کد خبر: ۸۶۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فارس، تربت حیدریه و فهرج

 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس خبرداد :
مبارزه با کشتار غیر مجاز دام وطیور در فارس تشدید می شود


راهکارهای جدید مبارزه با کشتار غیر مجاز دام وطیور در فارس طی جلسه ای و باشرکت نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، شهرداری، شورای شهر صدرا و اداره کل دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت. 

برخورد بایسته دستگاههای مرتبط با ماده 688 قانون مجازات اسلامی (دامپزشکی، بهداشت ودرمان، محیط زیست ) با متخلفین کشتار غیر مجاز دام و طیور، همکاری بیشتر دستگاهها و اصلاح روند اطلاع رسانی، از نقاط مشترکی بود که مقررشد با شدت بیشتری ادامه یابد.


نماینده شهرداری شیراز نیز آمادگی کامل این دستگاه را برای استفاده از امکانات موجود مانند اتوبوس ها و بیلبورد های سطح شهر جهت اطلاع رسانی بیشتر اعلام نمود.


همچنین مقرر شد ارگانهای مرتبط با ماده 688 قانون مجازات اسلامی (دامپزشکی، بهداشت ودرمان، محیط زیست )در خصوص تشدید برخورد قانونی با عاملین کشتار غیر مجاز دام و طیور با دستگاه قضائی استان و استانداری بصورت مشترک مکاتبه نمایند.
بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ازجمله کشتار غیرمجاز دام ممنوع بوده ومرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند ، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

-------------------

 

جمع آوری داروهای تاریخ مصرف گذشته دامپزشکی در شهرستان تربت حیدریه


28 قلم انواع داروهای دامی در شهرستان تربت حیدریه جمع آوری و معدوم گردید.

دکتر رفیعی پور رئیس شبکه دامپزشکی این شهرستان در این باره گفت : این داروها که شامل 28  قلم انواع پودر ، قرص و انواع مواد ضدعفونی کننده و سایر داروهای تاریخ مصرف گذشته بوده که توسط کارشناسان دارو د درمان از یکی از داروخانه های شهرستان جمع آوری شد .

وی افزود : نظارتها در زمینه کنترل دارو و فرآوردهای بیولوژیک بیش از پیش تشدید خواهد گردید  و در این راستا با متخلفین بر خورد قانونی انجام خواهد شد .

--------------------


رئیس دامپزشکی فهرج در خصوص شیوع بیماری تیلریوز هشدار داد

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج در خصوص شیوع بیماری تیلریوز (زردی) با توجه به فرا رسیدن فصل گرما در بین دام ها هشدار داد.

مهدی بمانی دشتی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما بیماری های مربوط به این فصل مثل زردی شیوع پیدا می کند.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی بیماری تیلریوز یا زردی وجود کنه های خانواده هیالوما روی بدن دام است افزود: این کنه ها که ناقل تک یاخته ای به نام تیلریاآنولاتا هستند ضمن خونخواری از بدن دام باعث انتقال تک یاخته به بدن دام می شوند که با ورود به بدن و شروع فعالیت آن علایم بیماری زردی بروز می کند.

بمانی دشتی تصریح کرد: از جمله علائم این بیماری می توان به تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی، سرفه های تکی، مشاهده کنه بر روی سطح بدن و کاهش اشتها اشاره کرد.

وی با اشاره به زرد شدن پوست در مدت بیماری ادامه داد: چشم دام مبتلا در ابتدای بیماری به دلیل تب، قرمز رنگ می شوند و با گذشت زمان به زردی می گراید.

این مسئول گفت: این بیماری با استفاده از داروهای ضد انگل و آنتی بیوتیک که توسط دامپزشک تجویز می شود قابل درمان است.

بمانی دشتی سمپاشی بدن و جایگاه دام را بهترین راه مبارزه با این بیماری دانست و تصریح کرد: بهتر است برای تاثیر گذاری بیشتر سم، در ابتدا جایگاه نگهداری دام از کود حیوانی پاکسازی شده و سپس سم پاشی صورت گیرد.

وی گفت: اکیپ های دامپزشکی سمپاشی شبکه دامپزشکی فهرج کلیه خدمات مربوطه را در اختیار دامداران قرار می دهند.

 

نظر شما
ادامه