کد خبر: ۹۸۵۸

حکیم مهر - محققان دانشگاه ملی سئول با الهام از بال سوسک و با استفاده از نانوالیاف پلیمری موفق به طراحی حسگری فوق العاده انعطاف پذیر شدند.

محققان دانشگاه ملی سئول در طرح مشترک با محققان آمریکایی نوع جدیدی از پوست مصنوعی تولید کرده اند که علاوه بر کاهش هزینه های تولید در مقایسه با سایر حسگرهای الکترونیکی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

ایده طراحی این پوست مصنوعی جدید از موهای بسیار نازک بر روی بال سوسک ها الهام گرفته شده است که امکان احساس محرک های بسیار کوچک خارجی را برای حشره فراهم می کند.

142-21.jpg

تعداد زیادی از الیاف پلیمری با طول تنها یک میکرومتر و قطر 100 نانومتر بر روی یک پایه متصل شدند و شکلی شبیه یک صفحه کوچک از میخ ایجاد شد؛ سپس لایه دیگری به همین روش ساخته و بر روی لایه اول قرار داده شد.

زمانی که الیاف پلیمری با لایه بسیار نازکی از فلز پوشیده شدند، امکان اندازه گیری جریان الکتریکی درون آنها فراهم شد. مقدار جریان الکتریکی موجود درون الیاف به میزان تماس این رشته های بسیار نازک مرتبط هستند.

در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد، این پوست مصنوعی قادر به شناسایی حرکت قطره آب و حتی تشخیص ضربان قلب در زمان قرار گرفتن بر روی پوست انسان است.

این شیوه ساده و ارزان قیمت می تواند جایگزین مدارهای پیچیده ای شود که در طراحی روبات ها برای درک احساس محیط استفاده می شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Materials منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه