کد خبر: ۹۳۹۳

حکیم مهر - براساس آخرین توافق انجام شده میان این اتحادیه و وزارت تجارت مقرر شده شیر خام پایه کیلویی 750 تومان در دامداری به صورت نقدی به کارخانه‌های لبنی فروخته شود.

سیروس روستا ـ رییس اتحادیه مرکزی دامداران ـ اظهار کرد: بر این اساس هر کیلو شیر‌ خام پایه (3.2 درصد چربی، بار میکروبی یک میلیون) به ازای تحویل سویا و سبوس ارزان کیلویی 750 تومان فروخته می‌شود.

روستا با اشاره به این‌که جو و ذرت به عنوان دو نهاده اساسی از کالاهای ارزان‌قیمت تولید حذف شده‌اند، گفت: براساس این تفاهم‌نامه دامداران در قبال ارائه‌ شیر 750 تومانی سویای 900 تومانی و سبوس گندم را کیلویی 250 تومان تحویل خواهند گرفت.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران با گلایه از این‌که این شیوه که نهاده ارزان در اختیار تولید‌کننده قرار دهند، تاکنون جواب نداده است، اظهار کرد: این شیوه بارها مورد اجرا قرار گرفته، اما موفق نبوده و اکنون هم چندان ثمر‌بخش نخواهد بود.

وی با بیان این‌که ابهاماتی در این طرح وجود دارد، تصریح کرد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام هم چون گذشته از تحویل این نهاده‌ها خودداری کند، یا کارخانه‌ها شیر خام را کیلویی 750 تومان به صورت نقدی در دامداری نخرند، چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود.

روستا معتقد است: اگر مسوولان امر می‌خواهند مردم شیر و محصولات لبنی ارزان مصرف کنند، باید یارانه به تولید اختصاص دهند که در این صورت باید قیمت تمام‌شده‌ شیر خام محاسبه شود و به ازای آن یارانه به هر میزان تولید اختصاص داده شود تا محصول ارزان به دست مصرف‌کننده برسد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: تحویل نهاده‌ها به جای محصول نهایی ارزان‌قیمت شیوه‌ مناسبی برای پرداخت یارانه نیست و تاکنون جواب نداده است.

وی خاطر نشان کرد: طبق روال همه کشور‌ها بخش دولتی 30 درصد از نیاز دامداری‌ها را باید ذخیره داشته باشد تا در شرایط ایجاد خلل، کمبود، افزایش قیمت یا ... این نهاده‌ها را در بازار عرضه کنند تا نهاده‌های تولید با چالش مواجه نشوند، در کشور ما نیز شرکت پشتیبانی امور دام این مسوولیت را به عهده دارد اما متاسفانه تاکنون به درستی عمل نکرده است.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه