کد خبر: ۱۰۴۲۰

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: اگر جلوی قاچاق دام گرفته شود و وزن دام زنده به حد مطلوب برسد، امسال یک میلیون و 50 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنیم.

سعید سلطانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ـ‌ اظهار کرد: اگر جلوی قاچاق دام گرفته شود و طی قرار‌دادی با دامپروران وزن دام عرضه‌شده به بازار به حد مطلوب برسد امسال یک میلیون و 50 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گوساله‌های با وزن 100 تا 110 کیلویی به صورت غیرقانونی به ترکیه و گوسفندهای 40 کیلویی به کشور‌های حاشیه‌ی خلیج‌فارس می‌روند. از سوی دیگر پرواربندان به دلیل مشکل تامین نهاده و نبودن امنیت شغلی به جای این‌که گوسفند را 55 کیلویی روانه‌ بازار کنند با وزن 35 کیلو به کشتارگاه می‌فرستند و لاشه‌های 25 کیلویی جای خود را به لاشه‌های 17 کیلویی می‌دهند که این امر باعث کاهش تولید گوشت قرمز و عدم استفاده مطلوب از ظرفیت دامداری‌ها و دام‌های موجود می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران پیش‌بینی کرد: اگر دام‌ها در کشورمان بمانند و قاچاق نشوند امسال بیش از یک میلیون تن گوشت قرمز تولید خواهیم کرد.

سلطانی تصریح کرد: سال گذشته 230 هزار تن دام زنده به صورت رسمی صادر شد که میزان قاچاق دام زنده بیش از این میزان است.

به گفته وی هر کیلو لاشه گوسفند 16 هزار تومان و لاشه‌ گوساله نیز 14 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: هنوز از ارز دولتی خبری نیست و مشکل انتقال ارز برای تامین نهاده‌ها وجود دارد.

این دامدار تاکید کرد: در صورتی که علوفه با قیمت ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد دامداران مجبور نیستند، دام‌هایشان را در وزن سبک روانه بازار کنند و حداقل 10 درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

سلطانی تصریح کرد: با حمایت از تولید داخلی و تامین نیازهای خوراک دام و طیور، ظرفیت‌های خالی موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند و تولید گوشت قرمز به حداکثر می‌رسد.

در حالی که یک میلیون و 200 هزار تن ظرفیت تولید گوشت قرمز و 12.5 میلیون تن ظرفیت تولید شیر خام در کشور وجود دارد، سال گذشته 980 هزار تن گوشت قرمز و حدود 9.5 میلیون تن شیر خام در کشور تولید شد که دامداران عدم اجرای قانون و نبود حمایت از تولید داخل باعث خالی ماندن دامداری‌ها عنوان می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه