کد خبر: ۹۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - گرانی مرغ مصرفی و تلاطم بازار مرغ را یارانه‌ای و تعادلی کرده به نحوی که صف‌های طولانی غرفه‌های عرضه مرغ با تعرفه دولتی مدیران استان کردستان را بر آن داشت که صادرات مرغ استان کردستان را ممنوع اعلام کنند.

معاون سیاسی امنیتی استان کردستان در جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز گفت: تا اطلاع ثانوی صادرات هرگونه مرغ از استان کردستان به خارج از کشور و حتی استان‌های همجوار ممنوع بوده و تولیدکنندگان نمی‌توانند نسبت به صادرات مرغ با توجه به نیاز داخلی کشور اقدام کنند.

ایرج حسن‌زاده افزود: این مهم به‌منظور تسهیل در استفاده عموم مردم از مرغ تولید داخل و تأمین نیاز بازار اجرایی می‌شود.

در این جلسه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از توزیع روزانه بیش از 70 تن مرغ یارانه تعادلی با قیمت چهار هزار و 700 تومان در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: به‌صورت روزانه بیش از 70 تن مرغ یارانه‌ای در 42 نقطه در مرکز استان و در شهرستان‌های مختلف توزیع می‌شود و هیچ محدودیتی برای توزیع بیشتر وجود ندارد.

سیروس شاه غیبی خاطرنشان کرد: در قبال تأمین نهاده‌های تولید تولیدکنندگان تعهد کردند که به‌صورت جدی قیمت مرغ را پایین آورده و طی چند روز اخیر توزیع هشت تا 10 تنی مرغ چهار هزار و 700 تومانی در مرکز استان آغاز شد و به هر نفر نیز دو عدد مرغ یارانه تعادلی فروخته می‌شود.

مرغ منجمد به کردستان وارد می‌شود

وی از ورود مرغ‌های منجمد وارداتی به بازار استان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا تسهیلات لازم را برای واردکنندگان بخش خصوصی فراهم کرده تا نهاده‌های تولید و حتی مرغ مصرفی مردم را وارد کنند.

این در حالی است که معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت از عدم استقبال و همکاری جهاد کشاورزی استان در ارتباط با تأمین مرغ و عرضه آن در استان کردستان خبر می‌دهد.

بختیار خلیقی گفت: نیاز استان به مرغ در ماه مبارک رمضان 100 تا 120 تن است که اگر جهاد کشاورزی بتواند این مقدار را ارائه کند احتیاجی به واردات مرغ منجمد نیست.

وی یادآور شد: اگر تعاونی‌ها، تشکل‌ها، و اتحادیه‌ها بخواهند سازمان صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد با تحویل 2.7 کنجاله سویا یک کیلوگرم لاشه مرغ دریافت کند و با ارائه این میزان کنجاله سویا اختلاف قیمتی که نهاده‌های دامی با بازار آزاد دارد جبران کند.

بیش از 40 درصد از نیاز مرغ کردستان از استان‌های دیگر تأمین می‌شود

خلیقی درباره مازاد تولید گوشت مرغ در استان کردستان و صادرات آن تأکید کرد: ما هیچ‌گونه مازادی ندیدیم و تأمین مرغ استان با مشکل مواجه است، به‌طوری‌که 40 تا 50 درصد از نیاز استان به گوشت مرغ از استان آذربایجان غربی و زنجان تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های بیجار از زنجان و شهرستان‌های بانه و سقز هم از آذربایجان غربی گوشت مرغ مورد نیاز را تهیه می‌کنند.

503 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از 9 میلیون قطعه در کردستان

با وجود این، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان از تعداد 503 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 9 میلیون و 211 هزار و 900 قطعه و با توان تولید 58 هزار و 500 تن گوشت مرغ در هر دوره که دارای پروانه بهره‌برداری است، می‌گوید.

جعفری افزود: مصرف سرانه استان 23 کیلوگرم و جمعیت استان یک میلیون و 500 هزار نفر برآورد شده که در این صورت با مصرف سرانه کل 34 هزار و 500 تن استان و میزان تولید 58 هزار و 500 تن ما 24 هزار تن مازاد تولید گوشت سفید مرغ داریم که به بازار مصرف سایر استان‌های مجاور ارسال می‌شود.

در آشفته‌بازاری که معضل گرانی متوجه مردم و مصرف‌کننده است و نیز با وجود پتانسیل‌های بالای اعلام‌شده تولید در استان گرانی را بیشتر از پیش برجسته می‌کند، باید دید مشکل کجاست و کارشناسان و اقتصاددانان چه نظریات و راه‌حل‌هایی دارند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
0
0
تا آنجا که بنده اطلاع دارم در بسیاری از استان ها، استانداری اجازه خروج مرغ از استان را نمی دهد. در یکی از استان ها می گفتند استانداری هر کامیون مرغ زنده ای که ببیند یک سر، به کشتارگاه اعزام می کند و نمایندگان استانداری در کشتارگاه ها مستقر شده اند که مرغ کشتار شده از استان خارج نشود !!
نظر شما
ادامه