کد خبر: ۷۷۸۷۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
نگاه شما:
برنامه «بالاتر» و مناظره معاونت پیشگیری سازمان دامپزشکی با کارشناس مرکز پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار را باید از جمله شواهدی به حساب آورد که می‌تواند علاوه بر متن، پیامدهای حاشیه‌ای فراتر از متن نیز به همراه داشته باشد ...

ضرورت اتخاذ راهبرد پیشدستانه برای جلوگیری از تضعیف جایگاه حاکمیتی دامپزشکی

دکتر سید حسین حسنزاده

دامپزشک و دانشجوی دکتری آیندهپژوهی

برنامه «بالاتر» و مناظره معاونت پیشگیری سازمان دامپزشکی با کارشناس مرکز پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار را باید از جمله شواهدی به حساب آورد که می‌تواند علاوه بر متن، پیامدهای حاشیه‌ای فراتر از متن نیز به همراه داشته باشد. صرف نظر از نامتوازن بودن طرفین مناظره و چیدمان مشارکت‌کنندگان، نکته قابل تامل آن است که مجبور شدیم برای تشریح جایگاه نظارت حاکمیتی دامپزشکی حتی در برابر پایین‌ترین سطوح کارشناسی، واکنش نشان دهیم. این در حالی است که در سایر دستگاه‌های حاکمیتی نه تنها اساسا نیازی به رفتار واکنشی در این حد احساس نمی‌شود بلکه سایر افراد و بخش‌ها شانی برای خود برای زیر سوال بردن وظایف حاکمیتی این دستگاه‌ها قائل نیستند. رمز موفقیت دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت در اجرای وظایف حاکمیتی را باید در جایگاه قانونی مستحکم، موضع‌گیری یک‌دست وزارتخانه و تعهد عملی مدیران ارشد آن‌ها به این اصول دانست. مشتبه شدن امر برای سایر بخش‌ها در زیر سوال بردن بدیهی‌ترین اصول طب پیشگیری را باید از جمله شواهدی به حساب آورد که می‌تواند در صورت تکرار به تضعیف جایگاه دامپزشکی بینجامد. از این موضوع در مدیریت راهبردی تحت عنوان تئوری «پنجره شکسته» یاد می‌شود. به این معنی که اگر در حوزه‌ای اندک‌ضعفی دیده شود این نقطه ضعف، کنشگران پیرامونی را تحریک می‌کند که  تَرَک‌های بیشتری در آن ایجاد کنند تا زمانی که کل آن فرو بریزد!  مصاحبه اخیر مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بعد از مناظره را اقدامی در این راستا می‌توان ارزیابی کرد. ناگفته پیداست چنین دفاعی از ساحت حاکمیتی دامپزشکی در تعیین فواصل بهداشتی به معنای دفاع از سلامت جامعه بوده و مجوزی برای نادیده گرفتن سایر حوزه‌ها از جمله «امنیت زیستی» محسوب نمی‌شود.

ریشه‌یابی این وضعیت نشان می‌دهد بخشی از این چالش‌ها مربوط به جمع شدن ماموریت «تولید» و «نظارت بر سلامت تولید»، ذیل وزارتخانه واحد است. همان‌طور که پیش از این نیز شاهد بوده‌ایم به‌طور کاملا طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی همواره ماموریت «تولید» در اولویت بوده است. بنابراین بخش پرنفوذتر وزارتخانه، نظارت سازمان دامپزشکی با ماموریت سلامت‌محور بر بخش دیگری از همان وزارتخانه را برنمی‌تابد. نادیده گرفتن مقررات 60 سال گذشته در خصوص ملاحظات سلامت‌محور استفاده از سموم دفع آفات گیاهی را هم باید در این راستا ارزیابی کرد. از آنجا که نظارت بر سلامت تولیدات گیاهی ذیل وزارت جهاد کشاورزی تعریف نشده است عملا این نادیده گرفتن اصول سلامت‌محور، تضادی ایجاد نمی‌کند. نتیجه چنین رویکردی این است که بخش تولیدمحور وزارتخانه، مستقیم یا غیرمستقیم مسئولیت سنگ‌اندازی بر سر راه افزایش تولیدات دامی و رونق کسب‌و‌کار را متوجه دستگاه نظارت حاکمیتی می‌کند که اتفاقا زیرمجموعه خودش قرار دارد! و در چنین وضعیتی است که تعارض منافع سازمانی رخ می‌دهد. سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که چرا در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا که تشکیلات دامپزشکی ذیل وزارت کشاورزی تعریف شده‌اند چنین مسائلی دیده نمی‌شود؟ پاسخ این سوال را باید در فرهنگ سازمانی مدیران ارشد این کشورها جست‌و‌جو کرد. در چنین فرهنگ سازمانی، اولویت «سلامت» بر «تولید» برای مدیران امری کاملا بدیهی و پذیرفته شده است. به طوری‌که در تعریف امنیت غذایی‌، تولید غیرسالم و غیرسودمند را اساسا غذا به حساب نمی‌آورند! البته رسانه‌ها و افکارعمومی بیشتر این کشورها هم به مسئولان اجازه چنین تسامحی نمی‌دهد. بنابراین برای مدیریت پیش‌دستانه جلوگیری از تضعیف جایگاه حاکمیتی دامپزشکی، بازنگری در رویکردهای سازمانی از چهار جهت قابل پیشنهاد است.

۱- تقویت بنیه حاکمیتی سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و موسسات مربوطه با رویکرد سلامت‌محور و نگاه آینده‌نگرانه در اسناد قانونی و بالادستی می‌تواند از بسیاری از پیامدهای  تضعیف‌کننده جایگاه حاکمیتی دامپزشکی جلوگیری کند. تعیین تکلیف همپوشانی‌های قانونی و شبه‌قانونی با سایر دستگاه‌ها  نیز ضمن شفاف کردن وظایف و اختیارات از بسیاری از مشکلات آتی جلوگیری خواهد کرد. استفاده مدبرانه از نیروی هم‌افزای سایر دستگاه‌های سلامت‌محور نیز در برخی مقاطع می‌تواند راهگشا باشد.

۲- بازنگری در ارکان جهت‌ساز سازمانی به ویژه ماموریت سازمان در این میان کمک‌کننده خواهد بود. ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمانی به عنوان مقاصد آرمانی به مثابه فانوس دریایی عمل می‌کنند که سازمان را در تلاطم امواج به سمت ساحل امن هدایت می‌کنند. بنابراین بازنگری در ارکان جهت‌ساز ضمن تاکید بر رسالت بهداشتی، سازمان را از درگیر شدن به امور نامرتبط از جمله بنگاه‌های زودبازده، تنظیم بازار، شمارش تولید و غیره که تداعی‌کننده ماموریت «تولید به هر قیمتی» هستند باز خواهد داشت. بدیهی است ضمانت اجرایی این ارکان جهت‌ساز، باور قلبی و تعهد عملی مدیران ارشد سازمان به این مقاصد آرمانی خواهد بود.

۳- راهبرد تعیین‌کننده‌ای که تا حد زیادی از سازمانی مانند سازمان دامپزشکی کشور انتظار می‌رود منوط کردن تمام تصمیمات به اسناد پشتیبان است. این اسناد شامل مطالعات عمیق علمی در قبال همه تصمیماتی است که سازمان برای اموری مانند بهداشت اماکن، مبارزه با بیماری‌ها، راهبردهای پیشگیری، دارو، واکسن، قرنطینه و سایر وظایف خود اتخاذ می‌کند. اگر این اسناد پشتیبان در دسترس می‌بودند مطمئنا رویکرد بهتری در بسیاری از چالش‌ها از جمله در مناظره اخیر اتخاذ می‌کردیم. همچنین در مورد محموله واکسنی که چندی پیش به‌جای ایمنی‌زایی به ایجاد بیماری و تلفات در چند استان انجامید با یک رویکرد علمی و منطقی‌تری عمل می‌شد. در مذاکرات با تشکیلات دامپزشکی سایر کشورها نیز در دسترس بودن این اسناد پشتیبان، راهبرد پیش‌دستانه‌ای برای تسهیل صادرات محصولات دامی محسوب می‌شود. از سوی دیگر تهیه و تدوین این اسناد پشتیبان به زیرمجموعه و سلسله مراتب اداری از وزارتخانه تا پایین‌ترین سطوح سازمانی این پیام را منتقل می‌کند که پیشران تعیین‌کننده نهایی در اتخاذ تصمیمات این سازمان، عامل علمی است. چنین راهبردی ایجاب می‌کند سازمان دامپزشکی کشور از همه بنیه علمی خود در اقصی نقاط کشور استفاده کند که خود به تقویت حمیت سازمانی، شایسته‌سالاری و ارتقای بهره‌وری می‌انجامد. مرکز مطالعات تازه‌تاسیس سازمان دامپزشکی می‌تواند طلایه‌دار تهیه این اسناد پشتیبان باشد.

۴- نکته مهم دیگری که به سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی کمک می‌کند هم به رسالت بهداشتی خود به بهترین وجه عمل کنند و هم  وجهه اجتماعی  شایسته‌ای برای صنف دامپزشکی فراهم نمایند اتخاذ رویکرد سیستمی در تصمیم‌سازی‌ها است. با اتخاذ این رویکرد، سازمان تلاش می‌کند از همه عوامل موثر بر فعالیت‌های خود باخبر باشد، پیامدهای اقدامات خود را با دقیق‌ترین شیوه‌ها شناسایی کند و درنهایت برای انجام وظایف خود آن‌قدر در بروکراسی و سامانه‌های متعدد غرق نشود که از زیست‌بوم کاری خود که آثار مستقیمی بر فعالیت‌های دامپزشکی دارند غافل شود. چنین رویکرد کل‌نگری، کمک‌حال مدیران برای اتخاذ تصمیمات هدفمند و با چشمان باز خواهد بود.

۵- امروزه استفاده بهینه از رسانه بیش از هر زمان دیگری در فرهنگ‌سازی و اصلاح ذهنیت‌ها اهمیت یافته است. اگر هدف سازمان تقویت جایگاه حاکمیتی دامپزشکی در همه عرصه‌ها باشد باید در رسانه‌ها از جمله  صدا‌و‌سیما و رسانه‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری داشته باشد. در این راستا تدوین پیوست رسانه‌ای بر پایه اصول علمی و ارکان جهت‌ساز تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود. همراهی رسانه‌ها و افکار عمومی، هموارکننده راه دامپزشکی در عمل به وظایف حاکمیتی با صرف کمترین انرژی و هزینه خواهد بود.

اکنون که ریاست سازمان دامپزشکی بر بازمهندسی ساختارها، فرآیندها و رویه‎‌ها تاکید دارند لازم است به پیشنهادهای فوق با دید عمیق‌تری اندیشیده شود.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
سید شهرام میرزمانی
|
Mexico
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
8
دامپزشکی ما نیاز به حکمرانی خوب دارد . در حال حاضر همکاران ما در دانشکده های دامپزشکی با این نگاه تربیت نمی شوند و قانون دامپزشکی و عملکرد مدیران آن با این گونه مبانی مدیریتی جدید و نوپا در کشور فاصله دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
7
با سلام خدمت پژوهشگر محترم داعا و عرض تبریک و تشکر بابت پژوهشهای کاربردی ایشان
در صورت توجه و ایجاد اسناد راهبردی برای سازمان دامپزشکی ، می توان به اقتدار سازمان دامپزشکی امیدوار شد.
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
1
7
ضمن سپاس از جناب آقای دکتر حسن زاده گرامی برای انگارش مقاله متین و استوار.

