کد خبر: ۷۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: شیوع بیماری‌های واگیردار دامی به ویژه تب برفکی به خوبی در استان کرمان کنترل شده است.
صدیقه کاظمی‌نیا اظهار داشت: ورود گاوهای کوهان‌دار پاکستانی به صورت غیرمجاز به کشور از طریق مرزهای جنوبی سال‌ها است که مطرح شده و از اوایل زمستان 85 این موضوع به شکل گسترده‌ای تشدید شده است.
وی به مشکلات ناشی از تردد این دام‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: شیوع بیماری‌های واگیر دام شامل تب برفکی و طاعون، بیماری‌های مشترک و افزایش جمعیت دام حساس، نامشخص بودن تاریخچه بهداشتی این دام‌ها و دشواری عملیات مبارزه و پیشگیری در مورد آنها و اختلال در برنامه‌های مبارزه شهرستان‌ها و استان‌ها به دلیل متغییر بودن جمعیت دامی از جمله این مشکلات است.
کاظمی‌نیا بیان داشت: ایجاد بحران در منطقه، اختلال در تردد دام‌های بومی و زیر پوشش و در نتیجه مشکل اقتصادی منطقه، صرف وقت و نیروی انسانی دامپزشکی در ارتباط با دام‌های ضبطی، عدم وجود قوانین مدون پیرامون این موارد و سلیقه‌ای عمل کردن قضات و
ایجاد بار مالی مضاعف برای امور قرنطینه‌ای و بهداشتی از دیگر مشکلات ناشی از تردد دام غیرمجاز است.
وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده برای کنترل تردد دام و ایجاد تعامل و همکاری‌های بین بخشی در سطح استان نقش مؤثری در کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه بیماری تب برفکی در سطح استان داشته است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: کاهش کانون‌های تب برفکی استان بیانگر این موضوع است.
کاظمی‌نیا بیان داشت: از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اعمال محدودیت شدید صدور مجوز خروج دام از استان، تعیین سهمیه شهرستانی داخل استانی برای انتقال دام به مقصد کشتارگاه و انجام کار کارشناسی در زمینه ماهیت دام‌های توقیف شده و آموزش‌ در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین اهداف این پروژه در استان شامل بررسی دقیق و تایید و گزارش کانون‌های بیماری، ممانعت از انتشار بیماری، کاهش میزان ویروس محیطی و کنترل موثر بیماری است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در بین استان‌های ایران، استان کرمان با توجه به هم‌مرزی با استان سیستان و بلوچستان و واقع شدن در مسیر تردد دام اهمیت ویژه‌ای دارد.
کاظمی‌نیا گفت: جمع کانون‌های بیماری تب برفکی استان کرمان طی چهار سال، 118 مورد شامل 78 کانون گاو و گوساله و 40 کانون گوسفند و بز بوده است و از سال 87 تا 89 سیر بیماری تب برفکی افزایشی بوده است و طی سال 90 نسبت به سال‌های گذشته تعداد کانون‌ها کاهش یافته است.
وی افزود: کانون‌های گزارش شده از نوع گاو و گوساله 78 مورد و تعداد کانون‌های گوسفند و بز 40 مورد بوده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
0
0
یعنی بقیه استان ها کنترل نامناسب داشته اند؟ در حالی که نصف پست های رسمی و پیمانی این اداره خالی است چطور کنترل مناسب بوده ؟ پس عملا نصف کارمند های این استان اضافه هستند؟ و بیت المال را ..
نظر شما
ادامه