کد خبر: ۸۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت : با رعایت اصول ساده بهداشتی خطر بیماریزایی ماهیان قرمز برای انسان قابل چشم‎پوشی است.

دکتر داریوش جهان پیما پنج شنبه 25 اسفند ماه سال جاری در برنامه نیمروزی رادیو سلامت افزود : با توجه به جدا بودن محیط زندگی ماهیان قرمز با انسان، احتمال انتقال عوامل بیماریزای خطرناک به انسان بسیار کم است.

وی احتمال انتقال عوامل مشترک بیماریزا به انسان نظیر میکروب سالمونلا، استرپتوکوک و عامل ایجاد سل از طریق ماهیان به انسان را رد نکرد اما گفت : با توجه به اینکه در کشور ما گزارش موارد ابتلا به بیماری‌ در اثر تماس با ماهیان قرمز بسیار کم است می توان به مردم اطمینان داد که در ایام نوروز در صورتی که نکات ساده‎ای را رعایت نمایند خطری سلامت آنان را تهدید نمی‎کند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران درباره این نکات ساده گفت : شستشوی دست‎ها با آب و صابون پس از تماس با ماهی یا تعویض آب تنگ آن و جلوگیری از ایجاد استرس برای ماهیان قرمز نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلای ماهی و انسان به بیماری دارد.

جهان پیما تغذیه نامناسب را یکی از زمینه‏های ایجاد استرس برای ماهیان قرمز دانست و افزود : برخی تصور می‎کنند که ماهی تنها آب می نوشد و به همین دلیل به آن غذا نمی‎دهند و به این ترتیب زمینه مرگ زودرس ماهی را فراهم می کنند.

وی درباره خصوصیات ماهی قرمز سالم هم گفت : مردم هنگام خرید ماهی قرمز باید علاوه بر خرید از مراکز معتبر که در محیط بسیار متراکم ماهی را عرضه نمی‎کنند به خصوصیات ظاهری ماهی هم توجه کنند.

این دامپزشک افزود : عدم بیرون زدگی چشم ماهی، عدم پولک ریزی، یکنواخت و شفاف بودن پوست و تحرک مناسب ماهی از جمله خصوصیاتی است که می توان آنها را مبنای قضاوت در مورد سالم بودن ماهی قرمز قرار داد.

جهان پیما در پایان به والدین توصیه کرد در صورتی که کودکان با ماهی قرمز بازی و آن را مستقیم در آب با تماس دست یا با ضربه زدن به تنگ دنبال می کنند قبل از دست زدن به چشم و دهان حتماً مراقبت کنند تا دست کودک با آب و صابون به خوبی شستشو شود.

این اظهار نظر در حالی صورت گرفت که بازی کردن کودکان با ماهی قرمز یک رسم اشتباه و به لحاظ حقوق حیوانات کاری نادرست است و از سویی سبب ایجاد استرس برای ماهی هم می شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
0
0
حالا شما هم گیردادین اشتباه فاحشی پیدا نکردید خودتان اگر باشید معلوم نیست در رادیو آن هم زنده چه گندهایی بزنید مرد باشید وبه گفته وپیام نوروزی خودتون اعتقاد داشته باشید که وحدت ورعایت انصاف بد نیست
نظر شما
ادامه