کد خبر: ۱۰۳۶۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رابر، فهرج، کردستان و کرمان

 

رئیس دامپزشکی رابر:
تست 300 راس گاو برای تشخیص بیماری سل در رابر


رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: طی سال جاری تاکنون بیش از 300 نوبت راس گاو برای تشخیص بیماری سل و بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته‌ است.
 فاطمه موحدی اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری سل انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده است.
رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: طی سال جاری تاکنون بیش از 300 نوبت راس گاو برای تشخیص بیماری سل و بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته‌ است.
وی افزود: این تست به عنوان تست مقایسه‌ای انجام می‌گیرد به همین منظور شبکه دامپزشکی رابر از ابتدای سال جاری تاکنون با اعزام اکیپ‌های عملیاتی متخصص به دو روستای بنه‌سوخته و گتک تعداد 144 راس گاو خونگیری و 156 راس گاو نیز  تست سل شده‌اند و هیچ مورد دام مشکوک و راکتوری علیه‌ بیماری سل و بروسلوزدر شهرستان رابر مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: ضد‌عفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه‌ای دام از جمله اقدامات کنترلی این بیماری مهم است.
موحدی بیان کرد: بیماری سل به دو صورت ریوی و خارج ریوی بروز می‌ِکند و میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می‌تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی و یا بر اثر مجاورت مستقیم به دیگر قسمت‌های بدن منتشر شود.
وی با اشاره به اینکه این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است، گفت: سل می‌تواند، تقریبا تمام اعضای بدن را مبتلا کند اما شایع‌ترین شکل بیماری سل ریوی است و راه انتقال عفونت تقریبا همیشه از راه تنفس است.
موحدی از دامداران درخواست کرد تا در زمینه کنترل این دو بیماری خطرناک همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و قبل از خرید دام‌‌های جدید به شبکه‌ دامپزشکی برای انجام تست و خون‌گیری از دام‌ها مراجعه کنند.
وی عنوان کرد: طی سال جاری در سطح شهرستان رابر تعداد 293 قلاده سگ علیه هاری واکسینه شده‌اند و همچنین قلاده‌گذاری این سگ‌ها نیز انجام شده است.
موحدی بیماری هاری را یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که بر اثر گزیده شدن توسط سگ، روباه، ‌شغال و گرگ ایجاد می‌شود.
وی همچنین ‌از تشکیل ‌کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد با همکاری شهرداری رابر خبر داد و گفت: سگ‌های ولگرد معدوم می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: افرادی که اقدام به نگهداری سگ می‌کنند، باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.
وی افزود: این بیماری در سگ با گوشه‌گیری، ترس و بی‌قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیا و بزاق‌ریزی همراه است و دام مبتلا به این بیماری نیز با نعره کشیدن، بزاق‌ریزی، تهاجم و کاهش اشتها‌ مشخص می‌شود.
موحدی با توصیه به اینکه در صورت مشاهده حیوان مشکوک نباید ‌به دام نزدیک شد، گفت: باید هرچه سریع‌تر به دامپزشکی اطلاع داده شود و در صورت گاز گرفته شدن انسان شست‌وشوی محل با آب صابون و مراجعه به ‌در‌مانگاه ضروری است.
وی با هشدار به افرادی که اقدام به نگهداری سگ به صورت اهلی در خانه می‌کنند و یا شغل و حرفه آنها به گونه‌ای است که با دام ارتباط دارند، بیان کرد: این افراد باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.
موحدی بیان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در زمینه مبارزه با بیماری هاری با انجام واکسیناسیون منظم دام‌ها در صورت مواجه با موارد مشکوک، آنها را زیر نظر گرفته و در صورت اطمینان از سلامت آنها به دامداران اجازه نگهداری از سگ را می‌دهد.
وی گفت: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه و با حصارکشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری و در صورت مشاهده مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کنند.

-----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
ایمن‌سازی 38 هزار دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 38 هزار رأس دام سبک گوسفند و بز در شهرستان فهرج علیه بیماری آنتروتوکسمی ایمن شده‌اند.
مهدی بمان‌دشتی با بیان اینکه 38 هزار رأس دام سبک گوسفند و بز در شهرستان فهرج علیه بیماری آنتروتوکسمی ایمن شده‌اند، اظهار داشت: این طرح توسط بخش خصوصی در بخش‌های مرکزی و نگین کویر شهرستان فهرج انجام شد.
وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز که معمولاً تغییر جیره غذایی صورت می‌گیرد، انجام واکسیناسیون آنتروتوکسمی ضروری است.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با بیان اینکه بیماری آنترو معمولاً در دو فصل بهار و پاییز به دلیل تغییر در جیره غذایی دام ایجاد می‌شود، تصریح کرد: از عوامل مستعد کننده بیماری آنتروتوکسمی یا بیماری پرخوری، تغییر نوع مرتع، ایجاد آلودگی‌های انگلی و تغییرات ناگهانی در جیره غذایی است.
وی خاطرنشان کرد: عامل بیماری نوعی باکتری کلستریدیومی است که با آزادسازی توکسین سبب نوعی مسمومیت حاد خونی در نشخوار کنندگان می‌شود و بیماری همراه با اسهال شدید، درد شدید ناحیه شکم، مرگ ناگهانی همراه است.
بمان‌دشتی به دامداران توصیه کرد به منظور پیشگیری از بروز بیماری هرگونه تغییر در جیره غذایی دام به صورت تدریجی صورت بگیرد و همچنین واکسیناسیون دام در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است که باید به منظور ایجاد سطح ایمنی مطلوب در بدن دام، تزریق واکسن بعد از دو هفته تکرار شود.
وی با اشاره به اقدامات آموزشی در زمینه این بیماری به دامداران گفت: طی یک ماه گذشته بیش از 100 نفر از دامداران طی چهار دوره با بیماری آنتروتوکسمی و نحوه پیشگیری از بروز آن توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی آشنا شدند.

----------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان کردستان برگزار شد:
کلاس آموزشی مدیریت بهداشتی زنبورستانها و نحوه کنترل و پیشگیری از بیماریهای زنبورعسل


کلاس آموزشی مدیریت بهداشتی زنبورستانها در کردستان برگزار شد.

در این کلاس 35 نفر از کارشناسان دامپزشکی به مدت سه روز با آخرین دستاوردهای علمی در خصوص مبارزه با بیماریهای زنبور عسل آشنا شدند.
به منظور ارتقاء سطح علمی کارشناسان دامپزشکی در خصوص مدیریت بهداشتی زنبورستانها و نحوه کنترل و پیشگیری از بیماریهای زنبورعسل، کلاس آموزشی ویژه کارشناسان توسط اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.در این کلاس آموزشی 35 نفر از کارشناسان دامپزشکی به مدت سه روز با آخرین دستاوردهای علمی در خصوص مبارزه با بیماریهای زنبور عسل آشنا شدند.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
قاچاق دام تب برفکی را گسترش می‌دهد


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: قاچاق دام یکی از عوامل به خطر افتادن بهداشت دامداری‌ها و افزایش احتمال درگیری دام‌ها با بیماری تب برفکی است و دامداران از ورود و خروج دام خارج از نظارت دامپزشکی پرهیز کنند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها برای اقتصاد دامپروری محسوب می‌شود.

وی افزود: این بیماری به دلیل خسارات جبران‌ناپذیر در صنعت دامپروری در صورت شیوع گسترده می‌تواند موجب رکود شدید صنعت دامپروری و سایر صنایع وابسته مانند صنایع لبنی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یکی از وظایف مهم دامپزشکی را تامین امنیت غذایی جامعه دانست و بیان داشت: بیماری تب برفکی به دلیل کاهش شدید تولیدات دامی حاصل از ضایعات جبران‌ناپذیر این بیماری می‌تواند تهدید کننده امنیت غذایی جامعه شود.

زیدآبادی با تاکید بر اینکه این کاهش تولید تا 50 درصد تولید کل گله می‌رسد، ابراز داشت: در اغلب موارد دامدار به دلیل عدم بازگشت دام‌ها به تولید مطلوب و عدم صرفه اقتصادی مجبور به حذف این دام‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی در واقع یکی از جلوه‌های حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، عنوان کرد: طی فاز اول واکسیناسیون تب برفکی سال 1390 در استان کرمان 103 هزار و 391 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان مشارکت بخش خصوص در عملیات مبارزه با بیماری‌های دامی را گام مهمی در راستای اشتغالزایی دانست و اذعان داشت: از 103 هزار و 391 راس دام سنگین واکسینه شده علیه تب برفکی تعداد 72 هزار و 424 راس دام توسط بخش خصوصی و 30 هزار و 297 راس دام توسط بخش دولتی مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی قاچاق دام را یکی از عوامل به خطر افتادن بهداشت دامداری‌ها و افزایش احتمال درگیری دام‌ها با بیماری تب برفکی دانست و تصریح کرد: دامداران عزیز از هرگونه ورود و خروج دام بی‌ضابطه و خارج از نظارت دامپزشکی پرهیز کنند.

 

نظر شما
ادامه