کد خبر: ۸۸۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در طی سال‌های اخیر به هیچ عنوان اقدامات مطلوبی انجام نداده و متاسفانه به تدریج بدتر شده است، انستیتویی که ده‌ها سال قدمت دارد و باید واکسن کشور را تامین می‌کرد هر چه به جلو رفته تولید واکسنش کاهش یافته و نتوانسته به موقع واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت را تامین کند، زمانی هم که واکسن‌ها تولید می‌شود مقدار بسیار زیادی از آنها معدوم می‌شود چراکه قابل استفاده نیستند و این برای کشور ما خوب نیست...
dalimi
حکیم مهرنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: انستیتو واکسن و سرم‌سازی حصارک رازی در ساخت واکسن آنفلوانزای نوع A تعلل کرده است، لذا وزارت بهداشت راهی جز این‌که صبر کند تا بتواند واکسنی با ایمنی بالا وارد کشور کند، ندارد.

دکتر سیدعلیرضا مرندی، در ارزیابی خود از عملکرد وزارت بهداشت در مورد مقابله با آنفلوانزای نوع A تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه تاکنون در مورد آنفلوانزای نوع A توسط وزارت بهداشت اتفاق افتاده درست است و مشکلی نبوده، ان‌شاءالله در ادامه هم در کارشان موفق باشند.

به گفته وی، در آخرین جلسه پیش از تعطیلات مجلس گزارش عملکرد وزارت بهداشت در مورد این بیماری به کمیسیون ارایه شد و نمایندگان نقطه نظرات و پیشنهاداتی ارایه کردند، من از آنها خواهش کردم حتما در وارد کردن واکسن آنفلوانزای نوع A به کشور دقت کنند و عجله نکنند چراکه به گفته دکتر گویا بعضی از واکسن‌هایی که در برخی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفت عوارضی داشت و مردم را نسبت به آنها بدبین کرد، به همین دلیل در برخی کشورها اصلا مورد استقبال قرار نگرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: در نتیجه این نگرانی وجود دارد که مبلغ هنگفتی با عجله برای واردات این واکسن پرداخت کنیم اما واکسن‌ها عوارض داشته باشند و مردم نسبت به آن بدبین شوند و استقبال نکنند، در این صورت هم خسارت سنگینی متوجه کشور و وزارت بهداشت می‌شود.

مرندی ادامه داد: وزارت بهداشت در وارد کردن واکسن به هیچ عنوان دیر اقدام نکرده است چراکه واکسنی برای این ویروس در دنیا ساخته نشده بود، پس از این‌که این ویروس ظاهر شد کشورها شروع به ساخت واکسن کردند، اگر جایی در ساخت واکسن تعلل کرده انستیتو حصارک ایران است، چراکه سازمان بهداشت جهانی مانند کشورهای دیگر به آنها امکانات و پول داد تا واکسن بسازند، کشورهای دیگر به سرعت اقدام کردند اما این اقدام در انستیتو رازی ایران به درستی انجام نشد، بنابراین وزارت بهداشت راهی نداشت جز این‌که صبر کند تا واکسن مطمئنی ساخته شود و بتواند آن را وارد کند.

به گفته دکتر مرندی، انستیتو حصارک رازی ایران که زیر نظر وزارت جهادکشاورزی است، در طی سال‌های اخیر به هیچ عنوان اقدامات مطلوبی انجام نداده و متاسفانه به تدریج بدتر شده است، انستیتویی که ده‌ها سال قدمت دارد و باید واکسن کشور را تامین می‌کرد هر چه به جلو رفته تولید واکسنش کاهش یافته و نتوانسته به موقع واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت را تامین کند، زمانی هم که واکسن‌ها تولید می‌شود مقدار بسیار زیادی از آنها معدوم می‌شود چراکه قابل استفاده نیستند و این برای کشور ما خوب نیست.

نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: متاسفانه بعد از ده‌ها سال این انستیتو نتوانست مجوز صدور واکسن به خارج از کشور را فراهم کند، کشورهای در حال توسعه بسیار دیرتر از ما وارد جرگه واکسن سازی شدند و این کار را شروع کردند اما با سرعت بیشتری واکسن تولید می‌کنند و به ما می‌فروشند. ما که سازنده اصلی بودیم و به برخی از این کشورها یاد دادیم چطور واکسن بسازند حال خودمان باید واردکننده واکسن از این کشورهای در حال توسعه باشیم، لذا وزارت جهاد کشاورزی یا باید با یک اقدام عاجل کند و یا قسمت واکسن‌سازی انسانی را به وزارت بهداشت منتقل کند.

