کد خبر: ۸۶۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فارس،شهر بابک، فهرج و بم

 

مدیرکل دامپزشکی استان فارس خبرداد:
صدور 53745 فقره گواهی بهداشتی حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی 


مدیرکل دامپزشکی فارس گفت : صدور گواهی های بهداشتی حمل انواع دام ، طیور زنده و فراورده های خام دامی خوراکی و غیر خوراکی در سامانه یکپارچه قرنطینه توسط بخشهای دولتی و خصوصی دامپزشکی به مقصد شهرستانهای استان و سایر استانها ،در سال 1390 به تعداد 53745 فقره رسید. 
دکتر قاسم رضائیان زاده افزود : این حجم صدور گواهیهای بهداشتی حمل ، 31 درصد نسبت به سال 89   افزایش داشته است.
وی همچنین گفت : با راه اندازی این سامانه در سالهای اخیر،کنترل بهداشتی محموله های دام وطیور و انواع فرآورده های خام دامی توسط کارشناسان دامپزشکی در مبدا و مقصد ،انجام و قابل ردیابی می باشند.

-------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهربابک:
آنفلوآنزا طیور را جدی بگیریم


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: آنفلوآنزا و نیوکاسل طیور را باید جدی بگیریم.
مجید اسدی اظهار داشت: آنفلوآنزا و نیوکاسل دو بیماری ویروسی طیور هستند که هر ساله خسارات زیادی به صنعت طیور وارد می‌کنند.

وی بیان داشت: در پی شیوع این بیماری در منطقه جوزم شهربابک لازم است تا مرغداران شهرستان نکات بهداشتی لازم به منظور به حداقل رساندن امکان ابتلا و آلودگی به این دو بیماری خطرناک را رعایت کنند.

اسدی افزود: جلوگیری از بیماری‌های عفونی و همه‌گیر به راحتی منتقل می‌شوند و نیازمند یک عزم همگانی است و مساعدت تمام افراد درگیر با این صنعت حساس و آسیب‌پذیر را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا دو تحت واحد دارد که حدت آنها متفاوت است، تحت واحد H5N1 یا آنفلوآنزای فوق حاد ‌که جزو بیماری‌های مشترک محسوب می‌شود و تلفات بسیار گسترده و ناگهانی ایجاد می‌کند.

اسدی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای H9N2 به تنها تلفات کمتر و علائم خفیف‌تری نسبت به فرم فوق حاد دارد، اما با توجه شرایط نگهداری و استرس‌های دوره تولید در کشور ما تلفات این فرم گاهی به 100 درصد نیز می‌رسد.

وی گفت: تحت واحد تابع در این نوع N2 و N است و خطری برای انسان ایجاد نمی‌کند.

اسدی ابراز داشت: به منظور جلوگیری از ورود عوامل عفونی به مرغداری رعایت نکات مربوط به امنیت زیستی الزامی است.

وی عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان به کنترل و کاهش ترددها اعم از افراد‌، وسایل نقلیه‌، تجهیزات و نهادها، ضدعفونی دقیق تمام‌ مواد  وسایل ورودی‌، خروجی واحد‌، سالن‌های پرورش‌، تجهیزات‌، محوطه واحد و محیط پیرامونی، اعمال برنامه‌های واکسیناسیون مناسب با توجه به شرایط منطقه به ویژه در مورد بیماری های پر مخاطره، به کار‌گیری وسایل واکسیناسیون مختص هر واحد، حذف بهداشتی لاشه‌ها و تمام‌ ضایعات اشاره کرد.

اسدی گفت: همچنین عمل‌آوری‌، ضدعفونی و بسته‌بندی کود حین و پایان دوره، حذف امکان دسترسی پرندگان‌، جوندگان و سایر حیوانات وحشی و اهلی به سالن‌های تولید‌، انبار‌ها و حتی ضایعات و کود، عدم ذخیره و نگهداری بیش از حد دان‌، خوراک و سایر مواد مصرفی در واحد، گزارش فوری هر‌گونه علائم بیماری و تلفات به شبکه دامپزشکی شهرستان توسط مرغدار و یا دامپزشک فارم، تهیه بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای تمام پرندگان واحد باید مدنظر باشد.

 

------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
فهرج زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شهرستان فهرج ظرفیت‌های خوبی برای پرورش شتر دارد و زیستگاه مناسبی برای پرورش این حیوان است.
مهدی بمان‌دشتی با بیان اینکه بیش از 2 هزار نفر شتر در شهرستان فهرج وجود دارد و اغلب آنها را شترهای تک کوهانه تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: منطقه فهرج زیستگاه مناسبی برای پرورش  شتر است.

وی افزود: شهرستان فهرج را بیابان‌های کم آب و علف فراگرفته که دارای آب و هوای خشک و گرمای زیاد است به همین دلیل می‌تواند زیستگاه مناسبی برای شتر باشد.

بمان‌دشتی با بیان اینکه شتر حیوانی سازگار با شرایط سخت و نامناسب آب و هوایی و غذایی است، افزود: شتر توانایی فیزیولوژیک شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند شرایط زیست محیطی سخت را تحمل کند.

رئیس دامپزشکی فهرج عنوان کرد: درجه حرارت بدن این حیوان ثابت نیست و در یک شبانه‌روز با درجه حرارت محیط بالا و پایین می‌رود و این ویژگی حیوان را قادر می‌سازد که بتواند از انرژی گرمایی زیاد رهایی یابد.

وی تصریح کرد: شتر دارای سیستم تنظیم ترشح عرقی پیشرفته‌ای است و عمل توازن و تنظیم آب بدن یکی از شگفتی‌های فیزیولوژیک این حیوان است، شترها می‌توانند تا مسافت‌های طولانی که گاه به 70 کیلومتر می‌رسد، برای چرا راه طی کنند و از گیاهان بیابانی و حتی گیاهان خاردار تغذیه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج متوسط غذایی شتر را  2.5 کیلو گرم برای هر 100 کیلوگرم وزن بدن شتر دانست و بیان داشت: شتر 10 تا 20 ماه دوره شیردهی دارد که در هر دوره یک ‌هزار تا 2 هزار لیتر شیر می‌دهد.

بمان‌دشتی گفت: شترهای این منطقه تک کوهانه و تعداد معدودی دو کوهانه هستند.

وی افزود: بیشترین نفرات شتر در منطقه لوت زنگی‌احمد، بخش نگین کویر، روستای علی‌آباد سجادی و قدمگاه در بخش مرکزی قرار دارند.

بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: شهرستان فهرج ظرفیت‌های خوبی برای پرورش شتر دارد.

 

--------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بم خبر داد :
پلمب 4 مرکز عرضه فرآورده‌های دامی متخلف در بم


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: 4 مرکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی و یک رستوران به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در این شهرستان پلمب شدند.
مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: طی ایام نوروز و با انجام 541 مورد بازرسی از مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی در شهرستان بم 582 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و معدوم‌سازی شد.

وی افزود: در این طرح پنج نفر از متخلفان به تعزیرات حکمتی معرفی و با سه مورد از خودروهایی که فرآورده‌های خام دامی را به صورت غیر مجاز حمل می‌کردند، برخورد قانونی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از پلمب چهار مرکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی و یک رستوران به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی خبر داد.

اسدی خاطرنشان کرد: فعالیت شبکه دامپزشکی در حفظ سلامت شهروندان و برخورد با متخلفان در تمام طول سال با جدیت تداوم دارد.

 

نظر شما
ادامه