کد خبر: ۹۴۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: برای مقابله با کشتار غیرمجاز که یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال بیماری‌هاست به همکاری جدی‌تر دستگاه قضایی استان نیاز داریم.
دکتر قاسم رضائیان‌زادهدر نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در مورد کشتار غیرمجاز اداره کل دامپزشکی کارشناسی‌های فراوانی انجام داده و چند نشست با مسئولان قضایی و قضات به منظور جلب همکاری بیشتر برگزار شد.

وی افزود: از اهرم‌های اجرایی دامپزشکی بعد از برخورد با اماکن کشتار غیرمجاز احکام قضایی جدی است که باید با حساسیت بیشتری در دستگاه قضایی پیگیری شود.

به گفته این مسئول، در سال‌های گذشته موارد متعددی به دستگاه قضایی ارجاع شده اما جوابگوی نیاز دامپزشکی نبوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرحی به منظور جمع‌آوری کشتار غیرمجاز به استانداری ارائه شد که بنابر آن با تقسیم‌بندی منطقه‌ای این استان مراکزی برای کشتار اصولی در نظر گرفته شده است.

به گفته رضائیان‌زاده، در شمال این استان و در شهرستان آباده، خرم بید، بوانات، سورمق، ایزدخواست با همکاری فرمانداری این شهرستان‌ها تمام کشتارها به کشتارگاه صنعتی اقلید منتقل می‌شود که از سرمایه‌های خوب این استان است.

وی افزود: بنابر طرح ارائه شده در سایر شهرستان‌ها نیز باید کشتار به مراکز مجاز منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس اما برنامه‌های کوتاه مدت در این زمینه را تشکیل اکیپ‌هایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری عنوان کرد که در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری کشتار غیرمجاز می‌کنند.

به گفته وی، در شیراز در ورودی شهر، منطقه جوادیه، کمربندی، کشن، وزیرآباد، دروازه کازرون، بلوار ولایت و مشاغل کوچه زغالی چهارراه مشیر مواردی از کشتار غیرمجاز دیده شده که دامپزشکی با شناسایی و برخورد قانونی در حال مقابله با این موارد است.

این مقام مسئول در همین زمینه از فرهنگ‌سازی در قالب بیلبورد، پیامک و آگهی‌های مختلف خبر داد که مردم را تشویق به سپردن کشتارهای خود به کشتارگاه می‌کند.

وی اظهار داشت: در سال 90، در حدود 108 هزار کیلو انواع فرآورده‌های غیرمجاز در این استان ضبط و 232 متخلف به مقامات قضایی ارجاع شدند.

به گفته وی، این آمار در دو ماه ابتدای سال جاری شامل ضبط  6 هزار و 375 کیلوگرم انواع فرآورده غیرمجاز و 41 مورد ارجاع به مراجع قضایی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در مورد پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز گفت: استقبال از مرغ بدون آنتی بیوتیک دلیل بر ناسالم بودن سایر مرغ‌ها نیست بلکه دلیل بر کیفیت و طعم بهتر آن است.

وی تصریح کرد: پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک با نظارت دامپزشکی بنابر تقاضای واحد مرغداری و از طریق انجام آزمایش‌های متعدد در مراحل کار صورت می‌گیرد.

رضائیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیماری تب کریمه کنگو هر سال در فصول گرم و در استان‌های گرمسیر رویت می‌شود که در استان فارس نیز چند مورد ابتلای انسانی به این بیماری گزارش شد که البته قابل درمان است.

وی اضافه کرد: این بیماری در دام علامتی ندارد و قابل تشخیص نیست و بیشتر از طریق ورود دام غیر مجاز گسترش می‌یابد.

مدیر دامپزشکی استان فارس تصریح کرد: در منطقه لارستان یکی از افاغنه که در پرورش گوساله فعالیت می‌کرد و مورد دیگری نیز در کرون دیده شد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری خاص گوشت قرمز است و ارتباطی به مرغ ندارد و بیشتر سلاخان و قصاب‌ها در معرض ابتلا قرار دارند چرا که از طریق ترشحات و خون دام زنده منتقل می‌شود.

این مسئول افزود: مواردی از ابتلای خانم خانه‌دار به بیماری تب کنگو دیده شده که به دلیل ذبح سنتی و تماس با خون دام ابتلا حاصل شده بود و در موارد ابتلای تیم پزشکی ابتلا از طریق انسان رخ داده و دام در آن نقشی نداشته است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه در درجه نخست پرهیز از کشتار غیر مجاز و سپردن قربانی به مراکز مجاز توصیه می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر در دست زخم وجود داشته باشد و گوشت در یخچال نگهداری نشده و دارای خون باشد احتمال ابتلا وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود گوشت به مدت 24 ساعت و جگر 48 ساعت در یخچال گذاشته شود تا عامل بیماری از میان برود و برای تکه تکه کردن هم از دستکش استفاده شود.

وی گفت: در مناطقی ابتلا از طریق خام خوردن جگر گوسفند اتفاق افتاده و کشتار بدون دستکش و ماسک نیز عامل ابتلا به تب کنگو شده است.

رضائیان زاده با اشاره به 13 تیرماه روز مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام بخش هم گفت: از مجموع یک‌هزار و 415 گونه عوامل پاتوژن یا بیماری‌زای انسانی، 868 عامل بین انسان و دام مشترک هستند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد حسن معصوم زاده
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
0
سلام علیکم
ضمن گرامی داشت روز 13 تیر ماه روز مبارزه با بیماری های مشترک(که البته دیگر برروی تقویم ها چنین روزی به این عنوان نداریم) وآرزوی موفقیت برای دکتر رضائیان زاده،به نظر من باید به این باور برسیم تا آگاهی عمومی و خواست جمعی برای مبارزه با کشتارهای غیر مجاز صورت نگیرد این اقدامات فقط بار مضاعفی برای دست اندر کاران قسمت بهداشت به وجود می آورد و بس.
زمانی که فلان مامور بهداشتی بهمان شخص خاطی را پیش قاضی محترمی میبرد و ایشان توجیه وقائل به مخاطرات بهداشتی نیست و با جرائمی در حد پنج هزارتومان و ده هزار تومان رای صادر میکند نمیتوان افراد خاطی را با محاکم قضائی ترساند.اتفاقی که برای خودم افتاد وخالی از لطف نیست که تعریف کنم.زمانی پس از تلاش بسیار چهار نفر از خاطیان را که حتی پیشنهادات بسیار بالائی برای رشوه داده بودند و نه تنها از طرف تمام ماموران ما رد شده بود بلکه دلیل مضاعف برخود ما شده بود را پیش قاضی بردیم ایشان فرمودند مگر این کارشان تخلف است؟؟!! خودمن نیز به همین طریق برای خودم کشتار میکنم و خریدم اینگونه است و پس از تلاش بسیار برای توجیه ایشان مبحثی به نام تهدید علیه بهداشت عمومی را گفتم و ایشان ضمن استهزاءبنده ختم داد رسی را اعلام کرد.پس صدور رای برای هر کدام از این افراد ده هزار تومان جریمه اختصاص داده بودند.تصور حال و روز ما را به خوانندگان وامیگذارم.
مزدک
|
-
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
0
0
با اظهار خوشحالی از طرح مباحث حیاتی بهداشتی و سلامت و نمایان شدن نقش دامپزشکی بعنوان سرباز خط اول این جبهه در رسانه ها و امیدواری به آینده با سخنان دکتر رضائیان زاده و پیگیری همه جانبه ایشان، بعنوان عضو کوچکی از جامعه دامپزشکی با تجربه ای تلخ که همین اواخر داشته ام باید عرض نمایم که بزرگترین تهدید حال حاضر کشتار غیر مجازدام و فعالیت غیر قانونی بعضی از شهروندان در فروش مرغ زنده،ماهی و میگو ،جوجه جهادی و ... است که علاوه بر مخاطرات جدی بهداشتی از لحاظ امنیتی هم اشکلات فراوان ایجاد میکند که همکاری صمیمانه دستگاه قضایی_انتظامی با دامپزشکی برای برچیدن دائمی آن لازم و ضروری است.اطلاع رسانی وسیع و جدی سازمان دامپزشکی باعث فرهنگ سازی و رشد سلامت جامعه خواهد شد. بحث جایگزینی کشتارگاه های سنتی به صنعتی گام دوم است و البته برای حرکت کاروان سلامت گام بعدی را باید همراه تولید کنندگان محترم برداشت که همانا ارائه و ترویج اصول صحیح علمی و عملی و بهینه امر تولید برای توسعه پایدار است.آب و خاک، خورشید و فلک ، مار و موری،همگی در کارند تا که نانی به کف آریم؛
عزیزان بتنهایی و غفلت نخوریم!...
نظر شما
ادامه