کد خبر: ۷۷۳۸۲

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان گفت: یک راس جبیر بر اثر برخورد شدید با دستگاه خودرو عبوری در جاده بین کارخانه پایا فولاد به ساغند این شهرستان تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، «سید جلال موسوی» افزود: راننده بعد از تصادف از صحنه متواری شده بود که با تلاش و ردیابی یگان تکاوری ساغند و محیط بان محلی شناسایی شد.

وی اضافه کرد: با سیر مراحل قانونی، لاشه تحویل محیط زیست شهرستان اردکان شد و از آن برای بانک ژن نمونه برداری صورت گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان یادآورشد: جبیر یک گونه بسیار آسیب پذیر است و بیشترین تلفات این حیوان در ساعات شب و هنگامی که با نور شدیدی همانند چراغ خودرو مواجه می شود اتفاق می‌افتد.

به گفته موسوی این حیوان در زمان مواجه شدن با نور شدید، بی تحرک و ثابت در همان محل می ایستد و قدرت فرار از آن را ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان به رانندگان عبوری از این منطقه توصیه کرد هنگام عبور از زیستگاه‌های جبیر و آهو دقت بیشتری کنند و سعی ‌کنند با سرعت کم از کنار حیوان عبور کنند.

این جانور شباهت زیادی به آهو یا غزال گواتردار ایرانی(Gazella subgutturosa)  دارد و مهمترین تفاوت آن با آهو این است که ‌اندازه‌ای کوچکتر و بدن ظریف‌تر و لاغرتر دارد. هر دو جنس نر و ماده این حیوان شاخ دارند در حالی که در آهو فقط جنس نر شاخ دارد.

جبیر جزو حیوانات تیزرو محسوب می‌شود و با سرعت۸۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند بدود، البته دویدن جبیر بدون پرش صورت می‌گیرد.

مهمترین دشمن طبیعی این حیوان با توجه بسرعت بسیار بالا و محل زندگی، یوزپلنگ است.

براساس آمارهای موجود تاکنون ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و ۴۰ گونه خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.

اهمیت تنوع گونه‌های استان یزد، فقط در تعداد نیست بلکه خاص بودن برخی از این گونه‌ها بر ارزش حفاظتی انها افزوده و اهمیت تنوع زیستی استان به خاطر این عوامل است.

استان یزد در برگیرنده طیف متنوع از زیستگاه های جانوری است و با وجود اقلیم خشک و از انواع گونه های جانوری کشور بیش از یک سوم انواع پرندگان و پستانداران وحشی در آن زیست می کنند.


نظر شما
ادامه