کد خبر: ۱۰۳۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - ساماندهی فروش واحدهای دام زنده در برخی نقاط شهری به ویژه مناطق قدیمی به دلیل ایجاد آلودگی و انتقال انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام امری ضروریست. 
وجود دام زنده در محیط شهری موجب سلب آسایش و سلامت عمومی مردم، تولید بوهای نامطبوع، رشد انواع حشرات مضر در فضاهای شهری خواهد شد.

یک شهروند رشتی در این باره گفت: فروش انواع دام زنده به ویژه گوسفند در سطح شهر رشت موجب به خطر انداختن سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی شهروندان می شود.

سایت ویژه فروش دامهای زنده گامی برای توسعه پایدار و بهداشت عمومی شهروندان است

مجید اصغری افزود: انتقال واحدهای فروش دامهای زنده به اطراف شهر و احداث سایت ویژه فروش دامهای زنده گامی برای توسعه پایدار، حفاظت محیط زیست شهری و بهداشت عمومی شهروندان است.

یک شهروند که خود را معلم معرفی کرد در این خصوص گفت: وجود واحدهای فروش دام زنده در سطح شهر ( حاشیه خیابانها ) موجب بروز مسائل و مشکلات متعددی همچون بوی نامطبوع، تولید مگس، موش و غیرمی شود.

مه لقاء حسینی افزود: عدم ساماندهی این واحد موجب نگرانی گسترده مردم نسبت به مسئله زیست محیطی انسانی و رعایت مسائل بهداشتی دربرخی از نقاط شهررشت شده است.

یک شهروند دیگر هم گفت: از ناهنجاریهای زیست محیطی وجود دامهای زنده جلوه نازیبا محیط شهری و خطر ابتلای انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام به ویژه دربین کودکان است.

وی در ادامه ازمسئولان شهری رشت خواستار پیشگیری و ساماندهی واحدهای فروش زنده دام دراین شهر شد.

850 عامل بیماری مشترک انسان و حیوان وجود دارد

در این ارتباط یک کارشناس دامپزشکی گفت: با بیان اینکه هم اکنون 850 عامل بیماری مشترک انسان و حیوان وجود دارد بر ضرورت کنترل، پیشگیری و مبارزه با عوامل بیماری زا مشترک بین انسان و حیوان تاکید کرد.

علی محمدی زاده با اشاره به اینکه دلیل بسیاری از بیماریهای انسانی که از اهمیت زیادی برخوردار است منشا حیوانی دارد، افزود: جنون گاوی، هاری، تب مالت از بیماریهای مشترک بین دام و انسان است.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی انسانها در معرض شدید بیماریهای مشترک با حیوانات قرار دارند از اینرو تعداد زیادی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام پرخطر بوده و باید به آنها توجه بیشتری شود.

یک متخصص بیماریهای عفونی نیز با بیان اینکه بیماریهای عفونی در بین انسانها از کشنده ‌ترین بیماریهاست، گفت: بیماریهای مشترک بین انسان و دام بسیار خطرناک و صعب‌ العلاج است.

مرجان رحمانی افزود: شیوع بیماریهای عفونی بین انسان و دام خطرات زیانباری برای جامعه و مردم در پی دارد از اینرو شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید نظارت ویژه بهداشتی بر  دامها داشته باشند.

متاسفانه در برخی نقاط سطح شهر رشت به خصوص حاشیه کمربندی شهید مدرس و ... دام زنده (گوسفند) به صورت غیر مجاز عرضه می شود که با توجه به نظر مسئولان بهداشت، این امر سلامت شهروندان را تهدید می کند.

خودداری از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابانها و افراد غیر مجاز

بدون شک بیشترین کاری که می توان در برخورد با عرضه کنندگان دام زنده انجام داد، اطلاع رسانی فرهنگی به مردم و ایجاد شرایطی که شهروندان دیگر نیازی به خرید دام از مراکز غیر مجاز به ویژه حاشیه خیابانها نداشته باشند.

دامپزشکی متولی بهداشت و سلامت دام و در نهایت تامین کننده و تضمین ‌کننده سلامت فرآوردههای خام دامی است که تمام تلاشهای این نهاد در راستای ارتقای بهداشت عمومی و تامین امنیت غذایی است و شرط تحقق این مهم، همکاری شهروندان در راستای اجرا و بکارگیری دستورالعملهای دامپزشکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به مخاطرات کشتار دام خارج از کشتارگاه و در منازل و معابر عمومی که خطر انتقال بیماریهای خطرناک و مهلکی از قبیل تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و ... را افزایش داده و علاوه بر این آلودگی زیست محیطی را به دنبال‌ دارد.

ارسلان داداشی افزود: یکی از عوامل مهم در شیوع بیماریهای قابل انتقال از حیوانات به انسان خرید دام زنده از مراکز غیر مجاز و همچنین ذبح دام بدون نظارت دامپزشکی در مکانهای غیر بهداشتی بوده است.

وی اظهارداشت: این عمل علاوه بر افزایش خطر ابتلاء به بیماریهای مشترک بین انسان و دام و افزایش خطرات انسانی باعث آلودگی محیط زیست شهروندان نیز خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هدف اصلی از راه اندازی جایگاههای عرضه دام زنده را تضمین سلامت دانست و ادامه داد: این تضمین شامل دامها، شهروندان، محیط زیست و کل جامعه می شود.

مدیر کل دامپزشکی گیلان نیز بر ارتقای بهداشت و محیط زیست استان با راه ‌اندازی میادین مناسب عرضه دام در سطح کلانشهر رشت تاکید کرد.

دکتر علی بشری معافی افزود: جلوگیری از پخش آلودگی‌ ها، کنترل آلودگی‌ ها، کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام از قبیل کک، ارتقای سطح بهداشت و حفاظت محیط زیست از مواردیست که ضرورت راه ‌اندازی میادین عرضه دام را دو چندان می‌ کند.

وی اظهارداشت: در بین آحاد مردم باید فرهنگ ‌سازی شود تا از خرید و فروش دام زنده در سطح شهر خودداری تا بتوان از این طریق از بروز و ابتلا به بیماریهای مشترک انسان و دام جلوگیری کرد.

لزوم برخورد با عرضه دام زنده در سطح شهرها

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به لزوم برخورد با عرضه دام زنده در سطح شهرها گفت: فروش دام زنده در سطح شهر یکی از معضلات اساسی است.

وی یادآور شد: موضوعات بهداشتی نیازمند پیگیری و انجام کار مستمر است زیرا اگر افراد متخلف احساس کنند برخوردها مقطعی است، دوباره به انجام تخلفات بهداشتی روی می‌آورند.

به هر حال فروش گوسفند زنده در حاشیه و در کنار خیابانهای شهرها گامی در راستای تهدید بهداشت عمومی و محیط زیست است که می توان با ایجاد زیر ساختهای لازم از قبیل راه اندازی میادین عرضه دام زنده، فرهنگ سازی، بازرسی و نظارت مستمر مشکلات را پایش و ساماندهی کرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک شهروند
|
-
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
1
0
پس چرا دامپزشکی جلوی عرضه دام زنده را نمیگیرد
نظر شما
ادامه