کد خبر: ۷۷۸۸۵

حکیم مهر: رییس اداره محیط زیست کیش با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای نجات جان یک لاکپشت سبز دریایی در خطر انقراض گفت: خوشبختانه با جراحی و اقدامات لازم، این لاکپشت نجات یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مریم محمدی» روز شنبه ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این لاکپشت نابالغ در خطر انقراض بر اثر بلعیدن یک قلاب ماهیگیری قادر به حرکت و شنا نبود و در آستانه مرگ قرار داشت.

وی افزود: فورا عملیات عکس برداری از آن آغاز شد و پس از مشخص شدن عارضه، یک تیم دامپزشکی عمل جراحی این لاکپشت را بر عهده گرفت؛ خوشبختانه عمل جراحی موفقیت آمیز بود قلاب ماهیگیری از گلوی این جاندار ارزشمند خارج شد.

رییس اداره محیط زیست کیش با بیان اینکه دوره درمان این لاکپشت حدود سه هفته طول کشید، اضافه کرد: پس از عمل جراحی این لاکپشت برای سیر مراحل درمانی و دوره نقاهت به پارک دلفین‌ها منتقل شد.

وی ادامه داد: پس از طی مراحل درمانی، این لاکپشت در آب‌های زیبای دریای کیش رها شد.

«محمدی» با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از لاکپشت‌های دریایی به دلیل صید، گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری، برخورد با پروانه شناور دریایی، بلعیدن زباله و قلاب ماهیگیری تلف می‌شوند، گفت: همه گونه‌های لاکپشت‌های دریایی در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست هستند و در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس زیستگاه پنج گونه لاک‌پشت دریایی از جمله سبز، نوک عقابی، زیتونی، پشت سرخ و پشت چرمی است؛ لاک‌پشت‌های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جزو فهرست گونه‌های حفاظت شده «IUCN» هستند که برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می آیند. اغلب گونه‌های لاک‌پشت سبز و بعضا لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل(جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان سپری می کنند.

لاک پشت‌ها برای زیست بوم مفید بوده و به عنوان موجودات پاک کننده محیط زیست دریا آلودگی های سواحل را از بین می برند. براساس سنگواره‌های موجود و فرضیات مختلف حضور لاک پشت‌ها در سطح زمین و دریا به حدود ۲۷۵ میلیون سال قبل یعنی اواخر دوران پرمین بر می‌گردد.

لاک پشت های دریایی طی میلیون ها سال جمعیت خویش را در گستره دریاها و اقیانوس ها حفظ کرده تا اینکه از قرن ۱۸ به بعد بعلت افزایش جمعیت و مصارف انسانی و عوامل دیگر رو به انقراض نهاده اند. به شکلی که در حال حاضر جزء فهرست گونه‌های حفاظت شده سازمان IUCN قرار گرفته‌اند.


نظر شما
ادامه