کد خبر: ۸۷۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در یک پدیده نادر توله پلنگ ماده حدود یک ساله در منطقه تیراندازی ممنوع بزمای بر اثر مارگزیدگی تلف شد.

سید حسین آقامیری اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زاوه در گشت‌های مستمر روزانه در ارتفاعات منطقه با همراهی مردم محلی حوزه مورد نظر، لاشه توله پلنگی با عمر تقریبی یک سال را مشاهده کردند.

وی ادامه داد: بررسی‎های اولیه کارشناسی با توجه به وجود برآمدگی غیرمتعارف در ناحیه گردن پلنگ که آثار نیش مار در آن کاملا قابل مشاهده بود احتمال این نظریه را که حیوان بر اثر گزیدگی مار تلف شده قوت بخشید.

آقامیری با بیان اینکه در خرداد ماه سال 90 نیز یک پلنگ مادر به همراه دو توله مشاهده شده بود، ابراز داشت: جسد این قلاده پلنگ یک ساله گواهی از مطلوبیت شرایط طبیعی منطقه برای زاد و ولد این گونه با ارزش در چرخه حیات طبیعی دارد و مشاهده سه قلاده پلنگ در طول دو ماهه گذشته در این حوزه نیز شاهدی بر وجود پلنگ به عنوان راس هرم غذایی در منطقه تیراندازی ممنوع بزمای در حوزه شهرستان زاوه است.

وی خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اخیر در فروردین ماه سال 91 ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان موفق به نجات دو قلاده توله گربه وحشی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: این توله‌ها که بر اثر آب گرفتگی لانه و تخریب آن توسط باران مستاصل و در شرف مرگ قرار داشتند توسط مامورن حفاظت محیط زیست به محل مناسب منتقل شدند. در طول مسیر انتقال، مادر توله‎ها دیگر همراه حافظان محیط زیست بود که توله‌ها پس از رها سازی به همراهی مادر صحنه را ترک کردند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
0
0
باعث تاسف است.
نظر شما
ادامه