کد خبر: ۷۸۳۳۳

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز از نمونه برداری از سگ مشکوک به هاری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، «دکتر علیرضا قدرتی» در این خصوص گفت: عامل بیماری هاری ویروسی از خانواده رابدو ویریده، جنس لیزا ویروس می باشد که قابلیت ایجاد بیماری در تمام حیوانات خونگرم را دارد. دوره ی کمون یا نهفتگی بیماری هاری بسیار متغیر بوده و گاها تا ده سال نیز گزارش شده است. از آنجا که صرفا در زمان کمون (نهفتگی) فرصت درمان وجود دارد و پس از بروز علائم بیماری (توحش، ترس از آب، ترشح فراوان بزاق و ...) قابل درمان نمی باشد، آگاهی افراد جامعه در خصوص راه های انتقال بیماری و علائم آن حائز اهمیت می باشد.

وی، در ادامه افزود: ویروس هاری ضایعات ساختاری و آماس های شدید در مغز ایجاد نمی کند، بلکه اختلالات آن به صورت عملکردی می باشد. مشاهده ی Negri body ها ( گنجیدگی های داخل سیتوپلاسمی ائوزینوفیلیک) در بررسی میکروسکوپیک مخچه، مشخصه اختصاصی بیماری هاری می باشد. همچنین آزمایش PCR  یکی از راه های قطعی تشخیص بیماری می باشد.

 قدرتی، در پایان ضمن اشاره به گزش و یا خراش توسط حیوان هار به عنوان عمده ترین راه انتقال بیماری، از شهروندان خواست در صورت بروز گازگرفتگی ضمن شست‌ و شوی فراوان محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده از بستن محل زخم خودداری نموده و جهت تکمیل پروسه درمان به مرکز بهداشت و درمان مراجعه نمایند.

 

نظر شما
ادامه