM هرجای این کره خاکی برم ولی اینجا نمونم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
بخدا منم شرایطشو داشتم ۱ دقیقه نمیموندم
متاسفانه یکسری شرایط خانوادگی مانع شده فعلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
احسنت
دامپزشک مطلع به امور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
8
دکتر جان بروید میزان شیوع موسسات زبان انگلیسی و استادانی که صرفا روی آزمون های زبان انگلیسی از قبیل IELTS کار می کنند را رصد نمایید و متوجه می شوید طی چند سال اخیر تعداد آن ها به شکل چشم گیری افزایش یافته است و این بدان معنی است که دغدغه اصلی جوانان اخذ هر چه سریع تر مدرک زبان جهت مهاجرت به کشورهای توسعه یافته و رشد و ارتقاء آن ها است. .........
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
6
با سلام در حالی که تعداد فارغ تحصیلان رشته پزشکی بسیار زیاده و حاضرن مسافرت کشی کنند اماحاضر نیستن در مناطق محروم خدمت کنند و از سویی نمایندگان مجلس که تعداد زیادی هم پزشک در میانشون هست دم از کمبود پزشک و یا فرار مغزها و مهاجرت پزشکان میزنند تا به نحوی حقوق و مزایای این قشر رو بالا ببرن به نحوی که اعلام می‌کنند برای باید پزشکان باید امید آفرینی! کنیم تا مهاجرت نکنند. رییس محترم دانشکده دامپزشکی تهران میفرمایند آمار مهاجرت دامپزشکان نگران کننده نیست! ............................
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
1
6
چند سال پشت کنکور موندم بعدش دامپزشکی دکتری همش امید به دکتر بودن حالا که تموم شد و بخش خصوصی و همه جایی که به این رشته مربوط بود رفتیم فهمیدم که بدترین سرنوشتو داشتم و دانشگاه آزاد بطور صد درصد در این قضیه دخیل هست تنها کسی تو دامپزشکی موفقه که بتونه بره در غیر این صورت وقت تلف کردنه بری ضایعاتی بزنی نه بری دامپزشکی اونم از نوع حتی دکتری چشم و دلت روشن دانشگاه آزاد که ریشه درس خوندنو از ریشه زدی
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
1
انشالله به زودی با حمایتی که در این مملکت از دامپزشکی می شود همه رهسپار خارج میشویم تا ظرف هایشان را تمیز بشوریم یا زحمت مسافرکشی خارجی هارو به عهده بگیرم
و من الله توفیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
1
برای سیستم فعلی مهاجرت نخبگان اصلا مهم نیست تازه استقبال هم میکنند اینو دکترقمصری ازهمه ما بهتر می دونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
0
قابل توجه اینکه تنها در دو سال گذشته چهار عضو هیات علمی جوان دانشکده دامپزشکی تهران .............. مهاجرت کردند، ............
نظر شما
ادامه