متاسفانه منابع انسانی تشکیلات دامپزشکی از منظر دانش و کارایی با چالش بزرگی مواجه است. چه بسیار افرادی که ضمن خدمت برای افزایش حقوق و بهبود وضعیت مالی با آموزش های ضعیف و دور از استاندارد صاحب مدرک شدند اما دانش لازم برای انجام بهینه خدمت در پستی جدید را ندارند. بسیاری را می شناسم که با تحصیلات سیکل و حتی پایین تر در قالب مراقب دام و یا نیروی خدماتی شرکتی به کار گرفته شدند و بعد به طور فشرده و ظرف مدت کوتاه مدارک دیپلم و فوق دیپلم و لیسانس و حتی فوق لیسانس هم ارائه دادند اما از نظر علمی پیشرفت قابل قبولی نداشتند و از قضا چون توهم دانایی هم پیدا کرده بودند و متقاضی احراز پستهای کارشناسی فنی و حتی مدیریتی شده و برای تشکیلات مشکلات زیادی ایجاد کردند و با انواع روش ها به مساند تصمیم سازی و تصمیم گیری هم تکیه و روز به روز بر افول تشکیلات دامن زدند. اعتلای یک تشکیلات بیش و پیش از سایر مولفه ها بر وجود منابع انسانی خردمند و صاحب اندیشه و دانش فنی لازم و تعهد بر انجام بهینه وظایف سازمانی استوار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واقعا درست گفتین
ادعاشون گوش فلک رو کر کرده
جدا از پست های اشغالی، با ارائه مدرک بدون کاربرد در سازمان فقط باعث اتلاف بودجه میشن
قانون گفته فقط یک بار ارائه مدرک اما گاهی تا سه سطح ارتقای مدرک رو شاهدیم ک نیاز به ساماندهی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
1
6
فعلا کسی تاب و تحمل شنیدن انتقادات، نظرات و پیشنهادات رو در مجموعه نداره و حفظ و بقای پست ب این موارد ارجحیت دارد!
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
2
تولید کاهش پیدا کرده قیمت گوشت بخاطر عرضه کم خیلی بالا رفته بخاطر اینکه نمخواهید مردم در رفاه باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
5
نگاه بسیار آسیب شناسانه و دلسوزانه ای هست و واقعا توجه مدیران ارشد سازمان را میطلبد. متاسفانه مثال های متعدد از تضعیف نقش نظارتی و حاکمیت سازمان دامپزشکی وجود دارد که ب طور مستقیم ایمنی غذا و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
7
مرقومه با نگاه خاص فوق برایم جالب بود لکن نگاه سیستمی مربوط به کشوری است که رئیس جمهورهایش فرهنگ علمی اندیشیدن و سیستمی عمل کردن را در نهاد خود دارد . تا قطعه دامپزشکی ! نیز سیستماتیک در کنار قطعات دیگر بخش کشاورزی و آب و ... عملکرد پایداری داشته باشند .
در این شرایط با باد سردی که سیستم دولت دهم کاشت طوفان برداشت خواهد شد .
صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
6
چه انتظاری دارید وقتی برخی مدیران کل بخاطر اینکه رئیس شهرستان انتقاد علمی (البته به حق) از عملکردشان نداشته باشند بجای ایشان شخصی کاردان یا حداکثر کارشناس به مدیریت شهرستانی می گمارند در سطوح بالاتر نیز به بحث علمی و تخصصی اهمیت نخواهند داد مثال فراوان است..
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
3
آفرین بر دکتر متشکرم اگر نیازی هست انجمن صنفی و کانون حمایت از مسولین فنی استان اصفهان در خدمتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
2
فشار دستگاههای سیاسی بر تصمیمات بهداشتی مدیران و کارشناسان معمولا می چربد و در نهایت به نفع آنان تمام می شود .
هرچند عملکرد سلیقه و غیر کارشناسی و نداشتن مستندات قانونی پشتیبان گاه سبب تغییر رای به سمت ارباب رجوع می شود که نیاز به آموزش و انتقال تجربیات جهت شفاف سازی و استفاده از مستندات محکمه پسند در تصمیم گیری کارشناسان دارد .
با این وجود وقتی قدرت سیاسی پشتیبان ارباب رجوع بچربد بی برو برگرد سبب حذف مدیر و ایل و تبارش !!!!! میگردد.
.
این نیاز به پشتیبانی قانونی سازمانی از مدیران و کارشناسان شجاع دارد .
البته نباید این قدرت مدیر و کارشناس به گونه ای باشد که سبب سو استفاده آنان و گسترش فساد گردد و تصمیمات شفاف و منطق قانونی و پاسخگویی داشته باشد .
حراست ، بازرسی و حقوقی سازمان با آموزش و شفاف سازی به عنوان‌پشتیبان مدیر و کارشناسان شجاع می توانند نقش عظیمی در روند درست و قانونی تصمیمات داشته باشند .
