کد خبر: ۹۴۰۳

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: جابه‌جایی بدون مجوز دام سبب رخداد دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بعد از چند سال در کوهبنان شد.

محمود زین‌الدینی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در یکی روستاهای شهرستان کوهبنان به دلیل ورود بدون مجوز دام خبر داد‌ و اظهار داشت: بعد از گذشت چند سال‌ ‌شاهد‌ رخداد مجدد بیماری در شهرستان هستیم.
وی افزود: از آنجا که گاهی دامداران خود را مقصر ورود بیماری به دامداری می‌دانند از گزارش به موقع بیماری به دامپزشکی شهرستان خودداری می‌کنند و این موضوع سبب شیوع بیماری در منطقه و خسارت فراوان می‌شود.
زین‌الدینی تصریح کرد: دامداران از انجام خود‌درمانی بدون مشورت با دامپزشک خودداری کنند و بروز هرگونه بیماری را در اسرع وقت به اطلاع دامپزشکی شهرستان برسانند.
وی در توضیح بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: این بیماری ویروسی است و با بروز ضایعات تخریشی در دهان، تورم لب‌ها همراه ضایعات اطراف لب، ریزش چرکی اشک و همچنین ترشحات چرکی از بینی و اسهال سبب تلفات زیاد در بز و گوسفند و به ویژه در دام‌های زیر یک سال می‌شود و یکی از عوامل شیوع آن در گله ورود دام جدید است.
زین‌الدینی ابراز داشت: به دلیل کمبود برخی واکسن‌ها از جمله واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌ نمی‌توان تمام‌ دام‌ها را زیر پوشش واکسیناسیون قرار داد و باید برای جلوگیری از بیماری از حمل و نقل بدون مجوز دام خودداری شود.

 

نظر شما
ادامه