مرندی تاکید کرد: هیات دولت باید فکر عاجلی برای این انستیتو کند وضعیت انستیو حصارک رازی از نظر واکسن‌های انسانی اصلا مطلوب نیست بنابراین باید در اسرع وقت گروهی از طرف وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی بررسی عمیقی انجام دهند و به سرعت این وضعیت را اصلاح کنند چراکه به نقطه شکننده‌ای رسیده و ممکن است به زودی اسمی از موسسه واکسن رازی باقی نماند.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشك بخش خصوصي
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
0
0
با سلام
چاپ اين مطلب از سوي شما جاي تقدير دارد و لازم است در دامپزشكي هم بررسي گردد سالهاست كه دامداران با كيفيت بد واكسنهاي مووسسه روبرو هستند و متاسفانه مسوولان سازمان با حمايت بي دليل ضمن جلوگيري از ورود واكسنهاي خارجي باعث ايجاد انحصار گرديدهاند
حمید
|
-
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
0
0
اظهار نظرهای ناسنجیده دردی را دوا نمیکند . چگونه ممکن است بخشهای تولید واکسنهای انسانی را از دامی جدا نمود در حالی که در تمامی سطوح ارتباط تنگاتنگی بین این بخشها وجود دارد.
مراد از این گفتگوها ضربه زدن به دامپزشکی کشور و اینبار از سوی پزشکان در استانه الحاق موسسه سرمسازی و سازمان دامپزشکی به وزارت سلامت است. در حالی که اساس و بنیان موسسه از ابتدا بر مبنای دامپزشکی است و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد این مهم بدست صنف و سلیقه ای دیگر بیفتد. مدیریت و استقلال انستیتو رازی و دامپزشکی در هر صورت خواسته این صنف زحمتکش است .
عبدالحمید شوشتری پور محمره
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۷
0
0
اینجانب با نظر اول کاملا مخالفم و نباید با تعصب مربوط به رشته خود در مورد آن قضاوت کنیم، زیرا بعنوان یکی از اعضای هیات علمی این موسسه معتقدم هیچ کار مفیدی در موسسه رازی انجام نمیشود! با آنکه خود یک دامپزشک میباشم ولی محققین دامپزشکی که در حال حاضر در موسسه رازی در حال فعالیت میباشند هیچ گونه دید علمی نسبت به عملیات فرآوری واکسن سازی ندارند بدلیل اینکه رشته ای که دامپزشکان در آن تحصیل نموده اند رشته ای کاملا بالینی است و ارتباطی به رشته های آزمایشگاهی و تحقیقی ندارد و باید عرصه را به دور از هر گونه تعصب برای حضور افراد شایسته در این زمینه باز گذاشت...
عبالحميد شوشتري پور محمره
|
-
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۰
0
0
احتراما از طرف بنده اظهار نظر شيطنت آميزي در رابطه با مصاحبه آقاي دكتر مرندي نقل شده است كه متاسفانه سايت شما بدون اطلاع از صحت آن اسم بنده را زير آن نوشته است كه ضمن اعتراض شديد از اين گونه سهل انگاري كه بعضا آبروي و حيثت انسان رامورد هدف قرار ميدهد مطالب فوق راانكار مي كنم .كاملا مشخص است افرادي كه اقدام به جنين عمل منافقانه اي مي كنند نه به دنبال اصلاح اموربلكه اهداف و منافع خاصي را دنبال مي كنند لذا خواهشمند است. ضمن پاك كردن اسم بنده كل مطلب را كه حيثيت آدمهاي شريفي را مورد تعدي قرار داده است حذف نماييد.
بخش دولتی
|
-
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
0
0
بخش خصوصی محترم اگر شما که وارد کننده واکسن های دامی هستید و سود های کلانی نصیب شما می شود از واکسنهای موسسه بد نگوئید که بگوید
به امید سربلندی اسلام و ایران
|
-
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
0
0
استاد ارجمند جناب آقای دکتر مرندی :
بنده با شما در خصوص اینکه موسسه رازی ضعیف شده است کاملا موافقم. با ید خدمت شما عرض کنم که علت عقب گرد موسسه رازی که به قول شما زمانی صادر کننده دانش فنی بوده است عملکرد دولت های بعد از انقلاب و عدم توجه لازم به چنین موسسه مهمی بوده است . بطور خلاصه این شاگرد کوچک شما موارد زیر را علت ضعف این موسسه می دانم:
1- تغییر مدیریت موسسه با تغییر نظام سیاسی کشور . رئیس چنین مرکزی بایستی کاملا آشنا با ساختار بنیادی آن باشد چنانچه قبل از انقلاب بوده است. ولی بعد از انغلاب با تغییر رئیس جمهور رئیس این موسسه نیز تغییر می نماید.
2- بازنشسته نمودن تعداد زیادی از نیروهای با سابقه موسسه که با روند تولید کاملا آشنا بودند قبل از آنکه جایگزینی برای آنها تربیت شود. که این موضوع به خصوص در بخش هاسی پزشکی شوک عظیمی به موسسه وارد کرد.
2- تغییر چارت تشکیلاتی موسسه . در تشکیلات قبلی موسسه دو معاونت تولید در نظر گرفته شده بود. و قویترین معاونت موسسه بود ولی متاسفانه در اواخر دوره کاری ریاست قبلی موسسه معاونت تولید محصولات دامی و پزشکی به یک معاونت تبدیل شد و دو معاونت دیگر ( معاونت برنامه ریزی که تنها کاری که نمیکند برنامه ریزی است و معاونت تضمین کیفیت که بایستی در سطح یک یک اداره باشد ) و یک مدیریت فنی که در عرض چهار سال چهار بار مدیر آن عوض شده است با تشکیلات کلان اداری و تعداد زیادی پرسنل سربار موسسه شدند و حجم زیادی از بودجه موسسه را به خود اختصاص دادند. و متاسفانه بدلیل اینکه ریاست فعلی موسسه هیچ تعصبی روی موسسه ندارد دائم در حال بزرگ شدن است.
3- حمایت ضعیف دولت از این موسسه به بهانه خصوصی سازی. موسسه رازی اگر تا کنون دوام آورده است بدلیل پشتوانه قبل از انغلاب آن و اهمیتی که به این موسسه می داده اند بوده است. و رئیس آن در سطح معاون وزیر و کسانی بوده اند که شب و روز خود را در موسسه می گذرانده اند. نه استاد یک دانشگاه.
4- عدم هماهنگی و آشنایی رئیس موسسه بدلیل غیر خودی بودن آن در دولت نهم و بکارگیری نیرو های ضعیف سازمان های دیگر در موسسه رازی بجای استفاده از پرسنل زحمتکش این موسسه در پستهای سازمانی آن که باعث کاهش انگیزه آنها شده است .
5- شکل گرفتن باندهای قوی و مافیایی واردت واکسن به کشور و غافل بودن مسئولان کشور از این موضوع که شاید چندان عجیب هم نباشد زیرا می گذاریم میوه های باغداران ما بگندد و میوه خارجی وارد میکنیم که بگوئیم با دنیا ارتباط داریم.
اکبری
|
-
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۰
0
0
وقتی بحث موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی مطرح میگردد همگی به گذشته درخشان این موسسه افتخار می کنیم ولی وضعیت اسف بار کنونی آنرا که مشاهده می کنیم حکایت از درد جانکاه سالها سوء مدیریت و پنهان شدن مدیران این مرکز در پشت لغت هایی همچون تحریم و ندادن تکنولوژی میباشد. مدیریت این مرکز بدون هرگونه توجه به نیازهای جامعه و مشکلات مربوط به واکسن های این مرکز فقط و فقط با ژستهای تبلیغاتی سعی در یافتن جایگاه برای خود و توجیه پشت توجیه میباشد. اکبری
فروغ
|
-
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
0
0
موسسه رازي مدتهاست با نفوذ افرادي فقط به تخريب نيروهاي علمي و فعال و جوان مي پردازد . كاش از وضع موسسه رازي مشهد گزارشي تهيه مي شد. با وجود 15 نيروي متخصص كار مفيد؟؟؟؟
علی
|
-
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
با سلام بهتر بجای ساخت واکسن در این موسسه بگوییم نیروی ....... منظورم ....... اخیر و تبعیضی که این مسئولان در بین نیروهای شعبات میکنند وبعد از 15 سال هنوز در بلاتکلیفی بسر میبرند
دار
|
-
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
0
0
باسلام به مخاطبین اين رسانه. بنده جز پرسنل اين موسسه ميباشم علت اين همه بي برنامگي مديريت خيلي ضيعف اين موسسه است وگرنه اين موسسه از نظر كادر فني .علمي چيزي كم ندارد. وكار به جاي رسيده برخی از هیأت علمي اين موسسه روبه معامله زمين وتخريب هم رديف هاي خود رو آوردند بنده با تجربه 26ساله خودبه جزاتمام ساعت كاري به چيز ديگري فكر نميكنم و هيچ انگيزه ای براي كار و اقتدار ملي كه همه سران از آن دم ميزنن در اين موسسه علمي هيچ رنگ بوي در ديده نميشود . وتمام كساني كه براي اين موسسه زحمت كشيده اندبه خاك توبره کشیدن از جمله دكتر ميرشمسي كه روحش شاد. اگر به داد اين موسسه نرسند چه بساجزديگر موسسات و كارخانجات تعطيل شده اين مملك دانست. از جمله كساني كه با افكار خطرناك و بيگانه در موسسه كار ميكند دكتر ..... و ...... كه از اصل مديريت و حس دلسوزي براي اين ....... هستند ............... والسلام
علی
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
متاسفانه رییس موسسه بصورت مامور در موسسه بوده و با توجه به خیلی از مسائل هیچ گونه انگیزه ای برای رشد و توسعه موسسه رازی ندارد و.............. مدتهاست دچار سکون و بی حرکت شده است . ضمناً اینگونه موسسات ملی و مادر و تحقیقاتی بهتر است که برای ریاست شان از همان محققین موسسه و بصورت انتخاباتی برگزار گردد.تا فرد بتواند پس از برکناریش خود در عملکرد خوب و بد خویش سهیم باشدتا با مشاهده برخورد های خوب و بد همکاران موسسه اش پس از برکناری و شناخت بیشتر دوست و دشمن واقعی ،نرود و خرابیش یا آبادانیش برای دیگران بماند
نظر شما
ادامه