کد خبر: ۹۷۰۴

حکیم مهر - رییس سازمان شیلات ایران از ابلاغ مصوبه‌ بسته حمایتی صنعت میگو از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی این مصوبه را برای اجرا و بخشودگی سود و جرائم سررسید پرورش‌دهندگان میگو به بانک‌های عامل ابلاغ کرده اما هنوز برخی از بانک‌ها این مصوبه را اجرایی نکرده‌اند.

غلامرضا رازقی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی ـ اظهار کرد: در استان بوشهر بانک‌های عامل اقدامات اجرای این مصوبه را انجام داده‌اند اما در منطقه‌ چابهار هنوز بانک کشاورزی این مصوبه را اجرا نکرده است.

رازقی افزود: بانک‌هایی که هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند در حال بررسی مبالغ مربوطه با پرورش‌دهندگان هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال 89 درصد پایینی از مراکز تکثیر میگو در استان‌های جنوبی فعال بودند اما امسال به دلیل افزایش تقاضا و بازگشت اغلب پرورش‌دهندگان به پرورش میگو، تقاضا برای خرید لارو از مراکز تکثیر افزایش یافته، به‌گونه‌ای که اکنون این مراکز ظرفیت پاسخ‌گویی به تقاضای بازار را ندارند.

وی گفت: 10 درصد از مراکز تکثیر طی دوسه سال اخیر در استان‌های جنوبی فعال بودند، اما امسال در پی افزایش تقاضا برای تولید میگو، همه مراکز فعال شده و حتی تعدادی مراکز جدید هم اضافه شده‌اند، اما هم‌چنان تقاضا بیش از عرضه است.

رییس سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد: تا 10 روز آینده تولید در مراکز تکثیر ادامه دارد و لارو میگو تولید و به مزارع پرورشی تحویل داده می‌شود.

رازقی اظهار کرد: پرورش میگو در استان‌های جنوبی کشور شروع شده و همه استان‌ها فعال شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که سال گذشته هشت تن میگو تولید شده بود، اظهار کرد: پیش از این پیش‌بینی شده بود تولید میگو با افزایش صد‌درصدی مواجه باشد و به 16 تن برسد، اما 70 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی گفت: اگر می‌توانستیم لارو میگو تولید کنیم، صد‌درصد افزایش تولید داشتیم، اما اکنون میزان تولید لارو میگو کمتر از تقاضاست.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به این‌که برداشت میگو از مهر‌ و آبان‌ماه آغاز می‌شود، گفت: مزارع پرورشی میگو فعال شده‌اند و پرورش‌دهندگان استقبال خوبی داشته‌اند، اما هم‌چنان مشکلات فراوانی در زمینه‌ تولید پرورش وجود دارد.

وی درباره‌ آماده نبودن زیرساخت‌ها در منطقه چابهار برای تولید میگو اظهار کرد: لایروبی زیرساخت‌ها، تعویض دریچه‌ها و ... در منطقه‌ چابهار وظیفه بخش دولتی است که اجرای این اقدام را به مناقصه گذاشته‌ایم.

رازقی افزود: لایروبی اساسی در این منطقه مستلزم زمان است که برای سال آینده انجام می‌شود، اما امسال به صورت موقتا 500 میلیون تومان اعتبارات استانی برای این امر در نظر گرفته شده که در حال انجام است و پرورش‌دهندگان این منطقه می‌توانند کار پرورش داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: 100 میلیارد تومان اعتبار برای بخشودگی سود سررسید و جرائم پرورش‌دهندگان میگو در بودجه‌ سال گذشته تامین شد و بقیه این میزان سود جرائم و صنعت میگو حدود 70 تا 80 میلیارد تومان است که از دولت درخواست شده امسال این مبلغ را تامین کند تا کلیه‌ بدهی صنعت میگو تسویه‌ شود و مسوولان امر نیز وعده‌های مساعدی در این زمینه داده‌اند.

رازقی افق صنعت میگو را روشن و موفقیت‌آمیز عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه