کد خبر: ۷۷۴۵۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
نگاه شما:
انتقال بیماری‌ها بین آحاد جمعیت بخصوص در مورد بیماری‌های واگیر تابع فاصله‌ایست که بین دامداری‌ها وجود دارد. هر چه این فاصله کمتر باشد، احتمال انتقال بیماری به طرق مختلف بیشتر خواهد بود ...

تعیین فواصل بین دامداریها: مبحثی نابسته و بسته

دکتر وحید عطارد

چندی قبل مطلبی تحت عنوان «حداقل فاصله لازم بین مرغداریها و دامداریها به صورت کارشناسی محاسبه و تعیین شده است/ تولید بایستی بر بستر بهداست انجام گیرد» در حکیم مهر منتشر گردید (اینجا) و در آن جناب آقای دکتر اختیارزاده معاون محترم بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور و دوست و همکار ارجمندم به حق موضوع بهداشت و نقش اساسی بهداشت را در ترسیم فواصل مطرح نمودند. بنده نیز با توجه به سوابق بر آن شدم مطلبی را بنویسم بر آنچه در این مورد گذشت.

موضوع فواصل بین دامداری و تعیین این فواصل موضع تازهای نیست و سالهای متمادی هر از چندی مطرح گردیده و موضوع بحث مسئولین قرار گرفته است. به یاد دارم زمانی معاونت امور دام از سازمان دامپزشکی درخواست تعیین فواصل بین دامداریها را نموده بود تا قوانین و مقررات را بازنگری و به روز رسانی نماید و البته جلسات متعددی هم برگزار نموده بودند که مانند همه جلسات به جایی نرسیده بود؛ بگذریم. در آن زمان جناب آقای دکتر چرخکار معاون محترم بهداشتی و پیشگیری وقت که جا دارد از اینجا مراتب احترام خود را به ایشان ابلاغ نمایم و از چهرههای تاثیرگذار در دامپزشکی بودهاند، از اینجانب خواستند که در تعیین این فواصل شاید بتوانم کمکی کنم.

اینجانب نیز با کمک آمار و اپیدمیولوژی و بر اساس روش Monte Carlo Analysis سعی به ایجاد بستری مبتنی بر دادهها نموده و بر اساس احتمالات موجود روشی را برای تعیین این فواصل ارایه نمودم که منجر به یافتن رابطهای ریاضی برای حل موضوع گردید، به شکل زیر:

 

شکی نیست که انتقال بیماریها بین آحاد جمعیت بخصوص در مورد بیماریهای واگیر تابع فاصلهایست که بین دامداریها وجود دارد. هر چه این فاصله کمتر باشد، احتمال انتقال بیماری به طرق مختلف بیشتر خواهد بود. مصداق این موضوع بیماریهایی مانند تب برفکی، نیوکاسل، برونشیت، آنفلونزا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و بسیاری از بیماریهای دیگر که میتوانند بالقوه با تماس منتقل شوند. هرچند که انتقال ممکن است در اثر تماس مستقیم نباشد، اما وسایل و افرادی که در ارتباط با این بیماریها میباشند، خود میتوانند عوامل بالقوه و بالفعلی برای انتقال بیماری باشند، بخصوص افراد و کارگران که نقش عمدهای را میتوانند در این زمینه بازی کنند. عوامل انسانی در این امر بسیار دخیلند و مهم، زیرا که فاصله ارتباط آنها را توجیه مینماید؛ هرچه فاصلهها بیشتر شود تماسهای انسانی هم کمتر خواهد بود. وزش باد نیز میتواند نقشی در این مهم بازی نماید.

در این رابطه با استفاده از شاخص تلفات محاسبه انجام گردید، اما صرفا شاخص تلفات معیار نیست و میتوان از شاخصهای دیگر اپیدمیولوژی مانند میران واگیری، بروز، شیوع و غیره بسته به وضعیت سلامت دامها استفاده نمود که بیشک  دارای نتایج یکسانی خواهد بود. در طراحی این رابطه به دلیل اهمیت تلفات در دامداریها این معیار مورد نظر قرار گرفت. بحثی نیست در جایی که بیماریها ریشهکن شدهاند و امکان انتقال بیماری بین دامداریها در حداقل ممکن است، موضوع فاصله جلوهای خاص ندارد، هر چند در این موارد نیز عزم بر جدا بودن دامداریها هست نا خطر انتقال بیماری در صورت وقوع به حداقل کاهش یابد.

از آنجا که معمولا جلسات به صحبتهای شفاهی و نقطه نظرات فردی و بعضا اعمال نظرات صاحب جلسه که مبتنی بر صلاحدیدهای اداری است و نه مفاهیم علمی، این موضوع نیز به فراموشی سپرده شد و من نیز فارغالبال جلسهای را که برای تعیین درست بودن و یا اشتباه بودن رابطهی محاسبه شده برقرار شده بود، ترک کردم و دیگر هم خبری از تعیین فاصله نشنیدم و همگی نیز به همان مقررات قبلی نوشته شده توسط معاونت امور دام اکتفا نمودند و هنوز هم همان است که بود و جلسات و بحثهای آن هر از چندی داغ میشود و باز هم به همان شکل قبل به سردی میگراید.


انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
3
5
سلام
کارشناسان محترم دامپزشکی ما در تمام اقدامات خود دچار یک اشتباه بزرگ می شویم و آن هم کپی کردن موارد علمی بدون توجه به بستر مورد تجویز است و هیچگاه به شرایط اقلیمی ، مواردی که در ایران هست و هیچ‌کجای دنیا مشابه آن نیست . چرا موارد علمی را بومی سازی نمی کنید فقط یک فرمول را دست گرفته و روی آن مانور می دهید . همین موضوع باعث شده بسیاری از دامداری ها نابود شوند و سازمان دامپزشکی همچنان اسرار دارد فرمول رعایت شود .
رعایت این فاصله ها برای دامداری های روستایی تا دامداری های صنعتی مناسب است ولی دامداری روستایی که در روستا مجاور هم هستند و مشکلی ندارند باید خارج روستا همانند واحد های صنعتی فاصله را رعایت کنند که منطقی نیست و دلیل انتشار بیماری بهانه علمی است چرا که وقتی کانونی دیده شد تا شعاع 3- 7 و 10 کیلومتری کنترل می شود و پیشگیری هم در همین شعاع انجام می شود . لطفا دلیل علمی را منطقی مطرح کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
دوست عزیز ویروس که روستایی وغیرروستایی حالیش نیست وقتی میاد همه رو درگیر میکنه بهرحال رعایت فاصله خیلی کمک کننده هست برا جلوگیری ازانتشار بیماری وامروز که جهاد بااحداث شهرک های پرواربندی وشیری که تمام دامداریها دیوار به دیوارهم هستند بزرگترین ضربه رو به صنعت دامداری وارد نموده است ودرهنگام شیوع بیماری ها کل شهرک درگیر بیماری میشند وفقط اونایی که فاصله دارند ومسایل هم تا حدودی رعایت میکنند درامان میمانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اصرار نه اسرار
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
1
4
دامپزشک محترم ، این‌ فرمول ایجاد شده توسط نویسنده مطلب است .. و‌ بر اساس اطلاعات موجود در کشور طراحی شده .. متعلق به هیچ کشور دیگری نیست که استفاده شده باشد و مبنای ان اطلاعات اپیدمیولوژی است ..
پاسخ ها
دامپزشک متخصص
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
دکتر عزیز اگر مبنای علمی دارد بفرمایید در کجای دنیا استفاده شده است؟ فواصل بین کارخانجات خوراک توجیه ای ندارد. چرا در شهرک های صنعتی این فواصل تعریف نمی شود؟ این فواصل هیچ مبنای علمی و فنی ندارد. آن هم فواصل بیش از ۵۰۰ متر. البته لازم به ذکر است بیماری ppr و آبله انتقال تنفسی بین فارم ها اهمیتی ندارد حتی انفلوانزا.
همکار اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
جناب آقای دکتر عطارد
با سلام و احترام
ضمن تشکر از زحمات شما یک نکته قابل ذکر است اینکه: تعداد قابل توجهی دامدار روستایی با چرخش کار مشخص به فعالیت خود ادامه می دهند. اینکه آیا به آنها پروانه بدهند یا ندهند تاثیر چندانی در عمل آنها ایجاد نمی کند.
ثانیا در حال حاضر در طرح هادی ساخت دامداری دیوار به دیوار بلامانع است اگر برای دامداری کمی این میدان را توسعه دهند تعداد زیادی دامداری های اطراف روستا می توانند به صورت قانونی به اشتغال خود ادامه دهند.
موضوع بسیا رمهم دیگر اینکه طی سالهای 88 تا 96 اپیدمی های فاجعه بار تب برفکی همه دامداری ها را درنوردید صدها هزار بره تازه متولد شده و دهها هزار گاو و گوساله در آن دوره تلف شدند. با معکوس شدن قیمت گوشت و گران تر شدن گوشت در مرزهای پاکستان و عراق و ترکیه و قطع قاچاق دام به داخل از سال 97 تا کنون یک آرامش نسبی بوده و کل تلفات و خسارات این 5 سال به اندازه شش ماهه اول سال 89 نمی رسد پس می توان این نتیجه را گرفت که اپیدمی تب برفکی تا میزان بسیار زیادی حاصل هجمه یکباره ویروس به ویژه ویروسی تب برفکی سویه نوپدید که مدتها در عرصه دامداری نبوده یا سویه های جدید اتفاق افتاده .
موضوع دیگر که قابل ذکر است و برای ما که تراکم دامداری های اصفهان را دیده ایم بیش از 90 درصد از بیماری و خسارات داخل دامداری های صنعتی دارای پروانه بهداشتی و دارای فاصله قانونی اتفاق افتاده نه به لحااظ فاصله بلکه به دلیل جمعیت انبوهی که این دسته از دامداریها دارند. لذابه نظر نمی رسد
موضوع بعدی اینکه اگر از فرمول شما استفاده کنیم و بنده هم موافق هستم. جمعیت یک گاوداری 1000 راسی و احتمال رخداد بیماری در آن به شرط اینکه کل شرایط بهداشتی و واکسیناسیون را رعایت نکند آثار مخرب آن برابر با 1000 دامداری ده راسی( برابر با کل دامداریهای ده راسی اصفهان) خواهد بود.
لذا ضمن تایید الزام مراعات فواصل دامداری ها از شما و سایر بزرگان با تجربه خواهشمندیم مسایل مربوط به دامداری های روستایی را طوری حل کنند که اشتغال ایشان نیز در کنار مسایل بهداشتی دیده شود.
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
همکار ارجمند با سلام : این موضوع در قالب واحد اپیدمیولوژی و تعریف ان و‌چگونکی برخورد با واحدهای اپیدمیولوژی و کنترل و ریشه کنی بیماریها تعریف و توصیه شده است . منظور از فاصله تعریف واحد اپیدمیولوژی مورد نظر است ..
ح ک
|
United States of America
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
2
0
وحید جان
مشکل این است که در جلسه تنها بودی.
یعنی کسی نمی فهمید چه می گویی.
بنده بارها در جلسات استانی رفته ام بصورت کیفی از موضوع دفاع کرده ام اما روشی برای کمی کردن آن بلد نبودم و نیستم. و به لزوم رعایت مقررات مربوطه تاکید کرده ام. تنها استدلالم در جوابشان این بوده است که (بالاخره باید روی عددی تفاهم می شد و امروز این عدد مثلاً ۱۵۰ متر است که همانگونه تفاهم شده ۱۰ نمره حداقل نمره قبولی است و لذا حتی نمره ۹/۹ مردود تلقی می شود)

کاش به شکلی روش کمی شدن را بیشتر توضیح می دادید.
شاید روزی،جایی و برای فرد تاثیر گذاری به درد خورد.
حفظک الله وحیدا عطاردا انشالله
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
همکار ارجمند : ضمن ‌تشکر از حسن نظر جنابعالی چون میدانستم به درد کسی نمی خورد از توضیحات اضافی اجتناب کردم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
این فرمول و فواصل هیچ مبنای مشابه علمی ندارد. آیا این فواصل باید رعایت شود؟ چرا در روستا رعایت نمی شود چرا در صنایع غذایی دو کارخانه مواد غذایی کنار هم است ولی دو کارخانه خوراک نمی تواند کنار هم باشد؟
همکار علاقه مند
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
0
0
جناب دکتر عطارد عزیز
لطفا منبعی یا منابعی معرفی کنید خودمان بخوانیم.
............
نیاز هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
0
0
وقتی میراث بهداشتی دامپزشکی به نام جهاد با چاشنی سیاست و منافع و عدم نظارت ،عدم کاست بنفیت دراز مدت و پایدار ، دستکاری و به تاراج رفت ، فاتحه یک عملکرد استاندارد در تولید را باید خواند . وقتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
0
0
سلام آقای دکتر عطارد
کاش پارامترهای a ,p رو توضیح میدادید که چی هستن
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
سلام : حق با شماست . باید پارامترها توصیف گردند .. اما چون تدوین کننده ان خودم هستم اجازه دهید در اختیار خودم باشد .. البته مقاله ان چاپ گردیده است ..
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
0
1
با سلام : مبحثی هست در اپیدمیولوژی به نام modelling , همچنین transmission . که باید در مورد انها دانست .. ضمن انکه این‌مدل ارایه شده مدلیست اماری منطبق بر وضعیت دامداری و بیماریهای کشور .. در این مدل با توجه به وضعیت بیماریها تغییرات فاصله در هر زمان می تواند متغیر باشد . ضمن اینکه برای ایجاد مدل نیاز به کپی برداری از جایی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
یک روزی خواهد آمد که هزاران بار از شما تشکر کنند. هر قدمی که در راه ارتقاء دانش برمی داریم، آ آغازگر شاهراه بزرگتری هست.

خرمروز باشید
ح ک
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
0
جناب دکتر عطارد
اگر ممکن است اسم و آدرس مقاله ای که در این رابطه تدوین و انتشار داده آید را بفرمایید.
من آنرا پیدا نکردم...

دکتر جان بیشتر راجع به این موضوع و فرمول توضیح دهید . شاید روزی گوش شنوایی پیدا شود.
متاسفانه الان شرایط علمی ما جوانان مثل خیلی چیزها مان حال خوبی ندارد
نظر شما
ادامه