کد خبر: ۸۷۲۷

حکیم مهر - دانشمندان به دنبال استفاده از سلولهای بنیادی در تولید فولیکولهای موی رنگینه‌دار بر روی موشهای کچل هستند که می‌تواند نوید دهنده درمانهای جدید برای درمان کچلی و خاکستری شدن مو باشد.

دانشمندان دانشگاه علوم توکیو در یکی از دو آزمایش خود موفق به شناسایی شیوه‌ای برای رشد مو و رنگدانه‌دار کردن آن شده‌اند.

این آزمایش بر روی موشها موفقیت‌آمیز بوده، اما محققان امیدوارند بتوانند این شیوه را طی سه سال آینده بر روی انسان نیز آزمایش کرده و در دهه آینده این درمان بطور گسترده در دسترس عموم قرار بگیرد.

متخصصان انگلیسی با تقدیر از محققان ژاپنی، کار آنها را چاره مشکلی خوانده‌اند که دانشمندان را برای دهه‌های متوالی گیج کرده بود.

این دستاورد از ترکیب سلولهای بنیادی که از قابلیت تبدیل به انواع مختلف سلول برخوردار بوده و از فولیکولها بدست آمده است.

دانشمندان از دو گونه سلول بنیادی پوست استفاده کردند که در کنار یکدیگر حاوی تمام دستورالعمل‌ها برای یک فولیکول مو و پرورش آنها در آزمایشگاه و تبدیل به فولکولهای شکل‌گرفته نابالغ هستند.

این محصول در نهایت در پشت بدون موی موشهای کچل کاشته شد که طی دو تا سه هفته رشد مو در آنها مشاهده شد. همچنین از این شیوه می‌توان برای پرورش سبیل استفاده کرد.

به گزارش مجله نیچر کامیونیکیشنز، جالب این بود که در زمان استفاده از سلولهای بنیادی انسانی از سر یک مرد طاس نیز در این موشها رشد کلاله مو مشاهده شد.

در آینده می‌توان به استخراج سلولهای بنیادی از یک نمونه پوست از سر انسان پرداخته و از آن برای پرورش فولیکولهای سالم مو استفاده کرد.

با این روش می‌توان دهها هزار فولیکول را در آزمایشگاه پرورش داده و سپس به بخش دچار کچلی تزریق کرد.

این تیم تحقیقاتی همچنین نشان دادند که با افزودن یک نوع خاص سلول بنیادی در این ترکیب می‌توان موهایی تولید کرد که رنگی هستند.

این بدان معنی است که کاربران این درمان می‌توانند از موی سر به رنگ دوران جوانی خود برخوردار باشند.

همچنین می‌توان درمانی را برای آن دسته از افرادی بوجود آورد که موهایشان خاکستری شده است.

این در حالیست که این جوانسازی مجدد از هزینه کمی برخوردار نبوده و با وجود درمان سلولهای بنیادی احتمالا هزاران دلار هزینه در بر داشته باشد.

 

رشد مو از سلولهای بنیادی در تصویر نزدیک بر پشت یک موش کچل

نظر شما
ادامه