کد خبر: ۸۴۸۳

حکیم مهر - مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان، بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه است که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال 80 در استان کردستان آغاز گردید.

این مجتمع در محدوده روستای دیوزناو و جولانده از توابع شهرستان سروآباد و درحاشیه رودخانه سیروان قرار گرفته است.

این پروژه از 2 فاز تشکیل گردیده که عملیات اجرایی دو فاز همزمان آغاز شده و فاز اول آن در سال 87 به بهره برداری رسید.

مسئولین احداث این مجتمع اهداف عمده از تاسیس آن راایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس ( بازگشت روستائیان از شهر به روستا )، نقش مؤثر در پدافند غیر عامل با توجه به مرزی بودن منطقه و فراهم نمودن امکان صادرات به خارج از کشور می خوانند.

مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان تأثیر بسزایی را در تولید، امنیت غذایی، افزایش مصرف سرانه آبزیان، درآمدزایی و تثبیت شغل در منطقه را داشته است.

این مجتمع در زمینی به مساحت 10 هکتار و درحاشیه رودخانه سیروان واقع شده و در دو فاز که شامل دو سایت 2 و 8 هکتاری می باشد.

میزان آب مورد نیاز مجتمع 8 متر مکعب بر ثانیه بوده که منابع تأمین آن از طریق اختلاط چشمه های مسجد و تلوکسان با آبدهی 3 متر مکعب در ثانیه و نیز آب رودخانه سیروان با دبی 5 متر مکعب در ثانیه برای پرورش ماهیان سردآبی در این مجتمع تأمین می گردد.

ظرفیت تولید نهایی مجتمع سیروان 1500 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان بوده که برای 1125 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد نموده و علاوه بر آن زمینه ساز ایجاد صنایع جنبی و سایر مشاغل مرتبط با آن منطقه شده و همچنین در جذب توریسم نیز مؤثر می باشد.

فاز اول این مجتمع با ظرفیت 380 تن، در سایتی 2 هکتاری مشتمل بر 38 مزرعه 10 تنی بوده که توسط شرکت عمران توسعه کشاورزی ( بانک زمین ) احداث شده و در قالب اجاره به شرط تملیک به 73 نفر از ساکنین روستای دیوزناو واگذار شده است.

فاز دوم مجتمع سیروان در زمینی به مساحت 8 هکتار احداث شده که شامل 112 مزرعه با ظرفیت 1120 تن بوده که با تأمین اعتبار و تسهیلات لازم در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

گفتنی است در سال جاری بیش از 400 تن ماهی ماهی از مزارع فاز اول استحصال گشته و روانه بازار مصرف شده است.

از سایر اثرات توسعه ای این طرح می توان به بهره برداری بهینه از مزارع مجتمع سیروان، ارتقای دانش فنی صاحبان مزارع در راستای استفاده از سیستم مکانیزاسیون به منظور افزایش تولید ماهی در واحد سطح می باشد که با اقدامات انجام شده در آینده پیش بینی می شود ظرفیت نهایی مجتمع به 2500 تن برسد.

دیگر مجتمع‌های پرورش ماهی در استان کردستان:

در استان کردستان دو مجتمع پرورش ماهی دیگری نیز وجود دارد که شامل مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی پلنگان و قم چقای می باشد.

مجتمع پرورش ماهیان سردآبی پلنگان با ظرفیت 540 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان که با استفاده از روش مکانیزاسیون ومدیریت تولید ظرفیت تولید مجتمع به 970تن رسیده است. و همچنین تکثیر 3 میلیون قطعه بچه ماهی در روستای پلنگان از توابع شهرستان کامیاران واقع می باشد.

این مجتمع شامل 54 مزرعه 10 تنی و نیز یک مرکز تکثیر 3 میلیون قطعه ای بوده که زمینه اشتغالزایی 435 نفر را فراهم می کند.

مجتمع پرورش ماهیان سردآبی قم چقای در روستای قم چقای شهرستان بیجار واقع و از چشمه های سفید و علی بلاغی تأمین آب می شود.

این مجتمع با ظرفیت 170 تن از 34 مزرعه 5 تنی تشکیل شده و برای 169 نفر از اهالی این روستا شغل ایجاد کرده است.

صنعت تولید و تکثیر ماهی در استان کردستان ریشه دوانیده و با توجه به منابع آبی مهم و حیاتی این استان می توان گفت این صنعت می تواند در استان نهادینه شده و زمینه صادرات به دیگر استان ها و حتی خارج از کشور را فراهم کند.

نظر شما
ادامه