کد خبر: ۷۷۶۶۵

حکیم مهر: رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنان می‌گذارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «امین مهدی‌زاده» امروز هفتم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مطمئن‌ترین راه تأمین گوشت مصرفی خانوار خرید گوشت از قصابی‌ها و مراکز عرضه مجاز تحت نظارت سیستم‌های نظارتی دامپزشکی و بهداشت است و به همین منظور قصابی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌های و مراکز بسته‌بندی ملزم به عرضه فراورده‌های خام با منشاء دامی مطابق با استانداردهای بهداشتی ابلاغی از سازمان دامپزشکی کشور هستند.

وی تصریح کرد: کشتارگاه نیمه‌صنعتی دام شهرستان بروجرد از سال ۱۳۸۴ با مالکیت شهرداری و مدیریت فعلی بخش خصوصی و نظارت مستقیم اداره دامپزشکی شهرستان شروع بکار کرده و ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی نقش مهم و بی‌بدیلی در تأمین روزانه گوشت قرمز مصرفی شهروندان دارد.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد خاطرنشان کرد: دام‌هایی که راهی کشتارگاه می‌شوند، قبل از کشتار مورد ارزیابی کارشناسان دامپزشکی از نظر برخی بیماری‌ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت‌ها که فقط قبل از کشتار در دام زنده قابل تشخیص است قرار گرفته و تنها در صورت نداشتن این بیماری‌ها اجازه کشتار صادر می‌شود.

مهدی زاده اضافه کرد: بعد از کشتار فرایند نظارت بهداشتی به‌صورت کامل توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه بر روی لاشه‌های کشتاری انجام و لاشه‌های سالم ممهور به مهر بازرسی بهداشتی و لیبل حاوی اطلاعات کشتار می‌شوند.

وی بیان کرد: تمامی مراحل کشتار از ابتدا تا انتها علاوه بر بازرسین بهداشتی دامپزشکی تحت نظارت و پایش ناظر ذبح شرعی به‌منظور رصد شرعیت و حلیت لاشه‌های استحصالی از کشتارگاه است.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد ادامه داد: لیبل‌های نصب شده روی لاشه‌ها در دو رنگ آبی (لاشه‌های نر) و لیبل زرد (لاشه‌های ماده) به همراه سایر اطلاعات لازم جهت افزایش ضریب امنیتی لیبل‌ها از جمله آدرس و محل کشتار، نام قصاب، جنسیت دام کشتاری، تاریخ تولید و انقضاء و شماره سریال جهت رصد بازرسین طراحی شده است و هرگونه دخل تصرف در آنها پیگرد قانونی دارد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: لاشه‌های استحصالی در کشتارگاه پس از بازرسی بهداشتی جهت سپری کردن فرایند پیش سرد (به‌منظور افزایش کیفیت لاشه دام و از بین رفتن بیش از ۹۰ درصد بیماری‌های موجود در لاشه دام) به مدت‌زمان ۲۴ ساعت به سالن سردخانه منتقل و سپس با خودروهای حمل یخچالدار بهداشتی و اخذ گواهی بهداشتی حمل به مقصد قصابی‌های داخل شهرستان بارگیری می‌شوند البته فعلاً در فاز اول فقط لاشه‌های دام سبک فرایند پیش سرد را سپری نموده و به‌محض آمادگی سالن دوم پیش سرد دام سنگین نیز وارد مدار خواهد شد.

وی تصریح کرد: مطابق قوانین سازمان دامپزشکی کشور لاشه و ضمائم آن شامل دل، جگر سایر آلایشات خوراکی ناسالم که وسیله بازرسان بهداشتی برای خوراک انسان غیرقابل استفاده تشخیص داده شود تحت نظارت بازرسان مزبور ضبط، امحاء و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد خاطرنشان کرد: علی‌رغم توصیه‌های مکرر کارشناسان حوزه سلامت مبنی بر تهیه گوشت از مراکز مجاز و مورد تائید دامپزشکی متأسفانه بعضاً افرادی سودجو به دلایل منفعت مالی اقدام به کشتارهای خارج از شبکه مجاز و بهداشتی کرده و با این اقدام سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند. از آنجا که ده‌ها بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد که اغلب این بیماری‌ها از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده از جمله گوشت به انسان قابل انتقال می‌یابند.

مهدی‌زاده اضافه کرد: واضح است که گوشت قرمز و فرآورده‌های آن به همان اندازه که برای سلامت انسان حیاتی است اگر در شرایط غیربهداشتی ذبح و عرضه شود، تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: کشتار غیرمجاز دام‌ و طیور یکی از رفتارهای پرخطر در حوزه سلامت از طرف عده قلیلی بوده که اگر این روش مخاطراتی به همراه نداشت، دلیلی برای ساخت کشتارگاه‌ها و نظارت بر ذبح دام‌ها نبود. هرچه دانش بشر پیشرفت بیشتری کرده، با مخاطرات بهداشتی هم بیشتر آشنا شده است. گذشتگان اگر دام و طیور را در خانه و کوچه و خیابان ذبح می‌کرده‌اند، از این دانش برخوردار نبوده‌اند.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد ادامه داد: از بشر امروز که در طوفانی از آگاهی‌ زندگی می‌کند، انتظار می‌رود آگاهانه هم عمل کند و نگهبان سلامت جسم و روان خود و دیگران باشد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: از نظر قانونی کشتار هرگونه دام و طیور خارج از کشتارگاه، خلاف بوده و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و مواد ۴ و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی کشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

وی تصریح کرد: از جنبه روانشناسی نیز ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنان می‌گذارد چون با دیدن صحنه کشتار دام که گاه با خشونت همراه است آثار زیانبار روانی در کودکان ایجاد و زمینه‌ساز رفتارهای خشونت‌بار آنان در آینده خواهد بود.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد خاطرنشان کرد: بازرسین بهداشتی کشتارگاه روزانه با انواع بیماری‌های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهور جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری انگلی کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی، انواع قارچ‌ها و...که اکثراً مشترک بین انسان و دام بوده سروکار داشته و با به خطر انداختن سلامت خود، تمام توان خود را در تأمین گوشت سالم و عاری از هرگونه بیماری بکار گرفته و سلامتی را برای سفره‌های همشهریان به ارمغان می‌آورند.

مهدی‌زاده با اشاره به نظارت‌های مستمر دامپزشکی شهرستان بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، افزود: کلیه این مراکز شامل قصابی و مرغ و ماهی‌فروشی‌ها، عمده‌فروشی‌های تخم‌مرغ، سردخانه‌های پروتئینی، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی، رستوران‌ها و ... روزانه تحت کنترل و نظارت مستقیم بازرسین بهداشتی اداره دامپزشکی بوده و از آنجا که خط قرمز دامپزشکی سلامت همشهریان و مصرف‌کنندگان این فراورده‌ها بوده و با متخلفین این حوزه برخوردهای قانونی لازم به عمل می‌آید که تشکیل پرونده‌های متعدد تعزیراتی و سایر مراجع قضائی در طول سال گواه این مطلب است.

وی با اشاره به توصیه‌های بهداشتی در این زمینه، اضافه کرد: فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از جمله گوشت، مرغ، ماهی و ... فقط از مراکز تحت نظر دامپزشکی و تنها با مهر و تائید دامپزشکی تهیه کنید.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد بیان کرد: مردم در هنگام خرید حتماً به مهر و لیبل اطلاعات لاشه دقت کنند و در صورت خرید گوشت چرخ‌کرده نیز گوشت باید در حضور مشتری از لاشه بریده شده و سپس چرخ شود.

مهدی‌زاده ادامه داد: گوشت‌های از قبل چرخ شده به علت احتمال تاریخ گذشتگی، افزودنی‌های غیرمجاز مانند سنگدان مرغ و گوشت کشتارهای غیرمجاز یا افزودن چربی بیش‌ازحد بجای گوشت توصیه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: معمولاً گوشت کشتار غیرمجاز از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و از نظر بهداشتی نیز به خاطر عدم بازرسی بهداشتی مورد تائید نیستند، همچنین جگرهای استحصالی نیز معمولاً انگلی و برای سلامت جامعه مخاطره‌آمیز هستند.

رئیس اداره دامپزشکی بروجرد تصریح کرد: تمامی متصدیان رستوران‌ها، کبابی‌ها، غذای فوری، جگرکی‌ها، واحدهای پذیرایی و آشپزخانه‌ها ملزم به تهیه مواد اولیه پروتئینی خود منحصراً از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت هستند.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: گوشت‌های منجمد خریداری شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به اندازه نیاز و فقط قبل از مصرف از انجماد خارج کرده و از منجمد نمودن مجدد این گوشت‌ها خودداری کنند.

وی اضافه کرد: زمان مجاز مصرف گوشت گوسفند و بز ۳ روز، گوشت گاو ۵ روز، مرغ تازه بسته‌بندی ۳ روز، آلایشات خوراکی شامل دل و جگر ۲ روز، ماهی تازه تا ۵ روز، تخم‌مرغ ۳۰ روز است.

رئیس اداره دامپزشکی بروجرد بیان کرد: کشتار دام جهت نذورات خاص و مراسمات مذهبی از جمله عید قربان و ایام محرم و ... را به‌منظور اطمینان از سلامتی لاشه‌های کشتاری با اداره دامپزشکی شهرستان هماهنگ کنید. این اداره در تمامی این مناسبت‌ها آماده خدمت‌رسانی به همشهریان است.

مهدی‌زاده ادامه داد: در مسافرت و در صورت نیاز حتی‌الامکان از رستوران‌های بین‌راهی غذاهای مانند کباب مصرف نکنند و بجای آن از غذاهای پخته شده استفاده کنند.

وی اظهار کرد: قطعات مصرفی مرغ شامل ران و شینسل جهت مصرف خانوار، مراسمات شهروندان یا رستوران‌ها را از مراکز بسته‌بندی و قطعه‌بندی مجاز شهرستان تحت نظارت مستقیم کارشناسان دامپزشکی مستقر در این واحدها به هر نیاز مصرفی تهیه کنند.

رئیس اداره شبکه دامپزشکی بروجرد تصریح کرد: همشهریان با تغییر در فرهنگ مصرف گوشت، اهمیت دادن به محل خرید گوشت قرمز، مرغ و ... و آگاهی داشتن از خطرات استفاده از فرآورده‌های غیرمجاز سل امت خود، خانواده و جامعه را در معرض خطر قرار ندهند.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: شماره تلفن ۴۲۵۳۰۵۰۵ اداره دامپزشکی شهرستان آماده خدمت‌رسانی و پاسخ‌دهی به تماس‌های مردم خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه