کد خبر: ۹۵۰

حکیم مهر -  مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام کنترل موج دوم بیماری آنفلوآنزا نوع آ در کشور با حداقل موارد ابتلا و مرگ و میر، از ورود محموله دوم واکسن آنفلوآنزا «آ» به کشور طی سه روز آینده و انجام مذاکراتی برای خرید دو میلیون دوز دیگر از این واکسن خبر داد.

دکتر عباس زارع‌نژاد گفت: به دنبال آموزش‌های مناسب ارائه شده از زمان پاندمی بیماری آنفلوآنزای نوع آ توسط نظام شبکه بهداشت کشور شامل خانه‌های بهداشت،‌ مراکز بهداشتی درمانی روستایی،‌ شهری، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همکاری رسانه‌ها و همچنین رعایت نکات پیشگیرانه توسط خود مردم، موج دوم این بیماری با حداقل موارد ابتلا و مرگ و میر کنترل شد.


نبود موارد جدید مرگ ناشی از آنفلوآنزا «آ» طی دو هفته گذشته در کشور


ورود محموله دوم واکسن آنفلوآنزا «آ» به کشور طی سه روز آینده


انجام مذاکراتی برای خرید دو میلیون دوز دیگر از واکسن آنفلوآنزا «آ»

وی با بیان این که طی دو هفته گذشته موارد جدید مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا «آ» در کشور گزارش نشده است، ابراز امیدواری کرد که با حفظ این وضعیت و همچنین با همکاری مردم و رسانه‌ها و جدی گرفتن آموزش‌های پیشگیرانه، ‌موج سوم آنفلوآنزا «آ» نیز به همین ترتیب طی شود.

دکتر زارع‌نژاد با بیان این که جهان تا دو سال آینده با بیماری آنفلوآنزا «آ» و موج‌های متعدد آن مواجه خواهد بود، از ورود اولین محموله واکسن این بیماری به کشور خبر داد و گفت: طی دو - سه روز آینده محموله دوم این واکسن‌ها به کشور وارد و برای استفاده گروه‌های پرخطر، در مراکز بهداشتی درمانی توزیع می‌شود. وزارت بهداشت در نظر دارد طی روزهای آینده با سرعت بیشتری، تمام دو میلیون دوز واکسن خریداری شده را به کشور وارد کند.

وی، همچنین از مذاکراتی برای خرید دو میلیون دوز دیگر واکسن آنفلوآنزای نوع «آ» خبر داد و گفت: به این ترتیب میزان واکسن‌های آنفلوآنزای نوع آ به چهار میلیون دوز افزایش می‌یابد تا گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطرند به طور کامل واکسینه ‌شوند.


واکسیناسیون افراد سالم در برابر بیماری آنفلوآنزا «آ» ضرورتی ندارد


رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری کافی است

دکتر زارع‌نژاد با تاکید بر اینکه واکسیناسیون افراد سالم در مقابل بیماری آنفلوآنزای نوع آ ضرورت ندارد، ادامه داد: ممکن است تزریق واکسن آنفلوآنزای نوع آ تنها برای برخی افراد در معرض خطر ضرورت داشته باشد. به این ترتیب افرادی که جزو این گروه قرار نمی‌گیرند نیازی به تزریق این واکسن ندارند. در مجموع رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری کافی است. بنابراین لازم است با اطلاع رسانی مناسب عطش دریافت واکسن این بیماری در جامعه کم شود؛ چرا که تزریق آن برای افراد سالم ضرورتی ندارد.


گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت و پاسخ‌های وزارت بهداشت


بسیاری از کشورهای منطقه ماه‌هاست که گزارشی از موارد این بیماری ارایه نکرده‌اند

وی در پاسخ به گزارش منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سهم یک سومی ایران از قربانیان نوع جدید آنفلوآنزا در منطقه، گفت: به اذعان سازمان جهانی بهداشت، در میان 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی، ایران جزو معدود کشورهایی است که آمار موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای نوع آ را به صورت دقیق، شفاف و مستمر به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌کند. بنابر اعلام WHO در میان 22 کشور منطقه امرو تنها دو کشور ایران و عمان و اخیرا نیز افغانستان (در دو شهر هرات و کابل) آمار مربوط به این بیماری را به این سازمان اعلام می‌کنند.

وی گفت: هر چند گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت درست است اما ملاک آن، آمار گزارش شده از سوی کشورهاست؛ این در حالیست که بسیاری از کشورهای منطقه امرو ماه‌هاست که گزارشی از موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را به WHO ارایه نداده‌اند. به عنوان مثال کشورهایی همچون آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان تا کنون گزارشی از موارد این بیماری در کشور خود ارائه نداده‌اند. قطر و امارات نیز چهار ماه است که گزارش دهی خود را قطع کرده‌اند. همچنین آخرین گزارش پاکستان به سازمان جهانی بهداشت مربوط به 9 ماه گذشته است. کشور عراق نیز تا دو - سه هفته گذشته اصلا آزمایشگاهی برای تایید موارد ابتلا به این بیماری نداشت که اخیرا سازمان جهانی بهداشت به این منظور آزمایشگاهی در اختیار آنها قرار داده است.

وی افزود: از طرف دیگر مقایسه جمعیت یک کشور و موارد ابتلا آن با دیگر کشورهای منطقه غیر منطقی است؛ به عنوان مثال در کشوری مانند عربستان با حدود 19 میلیون جمعیت 88 مورد مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است، البته گاهی پنهان کاری‌هایی هم در گزارش‌دهی‌هایشان صورت می‌گیرد. همچنین کشوری مانند بحرین با 650 هزار نفر جمعیت 7 مورد مرگ و عمان با 5 میلیون جمعیت 27 مورد مرگ را گزارش کرده است. پاکستان نیز با جمعیت بالا و وضعیت بهداشتی که دارد تنها 11 مورد ابتلا و یک مورد مرگ را گزارش کرده است. همچنین ترکیه که بخش عمده‌ای از درآمد آن از صنعت توریسم است موارد گزارش دهی دقیقی ندارد.

دکتر زارع نژاد افزود: در مقایسه موارد مرگ ایران 70 میلیونی با دیگر کشورهای منطقه امرو، میزان مرگ و میر ایران به مراتب از اکثریت کشورهای منطقه پایین‌تر است. از طرف دیگر ایران هیچ کاهشی در روند فعالیت‌های روزانه خود به دلیل بیماری آنفلوآنزا «آ» نداشته است.

وی با استناد به پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت، گفت: طی دو سال پاندمی آنفلوآنزای نوع آ، 30 تا 50 درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند همچنین میزان کشندگی این بیماری 5 در هزار است این در حالی است که این وضعیت در کشور ما به مراتب کمتر است. ولی در برخی کشورها میزان مرگ و میر خیلی بالاتر از رقم 5 در هزار است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، در عین حال علت عدم انتشار موارد ابتلا و مرگ و میر آنفلوآنزای نوع آ در کشور طی هفته گذشته را کاهش روند ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر موارد تایید آزمایشگاهی به ویژه در مورد تایید علت مرگ، طولانی مدت است. مواردی گزارش شده که فرد به علت بیماری زمینه‌ای فوت شده اما در گزارش‌های اولیه علت مرگ وی آنفلوآنزا قید شده است. بنابراین برای جلوگیری از این اشتباهات و ارایه آمار درست، آمار این بیماری با فاصله بیشتر و به صورت یک ماهه اعلام می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه