کد خبر: ۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، فارس، سرایان و ایلام

 

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان:
هیچ مورد دام آلوده ای تاکنون در استان زنجان مشاهده نشده است


محمد رشید کرمی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری بومی کشورهای قاره های آسیا،آفریقا،اروپای شرقی کشورهای همجوار وایران محسوب می‌شود، در پاسخ به سئوال یک خبرنگار درباره درصد آلودگی دام‌های استان زنجان به ویروس بیماری تب کریمه کنگو گفت: اعلام درصد آلودگی نیازمند بررسی‌های خاصی است که تا کنون انجام نشده بنابراین نمی‌توان درصد درستی در این زمینه اعلام کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کنه هامخزن بیماری تب کریمه کنگو است، اضافه کرد: گزش کنه های آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان ها می‌شود.
وی تب را از علائم بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها عنوان کرد و افزود: این بیماری خونریزی دهنده هم هست.
کرمی با اشاره به اینکه دامپزشکی استان زنجان اقداماتی را برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو انجام داده است، اضافه کرد:آموزش قصابان،کارکنان کشتارگاه ها ،دامداران ومردم،سمپاشی جایگاه های دام بروی بدن دام هادرمناطق پرخطرودامداری های سنتی ،کنترل میادین دام معاینه ونظارت بردام ها به هنگام کشتار در کشتارگاه‌ها ی دام توسط بازرسان دامپزشکی نظارت و کنترل می‌شود.
وی کنترل دام‌هاازنظرکنه ها ودقت لازم به هنگام خریددام توسط دامداران و خرید دام سالم از مراکز مجاز را یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری عنوان کرد و ادامه داد: دامداران به هنگام خرید دام زنده از کارشناسان دامپزشکی مشاوره وکمک بگیرند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان کنترل مرتب دام‌ها از نظر انگل‌های خارجی وکنه ها همچنین بهداشت محیط دامداری را از دیگر راه‌های جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد.
وی کنترل کردن انگل‌های خارجی دام‌هاوکنه های روی بدن دامومحلنگهداری دام،با سم‌پاشی روی بدن دام و محیط نگهداری دام‌ها را از مهمترین راه‌‌های پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو دردام هابرشمرد.
کرمی تصریح کرد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از مکان‌های مجاز خرید کنند و همچنین گوشت را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا امکان آلودگی گوشت به عوامل بیماری‌زا کاهش یابد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره کشتار دام در برخی روستاها و انتقال گوشت برای فروش به شهرها با قیمتی کم‌تر از بازار  گفت: در صورت مشاهده چنین مواردی، به طور یقین با متخلفان برخورد خواهد شد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان ارائه خدمات دامپزشکی از جمله واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان را از جمله برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان زنجان در هفته جهاد کشاورزی اعلام کرد.

--------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان فارس عنوان کرد :
افزایش تولید و بهره وری با تقویت تعامل بین تشکلها و بخش دولتی


خدمت به قشر تولید کننده در صنعت دام و طیور ، با تعامل بین تشکلها و بخش دولتی شتاب بیشتری می گیرد و این امر افزایش تولید و بهره وری را به همراه خواهد داشت.
دکتر قاسم رضائیان زاده که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در جمع اعضاء هیئت مدیره اتحادیه های تعاونی دامداران و صنعت دامپروری فارس سخن می گفت با اشاره به سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: ظرفیتها و توانمندیهای تشکل های مردم نهاد از جمله تعاونی های صنعت دام و طیور می‌تواند در زمینه های مختلف مکمل بخش دولتی در ارائه خدمت به تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تدوین تقویم سالانه آموزش بهره برداران و ارائه اصول پیشگیری در بیماریهای دامی و مشترک از اولویتهای کاری دامپزشکی است و در پروسه مراقبت، مبارزه و کنترل بیماریها، آموزش و پیشگیری از آسانترین راههای کنترل بیماری است.
مدیر کل دامپزشکی استان فارس افزود: برنامه مدونی داریم تا علاوه بر دامداران صنعتی، دامداران سنتی ( عشایری ، روستایی ) را بطور کامل تحت پوشش برنامه های آموزشی قرار دهیم .
در این جلسه همچنین در خصوص واکسیناسیون تب برفکی، سمپاشی اماکن دامی و امور قرنطینه ای- بهداشتی دام بحث و تبادل نظر به عمل آمد و مقرر شد هماهنگی‌های بین بخشی در جهت رفع مشکلات و نگرانیهای موجود تقویت شود.
 مدیران عامل و مسئولین اتحادیه های دامداران و صنعت دامپروری استان فارس نیز با ارائه گزارشی از وضعیت تعاونی های مربوطه مسائل و مشکلات مبتلا به صنعت دامپروری فارس را مطرح کردند.

---------------------------------------

 

آزمایشگاه و درمانگاه دامپزشکی سرایان افتتاح شد


با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور، آزمایشگاه و درمانگاه شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان، عصر 24 خرداد 1391افتتاح شد.
در این مراسم دکتر دستور با بیان نقش دامپزشکی در مبارزه با بیماری های دام و طیور، از وجود مرزهای طولانی با کشور افغانستان و خشکسالی های پی در پی به عنوان عمده مشکلات شرایط پرورش دام و طیور در خراسان جنوبی یاد کرد.وی با اشاره به فعالیت های گسترده دامپزشکی در نوارهای مرزی گفت:با کمک بخش خصوصی دام های این مناطق تحت پوشش حداکثری واکسیناسیون قرار گرفته اند.


 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این آزمایشگاه در زمینی به مساحت 320 متر مربع در دو طبقه و با اعتبار 770میلیون ریال بنا شده است.
'دکتر محمدعلی رضایی' افزود:هدف از راه اندازی این آزمایشگاه تکریم ارباب رجوع و ارتقای خدمات قابل ارایه به دامداران، انجام انواع آزمایشات تشخیصی در مرکز شهرستان و تسریع در تشخیص بیماریها و کاهش زمان عکس العمل در برابر بیماریها، تکمیل و توسعه ابزارهای تشخیص و مبارزه با بیماریهای دام، طیور، آبزیان، توسعه عملیات کنترل، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماریهای دام، طیور و آبزیان است.
وی گفت: توسعه و ارتقای عملیات مقابله با بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان، بهبود بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه از راه ارتقای عملیات کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی از دیگر اهداف راه اندازی این آزمایشگاه است.

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
80 هزار راس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو مایه‌کوبی شد!


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: 80 هزار راس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو مایه‌کوبی شد.
وهاب پیرانی در جریان بازدید از واحدهای پرورش دام صنعتی در ایلام اظهار داشت: بیماری کریمه کنگو در بین دام‌های استان ایلام مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با این وجود این دستگاه اجرایی در استان ایلام برای مقابله با این بیماری کار مایه‌کوبی دام‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسئول اضافه کرد: بر این اساس تاکنون 80 هزار راس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو مایه‌کوبی شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

پیرانی از دامداران استان ایلام خواست نسبت به مایه کوبی دام‌های خود اقدام کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: این دستگاه اجرایی از هیچ کمکی به دامداران استان ایلام دریغ نخواهد کرد.

 

(توضیح حکیم مهر : در پی انتشار خبر مربوط به مایه کوبی دامهای ایلام علیه تب کریمه کنگو (!) در خبرگزاری فارس مدیرمحترم روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام این خبر را اشتباه دانسته و اصلاحیه آن به شرح زیر در خبرگزاری فارس منتشر شد) :

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
80 هزار راس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو سم‌پاشی شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: 80 هزار راس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو سم‌پاشی شد.
وهاب پیرانی در جریان بازدید از واحدهای پرورش دام صنعتی در ایلام اظهار داشت: بیماری کریمه کنگو در بین دام‌های استان ایلام مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با این وجود این دستگاه اجرایی در استان ایلام برای مقابله با این بیماری کار سمپاشی دام‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسئول اضافه کرد: بر این اساس تاکنون 80 هزار رأس دام در ایلام علیه تب کریمه کنگو سم‌پاشی شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

پیرانی از دامداران استان ایلام خواست نسبت به مایه کوبی و سم‌پاشی دام‌های خود اقدام کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: این دستگاه اجرایی از هیچ کمکی به دامداران استان ایلام دریغ نخواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
0
0
با سلام . نام واکسن بیماری تب کریمه کنگو چیست . بهترین راه مبارزه با این بیماری کنترل ناقلین آن می باشد .
اداره کل دامپزشکی استان ایلام
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
0
0
با سلام
احتراماً ، با توجه به اشکال در خبر منتشر شده در رابطه با تب کریمه کنگو (نبود هرگونه واکسن علیه بیماری تب کریمه کنگو ) خواهشمند است ، نسبت به حذف و یا اصلاح خبر مایه کوبی علیه بیماری تب کریمه کنگو اقدام فوری مبذول فرمایید .
جعفر رشیدی
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام
نظر شما
ادامه