کد خبر: ۸۷۹۲

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت : پیش بینی می شود بودجه اعتبارات تملکی و هزینه ای سال جاری سازمان دامپزشکی کشور حدود 8 تا 10 درصد رشد یابد. 
دکتر سید محسن دستور در حاشیه هفدهمین کنگره دامپزشکی ایران (9 تا 11 اردیبهشت 91) افزود: در دولت سهم یارانه ای خدمات دامپزشکی مشابه سال 90 دیده شده و تامین اعتبارات تملکی و هزینه ای نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته بودجه ملی سازمان دامپزشکی حدود 15 میلیارد تومان و هزینه ای 20 میلیارد تومان بوده که مبلغ 30 میلیارد تومان نیز در قالب یارانه برای طرح توسعه خدمات دامپزشکی و واکسن به این بخش اختصاص یافته است.

** سازمان دامپزشکی با کمبود سه هزار نیرو مواجه است

دستور با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در بخش دامپزشکی کشور گفت: با توجه به وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی و خروجی های این بخش، به وجود سه هزار نیرو نیاز است.

وی افزود: هم اکنون پنج هزار نیرو در سازمان دامپزشکی کشور فعالیت دارند که تعداد نیروهای فعال این سازمان بالا نیست و به همین خاطر به استخدام نیروهای فارغ التحصیل نیاز داریم.

** کشتارگاه های سنتی 45 درصد کاهش یافت

این مقام مسئول، به کاهش 45 درصدی کشتارگاه های سنتی طی پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: با پیگیری های سازمان دامپزشکی بیش از 60 واحد کشتارگاه صنعتی جایگزین کشتارگاه های سنتی شده است.

وی در خصوص ساماندهی کشتارگاه های سنتی افزود: هم اکنون بخش خصوصی استقبال خوبی از احداث واحدهای صنعتی داشته و 50 واحد کشتارگاه صنعتی نیز در حال احداث است.

دستور اظهار داشت: هم اکنون به دنبال تعطیلی کشتارگاه های سنتی هستیم و پراکندگی کشتارگاه های صنعتی در استان هایی که کشتار کمتری دارند مورد اهمیت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 600 واحد بسته بندی گوشت قرمز، ماهی، مرغ، آلایش دامی و مرغی در کشور در حال فعالیت هستند که سرمایه گذاری های مناسبی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص عرضه مرغ بسته بندی شده نیز گفت: هم اکنون مرغ بسته بندی و قطعه بندی شده در سراسر کشور عرضه می شود و سازمان دامپزشکی بر نحوه عملکرد قطعه بندی مرغ در خرده فروشی های نیز نظارت مستمر دارد.

دستور اضافه کرد: همچنین نظارت بر فرآورده های دامی از لحاظ سلامتی و کیفیت و بحث مبارزه با بیماری های دامی شامل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان همچون بروسلوز و سل در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

وی به سیاست و برنامه های کلان دولت در دستیابی به خودکفایی محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت: طبق سیاست های دولت باید با افزایش تولیدات و افزایش کیفیت، میزان واردات به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی باید به نحوی خدمات دامپزشکی به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ارایه دهد تا آنان با خیال راحت به تولید خود ادامه دهند.

دستور تاکید کرد: همچنین نظارت مستمر برای جلوگیری از ورود آلودگی در تولید محصولات پروتئینی و فرآوری شده در اولویت برنامه های سال جاری سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

** مردم گوشت وارداتی را با اطمینان مصرف کنند

رییس سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس تاکید دولت، هم اکنون دام زنده در حداقل ممکن و اعمال نظارت کامل و شرایط ویژه قرنطینه ای وارد کشور می شود.

وی افزود: ترخیص دام با حضور نمایندگان بهداشتی سازمان دامپزشکی در کشورهای مبدا صورت می گیرد و دام در نزدیکترین کشتارگاه مرزی و گوشت با نظارت به مراکز توزیع انتقال داده می شود.

وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته میزان قاچاق دام به شکل قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما سازمان دامپزشکی نگران تردد دام زنده در کشور است که در نهایت می تواند خطراتی را برای دام و انسان ایجاد کند.

** تولید مرغ ارگانیک در 15 استان کشور اجرایی شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دستورالعمل تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک (ارگانیک) حدود چهار سال پیش ابلاغ شد و تاکنون در 15 استان کشور به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: سیاست سازمان دامپزشکی بر این است که در این استان ها واحدهای تحت پوشش ایجاد کند و به تدریج سایر استان ها را نیز تحت پوشش قرار دهد.

دستور اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح به همکاری چند جانبه تولیدکنندگان، سازمان دامپزشکی و فرهنگ سازی جامعه نیاز است که تاکنون نیز تولید مرغ عاری از آنتی بیوتیک مورد استقبال قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: میزان تولید مرغ ارگانیک نسبت به کل تولید داخل بالا نیست، اما در برخی از استان ها از پنج واحد و در برخی از استان ها در بیش از 50 واحد مرغ عاری از آنتی بیوتیک تولید می شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه