کد خبر: ۱۰۰۶۸

حکیم مهر - نماینده مردم لنگرود، از ارائه طرحی برای تغییر واگذاری مجوز واردات در مجلس خبر داد و عنوان داشت: برای حل این مشکل طرحی را ارائه دادیم و فوریت آن رای بسیار بالایی آورد.

مهرداد لاهوتی تصریح کرد: این طرح سه پیام دارد: ۱-متولی بانک کشاورزی و رییس مجمع آن وزیر اقتصاد است که ما گفته‌ایم که این سمت باید در اختیار وزیر کشاورزی باشد. ۲-اجازه واردات محصولات کشاورزی تماما در اختیار وزیر کشاورزی باشد تا زمانی که محصول داخل را کاملا فروخته باشیم اجازه واردات دهد. ۳ -اختیار تعرفه نیز به وزیر کشاورزی سپرده شود.

نماینده لنگرود افزود: فوریت این طرح رای بالایی آورد اما چون در این میان با تصویب این طرح منافع یک عده خاص بلوکه می‌شود، تلاش می‌کنند این طرح رای نیاورد بنده در مجلس هشتم سعی بسیار کردم اما این طرح مسکوت ماند اما در مجلس نهم در حال حاضر امیدواریم بگذارند این کار انجام شودو تا دو هفته آینده تکلیف آن مشخص شود و با تصویب این طرح انشااله کشاورزی کشورمان شکل دیگری خواهد یافت.

به گفته وی، عمده آسیب اقتصادی کشور واردات است و آن میزان که به وادارت اعتماد داریم به تولید کنندگان داخلی اعتقاد نداریم.

لاهوتی، در پاسخ به این پرسش که چرا سرانه کشاورزی در ایران بسیار پایین است و برای ارتقاء آنچه باید کرد، اظهار داشت: راه حل این موضوع اعتقاد و اعتماد به تولید کنندگان داخل کشور است.

وی تصریح کرد: به طور مثال ما امسال ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم تولید کردیم و مصرف گندم کشورمان ۱۱ میلیون تن است و ما نباید مشکلی از بابت گندم داشته باشیم اما چون گندم‌ها به قیمت مناسبی خریداری نشد، بخشی از آن صرف دام و طیور شد و بخشی از آن هم از مرزهای کشورهایی مثل عراق و... از کشور خارج شد و اکنون سیلو‌ها خالی است و ما باید گندم را از سایر کشور‌ها خریداری کنیم.

لاهوتی افزود: کجای دنیا شرایط این گونه است. ما امسال دو میلیون تن برنج تولید کرده‌ایم و مصرف برنج کشورمان دو میلیون و چهارصد هزار تن است و این میزان کمبود را به راحتی و کار کار‌شناسی می‌تواند در داخل حل کرد و نیازی به واردات نیست.

وی گفت: به هر صورت باید به تولیدکنندگان داخل کشور باید اعتماد داشته باشیم چرا که این خطر وجود دارد که اگر ما در بخش کشاورزی خود کفا نشویم و در چند سال آینده نیازمند مواد غذایی باشیم ممکن است نتوانیم تهیه کنیم و کشورهای دیگر به ما نفروشند و آن زمان بحران مواد غذایی در کشور ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای افزایش سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی چه باید کرد گفت: با کار کار‌شناسی می‌توان کمبود‌ها را جبران کرد و در بسیاری از محصولات که به راحتی می‌توانیم تولید آن را افزایش داده و صادر کننده باشیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه