کد خبر: ۱۰۱۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - محققان کشورمان پنس جراحی دو منظوره‌ای ساخته‌اند که ترکیبی از یک پنس سوزن‌گیر برای بخیه زدن و قیچی جراحی است.

پویا پارسایی، دانش‌آموخته دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و از مجریان این طرح گفت: این وسیله ترکیبی از یک پنس سوزن‌گیر و قیچی جراحی جهت انجام عمل بخیه زدن پوست و سایر بافت‌هاست به طوری که هم مانند پنس قابلیت بخیه زدن و هم کاربرد قیچی را دارد.

وی درباره‌ اجزای این پنس دو منظوره گفت: این وسیله از دو بازوی متصل به هم تشکیل شده که در انتها دو حلقه برای گرفتن آن با دست قرار دارد و دارای دو آرواره‌‌است که در روی فک بالایی و پایینی قسمت‌هایی برای بریدن نخ تعبیه شده و جنس بدنه از استیل ضد زنگ است.

پارسایی درباره‌ فواید این وسیله گفت: ادغام پنس و قیچی در یک وسیله موجب کاهش زمان لازم برای جراحی، کاهش زمان بیهوشی بیمار، افزایش ضریب اطمینان عمل و کاهش خطر انتقال بیماری‌های مشترک حین جراحی می‌شود.

وی با بیان این که نمونه‌ نیمه صنعتی این پنس دومنظوره تولید شده و در حال حاضر برای تولید انبوه آماده است، خاطرنشان کرد:

این وسیله که مطالعه بر روی آن یک سال به طول انجامیده است با همکاری دکتر شهریار ادیبی و دکتر حمیدرضا کاظمین در دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد طراحی و ساخته شده است.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرزاد
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
1
با سلام.
با توجه به توضیحات ارائه شده در متن خبر آنچه به ذهن متبادر می‌شود وسیله‌ای مشابه (یا همانند) سوزن گیر اولسن-هگار (Olsen-hegar)است. این وسیله سال‌هاست که در جراحی پزشکی و خصوصا دامپزشکی مورد استفاده‌ی جراحان قرار گرفته و درکتب مختلف جراحی نیز به آن اشاره شده است.
چند سوال در اینجا مطرح است:
1. پنس طراحی شده چه تفاوتی با نمونه‌های مشابه (یعنی اولسن-هگار و Gillies) دارد؟
2. پنس ساخته شده چه مزیتی نسبت به نمونه‌های مشابه دارد؟
3. واقعا مطالعه برای طراحی وسیله‌ای که مشابه آن در کشور خودمان تولید شده و می‌شود یک سال زمان برده است؟
4. در رابطه با دو مورد از فواید ذکر شده یعنی افزایش ضریب اطمینان عمل و کاهش خطر انتقال بیماری‌های مشترک آیا کار تحقیقاتی صورت گرفته؟ یا صرفا نتیجه‌گیری شخصی بوده؟ یا از کارهای تحخقیقاتی صورت گرفته در رابطه با پنسهای مشابه استفاده شده است؟
سیاوش احمدی نوربخش
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
1
با توصیفی که اینجا گفته شده، این ابزار همون پنس اولسن هگار است و چیز جدیدی به نظر نمی رسه. اگر غیر از این است لطفاً توضیح دهید.
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما و دانشجویان نامبرده

به نظر بنده بهتر است همکاران ارجمند در این واحد دانشگاهی کمی از تبلیغات و بازاریابی کاسته و به بعد اصلی که همانا تولید علم و ارتقای دانش کشور است بپردازند. طی یکی دو سال اخیر خبرهای متعددی از اکتشاف و اختراع در این واحد دانشگاهی در خبرگزاری ها دیده میشود. البته شاید این واحد در مقایسه با سایر واحدها، از محمد بنای دامپزشکی بهره مند است!!
دانشجو
|
-
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
2
با تشکر از دکتر فرزاد و دکتر نوربخش بابت شفاف سازی در رابطه با این اختراع دوستان!!!
انسان با خوندن اینجور اخبار به صرافت این میوفته که حتی برق رو دوباره اختراع کنه...!
سوالی که برای من مطرح هست اینه که واقعا در دانشکده دامپزشکی شهرکرد آیا هیچکس نبوده که بدونه و به دوستان یاد بده که این وسیله رو قبلا یه عده دیگه اختراع کردن...؟!؟!
batul
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
سلام واحترام
ممنون میشم توضیح بیشتری بدین.
نظر شما
ادامه