هرچند رئیس سازمان مهمترین نقش را دارد که متاسفانه از دوران دولت نهم و دهم و بعدی ها با انتخابات سیاسی و ورود افراد سیاسی در این مسند به گونه ای شده که باید گفت : مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
1
2
سیدبزرگوار زمانی حاکمیت تضعیف میشود که خود حاکم دربخش خصوصی مثل نظام دامپزشگی باشد فکرمیکندتا ابد اونجاست قوانین ودستورالعمل های حاکمیتی را فله ای واگذار کردند واین افراد هیچ تعصبی به حاکمیت ندارند باید هرچه سریعتر افراد نظام دامپزشگی که دولتی هستند هیچ مسئولیتی به آنها نداد واگرطرف درنظام دامپزشکی کشور یا استان پست دارند دربخش های حاکمیتی نباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
کلا در کشور ما بنگاههای اقتصادی بدین جهت بزرگ شده اند که نهاد سیاسی آنان را حمایت نموده و مینماید . حال اگر بنگاه اقتصادی به مشکلی بخورد ، شمشیر برنده نهاد سیاسی سریع وارد عمل میشود و هر کسی را که سد راه باشد قلع و قمع میکند . اگر رئیس همکاری کرد که هیچ و گرنه یک شبه عوض و کسی میآید که مسیر را با تعویض مخالفان و ورود تیم جدید باز کند . شوخی هم ندارد .
............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
1
با سلام و احترام خدمت همکاران محترم.
از نظر دولت و وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور مانع اقدامات آنهاست. دولت و وزارت جهاد کشاورزی با واردات بی رویه دام و گوشت ، به ظاهر خواستار کاهش قیمت گوشت هستند اما در عمل قیمت بالاتر رفته و خواهد رفت. مشکل دولت این است که اعتقادی به تولید پایدار ندارد و با بی برنامه عمل نمودن، هر روز تصمیمی لحظه‌ای می گیرد. در ستاد رفع موانع تولید، فاصله و حریم بهداشتی بین واحد‌های دامداری می خواهد از بین ببرد و در امور دام به جای افزایش بهره وری و کاهش ضریب تبدیل غذایی، بدنبال گسترش نژادی خاص با ضریب تبدیل خوراک بالاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
عدم اعتقاد به دلیل سود مالی است که از این وضعیت برده میشود .
لب بسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
دیگ رنگرزی هم نیاز به تغیرات اساسی دارد دیگ مراد ما دل دل میزنه ما دور شده از روز و روزگاریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
با سلام خدمت همه همکاران
بهترین راه حل رفتن سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت است. چون در حال حاضر رسالت وزارت جهاد کشاورزی فقط و فقط ((تولید)) هست . حالا به هر قیمتی !!!!. متاسفانه الان سازمان دامپزشکی به علت اینکه زیر مجموعه جهاد است ، به خاطر برخی مسایل و ملاحظات اجباری نمی تواند وظیفه ذاتی خود را به نحو احسن انجام دهد.
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
با سپاس از دکتر حسن زاده عزیز، یکی از زیباترین ، فنی ترین مقالات آسیب شناسی افول و تضعیف جایگاه دامپزشکی بود و این مهم با چند راهکار حل می شود؛
۱- خروج دامپزشکی از وزارت تولید محور جهاد به وزارت سلامت محور مانند وزارت بهداشت.
۲-بازتعریف جایگاه درست حقوق و دستمزد دامپزشکان.
۳- بازتعریف قوانین سازمان بر مبنای مبارزه با بیماری ها و نظارت بهداشتی موثر و مشهود کیفی بر تولید به جای وضع قوانین قارچ گونه و سلیقه ای و رویایی دست نیافتنی با اثرات نامحسوس.
۴-برعهده نگرفتن وظایف ذاتی دیگر دستگاه ها و خارج کردن پای دامپزشکی از زمین وظایف دیگر دستگاه های اجرایی.
۵-تعیین وظایف دامپزشکی متناسب بو بودجه تخصیصی.
۶-اولویت سازی برای بررسی دقیق بیماری ها و دوری از هرگونه اکسل بازی و آمارگرایی و جمع بندی آمار.
۴-آموزش ضمن خدمت قوی برای دامپزشکان و پیرادامپزشکان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
تجربه نشان داده هر زمان در زیر بخش کشاورزی و ایضا دامپزشکی مخصوصا پست های فنی تاثیر گذار از کارشناسان ! غیر علمی و به خصوص سیاسی وبالاخص سو استفاده چی و گرسنه !! استفاده شده است به غذای مردم کیفیتا و کمیتا خیانت شده است .
نظر شما
ادامه