کد خبر: ۸۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  رییس انجمن بیوشیمی ایران گفت: بها دادن به علوم پایه و علوم آزمایشگاهی و حل مشکلات آن اهمیت دادن به تشخیص و درمان دقیق، سریع و کم هزینه است.

دکتر محمد تقی خانی در افتتاحیه دهمین کنگره سراسری بیوشیمی ایران و سومین کنگره بین المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی، دور بودن علوم پایه و آزمایشگاه ها از محیط بالینی را مهمترین مشکل علوم پایه دانست و افزود: نبود متخصص در آزمایشگاه ها و بخش های تخصصی، لطمه‌ای جبران ناپذیر به علوم پایه است.

وی ادامه داد: در تمام بیمارستان ها مرسوم است که ریاست هر بخش به متخصص مربوطه سپرده می شود به طوری که رئیس بخش قلب به طور معمول یک جراح قلب است اما متأسفانه در آزمایشگاه های این امر مصداق نداشته و اینگونه نیست.

تقی خانی ادامه داد: تمام نوآوری های مربوط به بخش بالینی در بیمارستان های آموزشی صورت می گیرد اما در علوم پایه این چنین نیست که ناشی از نبود متخصص در آزمایشگاه ها است. در بیمارستان‌های بزرگ آموزشی آزمایشات به خاطر نبود متخصص به خارج از بیمارستان فرستاده می شود. این یک چرخه ناقص است که باعث تربیت متخصصان کم سواد می شود.

رییس انجمن بیوشیمی ایران اظهار داشت: چرا PhD بیوشیمی نمی تواند تشخیص بالینی داشته باشد که منبع این امر از عدم حضور آنها در بخش های بالینی بیمارستان و ندیدن بیمار سرچشمه می گیرد.

وی، بها دادن به بخش آزمایشگاه را بها دادن به روش تشخیص صحیح و کمک به درمان سریع تر و کم هزینه‌تر دانست و سوای بحث های صنفی، خواستار رسیدگی و بهبود اوضاع در علوم پایه و آزمایشگاهها شد.

رییس انجمن بیوشیمی گفت: این کنگره با همکاری انجمن بیوشیمی ایران به عنوان قدیمی ترین انجمن علمی کشور با بیش از 50 سال سابقه فعالیت و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود که همکاری با دانشگاه از استراتژی های انجمن و دبیرخانه کنگره است.

وی، هدف برگزاری کنگره را ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد.

دکتر انصاری، دبیر علمی کنگره هم برگزاری کنگره در سطح بین المللی را حاکی از توان و پتانسیل دانشگاه برای حضور در عرصه های بین المللی دانست و با اشاره به موضوعات کنگره گفت: محورهای کنگره با برگزاری دو نشست یک روزه با حضور مدیران گروه بیوشیمی سراسر کشور و تبادل نظر در خصوص موضوعات مختلف با بررسی های کارشناسانه و مصوبه کمیته علمی کنگره انتخاب شد که طی فراخوانی که برای این 10 موضوع ارائه شد بالغ بر 900 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که براساس داوری‌های انجام شده 836 مقاله جهت ارائه انتخاب شدند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
0
0
اما پایان نامه عده ای از دانشجویان جنبه بالینی دارد و با مراکز بهداشتی و درمانی آشنا آگاه می باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
2
0
بِسْم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت استاد محترم جناب آقاى دكتر تقى خانى.
خدا را گواه ميگيرم ، قصد توهين به هيچ فرد يا گروهى را ندارم، و همه اساتيد علوم پايه را در رشته خودشان ميستايم. ما هم در ابتداى دوران تحصيلى پزشكى ، به مدت ٢سال و نيم دوره علوم پايه گذرانده ايم و بيوشيمى، ميكروب، قارچ، انگل، ايمنولوژى و .... را امتحان داده و پاس كرده ايم.
چند سؤال داشتم، راجع به دوره تكميلى علوم آزمايشگاهى ، در صورت امكان پاسخ بنده را بدهيد.
١) آزمون ورودى اين دوره ، همان آزمون رزيدنتى پزشكان خواهد بود؟ يا آزمون ورودى پاتولوژيست ها ، از امسال مثل آزمون مربوط به اين دوره ميشود. سوالات را چه انجمنى طرح ميكند؟
٢) طول مدت دوره براى اين همه رشته متفاوت ، يكسان خواهد بود؟
٣) چه كسانى تعيين كرده اند كه اين همه رشته مختلف، با base هاى مختلف، هر كدام بايد چه مدتى تحصيل كنند تا تخصص كلينيكال پاتولوژى بگيرند؟ آيا دوره فزيوپاتولوژى هم طى ميشود؟ ( طول مدت اين دوره براى پاتولوژيست ها، ١٨ ماه بوده، شامل همه مباحث طب داخلى و ...) آيا به نظر شما ، كلينيكال پاتولوژيست نبايد بيماريهاى گوارش، ريه، غدد، روماتولوژى، كليه، و..............
رو بداند؟ آيا( خدا وكيلى ) به نظر شما، مثلا يك PHD ميكروب شناسى، بدون اينكه هاريسون خون را خوانده باشد و البته فهميده باشد، ميتواند مباحث خون كتاب هنري را بخواند و البته بفهمد؟ آيا در دوره فيزيوپاتولوژى ، در پايان هر مبحثى، در آزمون پايان دوره، همراه با دانشجويان پزشكى ، شركت ميكنند؟
٤) آيا آزمون ارتقايى در كار خواهد بود؟
آيا آزمون ارتقاء ، همان آزمون ارتقاء پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٥) آيا امتحان بورد اين دوره، همان امتحان بورد پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٦) چند سؤال در امتحان بورد اينها خواهد بود؟
٧) نمره قبولى گواهى نامه و دانشنامه ، چند خواهد بود؟
٨) آيا به فارغ التحصيلان ، نظام پزشكى خواهند داد؟
٩) آيا فارغ التحصيلان اين دوره، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص، ٢ سال ضريب k خواهند داشت؟
١٠) آيا فارغ التحصيلان براى ورود به شهر هاى بزرگ، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص نياز به ٣٦٠ امتياز خواهند داشت؟
١١) آيا به فارغ التحصيلان ، پروانه مطب هم ميدهند؟
اين سوالاتى است كه در ذهن همه پاتولوژيست هاى جوان هست.
اگر فكر ميكنيد، ارزش پاسخگويى رسمى ، دارند.
و من الله توفيق
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
0
1
آقای ناشناس که نامه بلند بالایی به تاریخ 1396/03/09 نوشته ای از همون ابتدا اشتباه کردی پس بقیه حرفهایت ناقص و غلط است. شما نوشته اید: "علوم پایه را امتحان داده و پاس كرده ايم". بله فقط پاس کرده ای همین و بس. اما هیچ چی ازش نمی دونید. تکرار می کنم هیچی. نکته مهم و اصلی که کلید همه مشکلات و سو تفاهم ها است همین است که شما براحتی ازش میگذری. این مشکل بزرگ کل وزارت بهداشت و آموزش عالی در کشور ماست. بله بهترین اعمال جراحی مانند اروپا و آمریکا در کشورما انجام می شود. پس چرا فاصله علمی ما با آنها از زمین تا آسمان است؟؟؟ من به شما می گویم. آنها بیشترین اهمیت را به علوم پایه می دهند و شما پزشکان نه به علوم بالینی و درمان و مریض بلکه به چیب خود اهمیت می دهید. یعنی کار از بد فهمی گذشته به سو نیت رسیده. وقتی مدیر گروه بیوشیمی دانشگاهی یک پزشک عمومی را بالاتر از خودش می پندارد. باید فاتحه علم پزشکی را در کشور خواند. من هیچوقت فراموش نمی کنم که دقیقا کمتر از دو ماه از سرنگونی طالبات که مدارس ابتدایی را در افغانستان تعطیل کرده بودند گدشته بود که در بیمارستانی در کابل عمل جراحی قلب باز توسط یک پزشک افغانی انجام شد. پس این اعمال جراحی از نظر علمی یک ریال نمی ارزد. فقط جیب عده ای با سرمایه بیت المال پر می شود.
نظر شما
ادامه