کد خبر: ۹۵۰۸

حکیم مهر - در حال حاضر مرغداران برای تأمین نیازهای جیره غذایی خود مجبور هستند از یکدیگر کمک بگیرند که این امر افزایش بیماری‌های مختلف را در بر دارد.

یک دامپزشک با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر به‌دلیل کمبود نهاده‌ها و جیره غذایی در مرغداری‌های کشور مجبور هستیم در گاهی از موارد تغییراتی در جیره غذایی به‌وجود آوریم که این امر باعث شده افت تولید در واحدهای مرغداری به‌وجود آید.

دکتر ناصر نبی‌پور افزود: تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار در حال حاضر مجبور هستند محصولات خود را 600 تا 700 تومان زیر قیمت اعلام‌شده وزارت جهاد کشاورزی به فروش برسانند که این امر به مرور باعث ورشکستگی این واحدها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سویا یکی از جیره‌های غذایی محسوب می‌شود که در مرغداری‌های گوشتی و تخم‌گذار مصرف دارد. اما در حال حاضر به‌دلیل کمبود این نهاده و سوق آن به سمت مرغداری‌های گوشتی، بخش دیگری از واحدهای تولیدی بدون جیره مانده‌اند.

نبی‌پور ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار حاضر هستند که این فرآورده را با قیمت‌های بالاتر به‌صورت آزاد خریداری کنند، اما در بازار آزاد نیز این نهاده وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در گاهی از موارد، مرغداری‌ها به یکدیگر نهاده قرض می‌دهند که این امر سبب می‌شود تا انتقال بیماری از واحدی به واحد دیگر افزایش پیدا کند.

قانونی برای دریافت نهاده برای مرغ‌های تخم‌گذار وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران یادآور شد: مرغداران گوشتی در ازای تحویل محصول تولیدی خود نهاده دریافت می‌کنند. اما برای مرغ‌های تخم‌گذار چنین قانونی وجود ندارد.

نبی‌پور تأکید کرد: در حال حاضر کلزا را در بخشی از جیره غذایی مرغ‌های تخم‌گذار قرار داده‌ایم که این امر افت 25 تا 30 درصدی تولید را در بر دارد.

وی با اعلام اینکه تنها یک محموله در 20 فروردین‌ماه سویا تحویل مرغداری‌های تخم‌گذار شده است، اظهار داشت: برای مرحله دوم نیز مبلغ درخواست‌شده به حساب واریز شده، اما هنوز نهاده‌ای دریافت نشده است.

نبی‌پور همچنین گفت: برونشیت و نیوکاسل از بیماری‌هایی هستند که در صورت جابه‌جایی جیره‌های غذایی از واحدی به واحد دیگر امکان بروز دارند.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که فصل برداشت گندم در حال حاضر است، سعی شده که بخشی از جیره غذایی مرغداری‌ها را با گندم جایگزین کنیم. اما باز هم نیازمند نهاده‌ای چون سویا هستیم.

 

نظر شما
ادامه