کد خبر: ۷۷۵

حکیم مهر -  سیلیاک یک بیماری بسیار مهم گوارش و کبد است که کوتاهی در توجه به رژیم غذایی فاقد گلوتن اصلی ترین دلیل ادامه علائم آن است. 
      

سیدمؤید علویان رئیس بیمارستان بقیه الله گفت:‌ بر اساس برآوردها حدود یک درصد از جمعیت ایران به بیماری سیلیاک مبتلا هستند. این بیماری به علت آگاهی نداشتن کارکنان بهداشتی و حتی به وسیله تستهای تشخیص حساس و اختصاصی نیز تشخیص داده نمی شود، در نتیجه افزایش آگاهی از این بیماری از طریق آموزش پزشکان،متخصصان تغذیه و دیگر کارکنان بهداشتی بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: ظهور بیماری همواره با اسهال و سوء تغذیه همراه نبوده و تظاهر علائم و نشانه های غیرمعمول بیماری مثل دل درد و نفخ معده از شیوع بالاتری برخوردار هستند.

علویان خاطرنشان کرد: گلوتن نباید قبل از انجام تستهای تشخیص از رژیم غذایی حذف شود، چراکه بدون وجود گلوتن در رژیم غذایی انجام تستهای تشخیص غیر ممکن خواهد بود در صورت تشخیص حذف گلوتن از رژیم غذایی تنها راه درمان بوده و این عمل باعث بهبود سلامتی و کاهش سطح آنتی بادیهای مرتبط با بیماری و بازگشت مخاط روده به شکل طبیعی می شود. حذف گلوتن از رژیم غذایی همچنین می تواند باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگرچه رژیم غذایی فاقد گلوتن در حقیقت راحت ترین راه پیشگیری بیماری است، اما برخی فاکتورها مانند اتیکت نامرغوب محصولات،بودن گلوتن و نبود روشهای تحلیلی مناسب برای تعیین گلوتن،استفاده درست از رژیم را دچار اشکال می کند. به هر حال رژیم متعادل غذایی در درمان این بیماری می تواند با خوردن غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند سبزیها، ماهی،‌ تخم مرغ و محصولات ویژه بدون گلوتن ایجاد شود.

علویان متذکر شد: این بیماری می تواند در هر سنی ظاهر شود؛‌ اما معمولاً تمام علائم آن به صورت مشخص تظاهر نمی یابد، بنابراین نباید هرگز بدون انجام بررسی های مرتبط با بیماری، رژیم غذایی بدون گلوتن را آغاز کرد
 

نظر شما
ادامه