کد خبر: ۱۰۳۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - فارس نوشت : بعد از ۱.۵ سال مقاومت وزارت جهاد کشاورزی در ممانعت از واردات شیرخشک بالاخره زور وزارت صنعت و صنایع لبنی چربید تا از امروز ۲۰ هزار تن شیر خشک در کشور توزیع شود، اما آنچه مسلم است علاج قیمت و تولید‌ پایدار واردات نیست.

همواره اینکه شیرخشک وارد کشور بشود یا نشود، محل اختلاف نظر تولیدکنندگان و کارخانه‌داران بوده است، صنایع لبنی به دنبال واردات بودند تا خیالشان از تامین شیر خام مورد نیاز کارخانه‌هایشان مطمئن شود و اسیر نوسانات تولید شیرخام نشوند.

اما در دیگر سو دامداران معتقدند فراوانی شیر خشک وارداتی در بازار، قدرت چانه‌زنی آنها را در مقابل صنایع لبنی برای تعیین قیمت شیرخام کمتر می‌کند.

آنها می‌گویند کارخانه‌داران هر کیلوگرم شیر خشک وارداتی را با ۱۰ کیلوگرم آب مخلوط کرده و ۱۱ کیلوگرم شیر تحویل مردم می‌دهند و به این دلیل تمایلی به خرید شیر دامدار نشان نمی‌دهند.

شیر خشک علاوه بر اینکه در صنعت برای تولید بیسکویت و شیرینی و غیره استفاده می شود در کارخانه‌های لبنی هم برای تغلیظ ماست و لبنیات کاربرد دارد.

سالانه حدود ۳۰ هزارتن شیر خشک در صنایع استفاه می‌شود که وزارت جهاد معتقد است به اندازه نیاز در داخل تولید می‌شود.

بعد از قانون بهره‌وری کشاورزی، وزارت جهاد کشاوزی که تازه اختیار واردات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی را به عهد گرفته بود، در نخستین گام واردات شیر خشک را ممنوع کرد، مسئولان این وزارتخانه بارها به بی‌نیازی کشور از واردات شیر خشک اذعان داشته و واردات را ظلمی در حق تولید کنندگان می‌دانستند.

در این میان کارخانه‌های لبنی به انحاء مختلف نظیر نسبت دادن گرانی شیر به ممنوعیت واردات و همچنین ادعای عرضه کم شیر خام سعی در از سر گیری واردات داشتند .

در همین زمان وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد تولید شیرخام سالانه ۱۰.۵ میلیون تن است، ۲۵ هزار راس گاو شیری هم به جمعیت دام کشور اضافه شده و طرح کمبود شیر خام محلی از اعراب ندارد.

به هر حال طی یکسال گذشته که قیمت لبنیات به دلیل حذف یارانه شیر و نیز کمبود علوفه و مهمتر از همه بنابه اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل سوء مدیریت توزیع و سوداگری در واردات علوفه قیمت فرآورده‌های لبنی تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت، وزارت صنعت همه این‌ها را به نبود شیر خشک در کشور نسبت داد.

بالاخره آرام آرام تلاش کارخانه‌ها و صنایع لبنی بر مقاومت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چربید تا معاون اول رئیس جمهور در جلسه با تولیدکنندگان و صنایع، چراغ سبز واردات شیر خشک را روشن کرد و با این عنوان که واردات شیر خشک در حد تامین نیاز داخل بلامانع است، موافقت کرد.

تلاش وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اختیاراتی که قانون بهره‌وری کشاورزی بر عهده‌اش گذاشته بود، در منع واردات شیر خشک بی‌نتیجه ماند تا طبق اعلام یک مسئول وزارت بازرگانی از امروز واردات ۲۰هزار تن شیرخشک با ۵۵میلیون یورو اعتبار در کشور توزیع می‌شود.

بنابه ادعای صنایع لبنی از امروز باید شاهد کاهش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی باشیم، البته همواره بین کاهش مقطعی قیمت با قیمت پایدار تفاوت فاحشی است. اگرچه این واردات شاید منجر به کاهش مقطعی قیمت در بازار شود، اما هیچ‌ وقت قیمت پایدار را موجب نخواهد شد.

علاج قیمت و تولید‌ پایدار در واردات نیست و نیازمند حمایت همه‌جانبه از تولید است که در جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به شدت از آن انتقاد شده است.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
0
0
دوستان شیر حشک جزو اولویت اول بوده و دلار 1220 تومانی هم می دهند .تجارت خوبیه
نظر شما
ادامه