کد خبر: ۸۷۶۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

حکیم مهر - آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی درباره محبت به حیوانات غیرموذی، حمایت از آنان را خوب دانستند.

روزنامه خراسان در مطلبی به قلم حجت الاسلام دارینی از پاسخگویان سؤالات شرعی حرم مطهر امام رضا علیه السلام، به انتشار چند پرسش و پاسخ درباره حیوانات پرداخت.

در این مطلب حجت الاسلام دارینی در پاسخ به سؤالات فتوای آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید را نقل نموده است.

متن پرسش و پاسخ‎ها به این شرح است :

کشتن و آزار حیوانات غیرموذی چگونه است؟ محبت به این حیوانات چه حکمی دارد؟

آیت ا...مکارم شیرازی پاسخ داده اند: کشتن و آزار حیوانات غیرموذی اشکال دارد و حمایت از آنان خوب است.

خشک کردن حیوانات و نگهداری آن در منازل و خرید و فروش آن، چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت ا...مکارم شیرازی: اگر هدف عقلایی داشته باشد و موجب اذیت و آزار فوق العاده ای نشود، اشکالی ندارد.

خشک کردن یا کشتن حیوانات برای دکور و غیر آن چه حکمی دارد؟

آیت ا...مکارم شیرازی: اگر باعث اذیت و آزار خاصی نباشد اشکالی ندارد، ولی در مورد حیوانات موذی مسئله روشن تر است ولی اگر از حیوانات دارای خون جهنده باشد با توجه به این که ذبح شرعی نمی شود، احتیاط آن است که با دست تر، بدن آن ها لمس نشود.

شکار، خرید و فروش حیواناتی که در حال انقراض می باشند و از منابع طبیعی به شمار می روند و متعلق به همه مردم است، چگونه است؟

آیت ا...مکارم شیرازی پاسخ می دهند: هرگونه عملی که سبب انقراض حیوانات شود و از این ناحیه ضرر و زیانی به جامعه برسد، جایز نیست.

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک 83
|
-
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
0
1
با سلام بنده کارشناس دینی نیستم ............
روشنايي
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
1
1
معيار موذي بودن كدام است؟
آيا موذي بودن دليلي كافي براي قتل است؟
آيا موجودي موذي تر از انسان وجود دارد ؟
رضا ترابی
|
-
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
1
1
چه حیوانی موذی تلقی می شود؟ و دقیقا چه کسی تعیین می کند کدام حیوان موذی هست و کدام حیوان موذی نیست؟ ( با سند معتبر و علمی لطفا )
سوال دیگرم این است که وقتی حیوانی را برای دکور می کشیم، دقیقا چگونه باید بکشیم که بتوان گفت آزار و اذیت خاصی وجود نداشته است؟
سوال بعدی این است که کشتن و خشک کردن حیوانات جهت نگهداری در منزل چه هدف عقلایی می تواند داشته باشد؟
کدام حیوان است که از منابع طبیعی به شمار نمی رود؟
پاسخ ها
سعید‌آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
موذی‌بودن‌از‌آن‌بابت‌هست‌که‌به‌شما‌ضرر‌وزیان‌می‌رساند‌هم‌مالی‌وهم‌جانی‌وهم‌رفاه‌وآسایش‌موش‌یا‌مگس‌یا‌سوسک‌درخانه‌را‌مجبور‌هستید‌بکشید‌سگ‌ولگرد‌که‌احتمال‌حمله‌ور‌شدن‌به‌شما‌وکودکان‌درمناطق‌مسکونی‌ویازمین‌کشاورزی‌درصورتی‌که‌امکان‌دور‌کردن‌باشد‌مقدم‌دور‌کردن‌هست‌مار‌در‌خانه‌یا‌باغ‌که‌خطرناک‌هست‌اما‌درمحیط‌طبیعت‌جایز‌نیستوحتی‌حیواناتی‌‌وحشراتی‌که‌باعث‌بیماری‌وخسارت‌اقتصادی‌هست
مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
0
1
با سلام و احترام - به نظر می رسد حیوانات موذی به آن دسته از حیوانات گفته می شود که دو شرط داشته باشند. یکی آزار رساندن به انسان و مزاحمت و دیگری خطر داشتن برای انسان. فکر می کنم عرف تعیین می کند که کدام حیوان مزاحمت و آزار برای انسان دارد و علم هم درباره خطرناک بودن (بیماریزا بودن و غیره) حیوان تصمیم می گیرد. لذا علم و عرف تعیین کننده هستند. وظیفه مرجع پاسخ به سوال است و نه تبیین موارد موجود در سوال. شاید به همین دلیل این تلقی پیش بیاید که چرا در اینجا بحث آزار و اذیت فوق العاده درباره دکوری استفاده کردن حیوانات تاکسیدرمی شده به این شکل مطرح شده است. در اینجا یک فرض هم وجود دارد. ممکن است برخی حیوانات به مرگ طبیعی تلف شوند یا ذبح شرعی شده باشند و یا به روش مرگ با شفقت راحت شده باشند که در این صورت مفهوم آزار و اذیت فوق العاده بر آنها متبادر نیست. درباره هدف عقلایی هم مرجع تقلید حکم کلی را بیان می کند. قاعدتاً اگر هدف عقلایی پیدا نشد طبیعی است که حکم بر می گردد و استفاده از این روش (خشک کردن حیوانات برای نگهداری در منزل) جایز نخواهد بود. در مورد منابع طبیعی هم سوال کننده در صدد طرح یک دغدغه زیست محیطی بوده و خیلی نباید سخت گرفت. شاید سوال خیلی خوب طرح نشده است اما پاسخ قاطع حضرت آیت الله مکارم شیرازی بسیار قابل توجه و لازم الاتباع برای مقلدین فتاوای ایشان است. البته من در مقام پاسخگویی نیستم. مایل بودم چون بحث جالبی مطرح شده بود در این بحث شرکت کنم. محمد لطفی زاده
م.ت.ز
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
0
3
سلام
در جواب به بیننده محترم با نام روشنایی
ایا موجودی بالاتر از انسان هست؟
موافقم که گاوان و خران باربردار به ز ادمیان مردم ازار اما انسان می تواند موذی باشد می تواند نباشد اما یک حیوان همانگونه که غریضه اش دستور می دهد زندگی می کند!
از مقایسه ای که بین انسان و حیوان انجام داده اید گذری می زنم به مثال زیر:اگر فرهنگ به برهنگیست پس حیوانات از انسان ها با فرهنگ ترند!!(قابل توجه حجاب و پوششی که متاسفانه امروزه در بین مردم جامعه شکل گرفته است)!
انسان قدرت اختیار دارد اما حیوان غریضه دارد. انسان می تواند از حیوانی موذی تر باشد چون استادی متبحر مثل شیطان هست اما همان انسان می تواند انسان باشد!!انسان قدرت اختیار دارد!
ژاله - ف
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
0
0
با نوشته های دکتر ترابی و خانم روشنائی کاملا موافقم.
درضمن بنظر من نیز هیچ حیوانی موذی تر از .... نیست.
petmehdivet
|
-
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
0
فكر نمي كنيد هدف عقلايي يعني تفسير به ميل و اينگونه هركسي ميتواند به ميل خودش بگويد فلان حيوان موذي هست يا خير يا فلان حيوان هنگام كشتنش اذيت و آزار نمي بيند و ...
.......... اصلا چرا بايد يك انسان براي دكور خانه اش حيواني را بكشد كه حالا زياد درد بكشه يا كم درد بكشه............يادمان باشد اين انسان هست كه وارد حريم زندگي حيوانات مي شود پس حيوانات بايد بگويند انسان موذي براي آنها خطر دارد يا خير.
مجید m.en
|
-
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
0
در پاسخ به دوست گرامی ،آقا/خانم م.ت.ز،

متاسفانه دید یک بعدی و کهنه نسبت به طبیعت و عالم هستی و حیوانات و توجه نکردن به مطالب فراوانی که در کنار دستمان وجود دارد از جمله آیات زیبای قرآن کریم ، باعث شده که اشتباها تصور کنیم که 100 درصد اعمال حیوانات صرفا از روی غریزه بوده و هیچ درک و اختیاری ندارند ! اگر اینگونه است، نجات داده شدن یک ایمپالا توسط اسب آبی و بیرون کشیدن آن به زور از دهان یک تمساح را چگونه توجیه می کنید؟؟؟(که البته با وجود تلاش اسب آبی و دور کردن ایمپالا از محل حادثه و لیسیدن محل زخم هایش ، اما ایمپالا تلف شد) با غریزه یا اختیار ؟؟؟ بازی کردن چند یوز پلنگ با بچه غزال و سپس رها کردن آن را چطور توجیه می فرمایید ؟؟؟ یا نجات موش توسط قورباغه هنگامی که موش داشت غرق می شد ؟؟؟ آن هم غریزی بوده؟؟؟ اگر غریزی بوده ، چه دلیل منطقی برای آن وجود دارد ؟؟؟ سلیقه در چیدمان لانه ی پرندگان و انتخاب جفت و همدم در طوطی سانان و بسیاری از پرندگان آبزی چه ؟؟؟ لابد دلفین هایی که بار ها انسان ها را نجات داده اند هم غریزی عمل کرده اند ... یا مثلا لهجه های مختلفی که در حیوانات مختلف شناسایی شده و تمدن زنبور ها و مورچه ها با تمام جزئیات و ویژگی هایشان چه می شود؟؟؟ این همه قانون و پیچیدگی که در تمدن زنبور ها وجود دارد را چگونه با غریزی بودن می توان پذیرفت؟ حتی مورچه ها ، مورچه ی بیمار را هم با یک سیستم جمعی درمان می کنند و خودشان را هم به این ترتیب واکسینه می کنند ! (در حکیم مهر این مطلب موجود است)... و از این مثال ها فراوان داریم...(رجوع شود به مستند های حیات وحش،کتب معتبر جانورشناسی و مقداری هم به محیط اطرافمان !) ... : لطفا این لینک را مشاهده نمایید : http://vut90.blogfa.com/post/85

در مرحله ی بعد، توجه شما را به چند آیه از قرآن کریم و بخشی از توضیحات یک کارشناس جلب می کنم :


« تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً. ـــ آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مى‏گويند؛ و هیچ چیزی نیست مگر اینکه تسبيح و حمد او مى‏گويد؛ ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد؛ او بردبار و آمرزنده است. »( اسراء: 44).

« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون‏. ــــــــ آيا نديدى تمام آنان كه در آسمانها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام مي دهند داناست»( النور:41)

« وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ وَ قالَ يا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَ أُوتينا مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبينُ . ــــ و سليمان وارث داوود شد، و گفت: اى مردم! زبان پرندگان به ما تعليم داده شده ، و از هر چيز به ما عطا گرديده؛ اين فضيلت آشكارى است.» « وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ وَ قالَ يا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَ أُوتينا مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبينُ . ــــ و سليمان وارث داوود شد، و گفت: اى مردم! زبان پرندگان به ما تعليم داده شده ، و از هر چيز به ما عطا گرديده؛ اين فضيلت آشكارى است.» (النمل : 16)

« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ . ـــــ هيچ جنبنده‏اى در زمين، و هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند، نيست مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم؛ سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏گردند»( الأنعام : 38)

از آیات قرآن کریم ، افزون باشعور بودن همه موجودات عالم ، مختار بودن آنها نیز قابل استفاده است. خداوند متعال می فرماید:« وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ . ــــــ و تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند، از روى رغبت يا از روى کراهت ، در برابرِ(فرمان) او تسليمند، و همه به سوى او بازگردانده مى‏شوند»( آل‏عمران :83)

توضیح کارشناس:اینکه جمادات یا نباتات فاقد روح و شعورند یا حیوانات فقط به حکم غریزه عمل می کنند ، سخن مشهور مردم است نه سخن قرآن کریم و اهل بیت(ع). آیات و روایات فراوانی حاکی از این هستند که همه موجودات عالم دارای شعورند.

***منبع : http://www.askquran.ir/thread27179.html

و ترجمه ی سوره ی نمل ، آیه ی 18 : (آنها حركت كردند) تا به سرزمين مورچگان رسيدند; مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند!» (18)



موفق و پیروز باشید،
پاسخ ها
سعید‌آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
شما‌با‌مگس‌وسوسکهای‌مزاحم‌خانه‌چه‌می‌کنید‌با‌موشهایی‌که‌وارد‌انبار‌آذوقه‌شده‌وبرنج‌وحبوبات‌را‌آسیب‌می‌زند‌وهیچ‌راه‌زنده‌گیری‌نداری‌چگونه‌برخورد‌می‌کنید‌ویا‌مار‌خطرناکی‌که‌وارد‌خانه‌شده‌وامکان‌زنده‌گیری‌ندارد‌وتهاجمی‌هست‌چکار‌می‌کنید
م.ت.ز
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
0
با عرض سلام خدمت شما اقای مجید m.en
ازینکه مفصل پاسخ داده اید و از صحبت من انتقاد کرده اید بی نهایت سپاسگزارم درواقع از لطفی که در حق من کرده اید و باعث شدید که بیشتر از پیش دقت کنم و بیشتر از پیش در صدد افزایش علمم باشم بی نهایت سپاس گزارم و خدا را بی نهایت شاکرم.اما پاسخ دادن به جواب مفصل و خوب شما جوابی مفصل و خوب می خواهد و من هم سرم درد می کند برای مباحثه های اعتقادی!با عرض معذرت به دلیل ضیق وقت، ان شاءالله سر فرصت در اینده ای نزدیک(شاید اخر هفته)جواب شما را خواهم داد.
با تشکر مجدد از شما
م.ت.ز
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
سلام لینک منبعی را که معرفی کرده بودید را خواندم.خوشحالم که با شما اشنا شدم.مطالبی که ترجمه کرده اید از قبیل فلزات سنگین و یکسری مطالب علمی درباره حیوانات را با سرچ کردن دیدم و متوجه شدم گویا دانشجوی فعالی در زمینه های متفاوت هستید.من با شما درباره صد در صد نبودن اعمال حیوانات از روی غریضه و همچنین دارا بودن فهم و شعور کاملا موافق بودم و هستم .در این مدت بر روی مبحث ذکر شده تحقیق کردم و همچنان تحقیقم ادامه دارد و خدارا شکر می کنم چون در این راه اطلاعات با ارزشی روزیم شد.اما هنوز خودم را برای مباحثه درباره این مبحث اماده نمی بینم.درست است که با صحبتهای شما موافق هستم اما بنظرم صحبتهایتان کامل نیست و بحث وسیعتریست و بعضی قسمتهای صحبتتان جای بحث دارد.
اگر در اینده اطلاعات و تحقیقاتم بیشتر و جامع شد شاید در اینجا بحث را ادامه دهم و از طریق وبلاگتان به نام دامپزشکی=حمایت از... یا وبلاگ کلاستان ان شاءالله بهتان اطلاع می دهم.
با تشکر مجدد از شما و شکر پروردگار جهانیان
م.ت.ز
|
-
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
0
0
سلام به دلیل مفصل بودن جواب بعضی از سوالات دیگر بینندگان، نشد اینجا پاسخ را درج کنم.بنابراین جواب را در وبلاگ کلاسم به ادرس زیر قرار داده ام:
http://dvmb88.blogfa.com/
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
0
0
پاسخ به کامنت آقای مجیدm.en

اگر شما بیننده محترم این کامنت برایتان سوال است که:
آيا رستاخيز براى حيوانات هم وجود دارد؟

اگر آنها رستاخيز دارند تكليف هم دارند؟

حیوانات از روی غریزه عمل می کنند یا از روی فهم و شعور یا هر دو؟

حیوانات هم فهم و شعور دارند؟

متن زیر را تا اخر بخوانید.

1.بايد توجه داشت كه غريزه و اختيار قسيم يكديگر نيستند. انسان نيز غريزه دارد ولي وجود غريزه دليل مجبور بودن او نيست . حيوانات هم از روي غريزه عمل مي كنند و هم در اعمال غريزه نوعي اختيار دارند چون مراحلي از درك و شعور را في الجمله دارا مي باشند. در مورد يك حيوان وحشي غريزه حمله گري و سلطه جويي هست لكن اگر حيوان وحشي تري جلوي او قرار بگيرد ، او را محك مي زند و مقداري حمله مي كند و بعد هم با اختيار خود فرار مي كند. البته اختيار حيوان هدايت كننده قوي عقلاني مثل انسان ندارد ولي همين غريزه بعلاوه مراتب ابتدايي از درك و شعور ، نوعي هدايت گري براي اختيار را نيز داراست. همه مثال هاي زيبايي كه در حيات وحش مطرح كرده اند چه بسا ناشي از همين غريزه و شعور ابتدايي باشد كه در برخي حيوانات متكامل تر و در برخي حيوانات ابتدايي تر است.
2. نويسنده محترم ، در موجه سازي بيان خود به آيات قران تمسك كرده اند. (اسراء:44 و نور:41 و نمل و:14...)، در حالي كه با اندك دقتي در اين ايات متوجه مي شويم كه اين آيات در مقام بيان ذكر تكويني موجودات است نه ذكر تشريعي كه برآمده از اختيار و عقلانيت است. به عنوان مثال در آيه اول مي فرمايد: «آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مى‏گويند؛ و هيچ چيزي نيست مگر اينكه تسبيح و حمد او مى‏گويد؛ ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد؛».
اگر دقت كنيد بيان آيه عام است و مي فرمايد هيچ چيزي در روي زمين نيست مگر اينكه به نوعي ذكر خداوند متعال را دارد. يعني علاوه بر حيوانات، گياهان، جمادات ، خاك، در و ديوار و حتي چيزهايي كه به زعم ما كثيف و نجس و پليد هستند نيز به نوعي متذكر به ذكر الهي است. مسلم است كه منظور از ذكر اين موجودات، ذكر برآمده از اختيار نيست بلكه ذكر تكويني است كه همگي نشانه اي از نشانه هاي خداست و دلالت بر حضور او دارد.
3. در مورد شعور حيوانات نيز اين نكته قابل اشاره است که...
ادامه جواب را در لینک زیر دنبال فرمایید:
http://dvmb88.blogfa.com/post/43

و جواب بعضی سوالات دیگر که در کامنت های دیگر بینندگان درج شده را از طریق لینک زیر بخوانید:
http://dvmb88.blogfa.com/post/40
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
آیت الله مکارم در جواب کسی که گفته ایا میتونیم برای دکور خانه حیوانی رو بکشیم و خشک کنیم. گفته اشکال نداره. به نظر شما مردم این کار اشکال نداره!!!!!!یعنی خدا راضی هستش!!!!!!! بابا بخدا حکم اینا ایه قران نیست که هرچی بگن ما بگیم درسته. یه خورده تفکر کنیم بخدا ضرر نداره
نظر شما
ادامه