کد خبر: ۷۷۲۸۰

حکیم مهر: محققان آزمایشگاه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن سینا بعد از تولید جنین‌های خالص گاو و گاومیش در راستای ایجاد امنیت غذایی، تولید جنین‌های خالص شتر و اسب را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مصطفی غرورعلی»، کارشناس آزمایشگاه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن سینا هدف محققان این آزمایشگاه را تولید جنین‌های مبتنی بر IVF گاوهای نژاد ممتاز دانست و گفت: ما مطالعات خود را برای تولید جنین‌های مبتنی بر IVF روی گاومیش نیز آغاز کردیم.

وی ادامه داد: در گذشته برای اصلاح نژاد اسپرم‌های نژادهای مرغوب را وارد و به گاوهای بومی تزریق می‌کردند و گوساله‌ای که از این روش متولد می‌شد، ۵۰ درصد خالص بود و زمانی که هدف تولید جنین، اصلاح نژاد باشد، حدود ۴ نسل یعنی ۱۲ سال زمان نیاز است تا گوساله خالص متولد شود.

غرورعلی اضافه کرد: برای رفع این چالش ما در مطالعاتمان نژادهای مولد را که دارای نژادهای ۱۰۰ درصد خالص هستند، از خارج وارد و اسپرم‌های ۱۰۰ درصد مرغوب و تعیین جنسیت شده را وارد می‌کنیم و در محیط آزمایشگاه فرآیند IVF را اجرایی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این فرآیند همانند فرآیند IVF انسان است، خاطر نشان کرد: جنین‌های ۷ روزه (بلاستوسیست) را در ازت منهای ۱۹۶ منجمد می‌کنیم و هر دامداری صنعتی و سنتی که نیاز داشته باشد، این جنین‌ها را در اختیار آنها می‌گذاریم.

این کارشناس آزمایشگاه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد: این جنین‌های واگذار شده به دامداری‌ها در داخل رحم گاو معمولی کاشته می‌شوند.

این محقق حوزه جنین‌شناسی، اظهار کرد: تفاوت این روش با روش‌های قدیمی در این است که از همان نسل اول، گوساله ۱۰۰ درصد خالص متولد می‌شود. مهم نیست گیرنده رحم مادر از چه نژادی است و در هر صورت گوساله ۱۰۰ درصد خالص و ممتاز متولد خواهد شد.

وی با اشاره به نژاد گاوهای وارداتی برای این تحقیقات، گفت: از نژاد دو منظوره نژاد گاو سمینتال از کشور آلمان، نژاد جرسی برای گاوهای شیری و برای نژاد گوشتی، نژاد لیموزین و شاروله وارد شده است.

این محقق آزمایشگاه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن سینا خاطر نشان کرد: اکثر کشورهای دنیا بر این تصمیم هستند که تا ۲۰ سال آینده تعداد دام‌های خود را کاهش دهند و به نیم برسانند با همان ظرفیت تولید گوشت و شیری قبل از کاهش دام‌ها؛ این برنامه‌ریزی تنها با این فناوری محقق می‌شود، به این معنا که دام‌ها باید پر بازده باشند.

به گفته وی، دام‌های پربازده دام‌هایی هستند که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر می‌خورند، ولی بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر دارد. در مقایسه با گاوهای هولشتاین و بومی کمتر می‌خورند و شیر و گوشت بیشتر و با کیفیت‌تر است.

غرورعلی با بیان اینکه وزن گیری روزانه نژادهای گوشتی در گاوهای خالص نسبت به گاوهای معمولی ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر است، اظهار کرد: جنین آزمایشگاهی گاو و گاومیش های خالص در این آزمایشگاه تولید شده است و برای توریع آن در سطح کشور باید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی تولید جنین‌های شتر خالص در آینده نزدیک را از دیگر فازهای این طرح تحقیقاتی دانست و گفت: تولید جنین‌های اسب خالص نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. برای این منظور مطالعات اولیه و فضاسازی‌های اولیه صورت گرفته است.

غرورعلی خاطرنشان کرد: این اقدام در اسب و شتر متفاوت است، چون تخمک و جنین‌های آنها مقداری بزرگتراز گاو است و نیازمند پروتکل‌های متفاوتی است.

وی در خصوص میزان موفقیت روش IVF برای تولید جنین‌های خالص، گفت: میزان موفقیت و گیرایی در گاوداری‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است که رقم خوبی به شمار می‌رود و در دنیا نیز همین رقم وجود دارد.

این محقق اهمیت توسعه این فناوری را «امنیت غذایی» دانست و افزود: اگر بتوانیم گاوها را به این روش تولید و به گاوداری‌های سراسر کشور توزیع کنیم، موجب خواهد شد تا نیاز به واردات گوشت و کره و شیر به حداقل برسد و از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد.


نظر شما
ادامه