کد خبر: ۱۰۴۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - کتاب "گاوهای شیری : تغذیه کاربردی و پیشگیری از بیماریهای متابولیک" توسط انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شد.

مؤلف این کتاب دکتر مهدی محبی، دامپزشک متخصص و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز است.

وی در پیشگفتار کتاب خود نوشته است :

" در خلال سده بیستم میلادی، در پی پیشرفتهای گسترده در شاخه‌های گوناگون علمی به‌ویژه ژنتیک و به‎نژادی، تولید شیر گاو افزایش فراوانی یافته است. میانگین تولید شیر گاوها در سال 1900 میلادی کمتر از 2 تن در سال بود اما اکنون بسیاری از گاوهای شیری، تولیدی بیش از 11 تن در سال دارند (به حسابی سرانگشتی 5/5 برابر). همراه با افزایش تولید، نیازهای غذایی گاو افزایشی چشمگیر یافته است تا جایی که فراهم کردن آن دشوار و حتی در برخی مراحل چرخه شیردهی نشدنی است. بیماریهای متابولیک بازتابی از فراهم نشدن نیازهای غذایی و ناهماهنگی در متابولیسم مواد مغذی هستند. این بیماریها امروزه شایع‎ترین بیماریها در گله‌های گاو شیـری هستند، زیان‌های اقتصادی فراوان و دیرپایی دارند و حتی زمینه‌ساز دیگر بیماریها نیز می‎شوند. گذشته از دشواری در فراهم آوردن نیازهای غذایی، دیگر کاستی‎های تغذیه‌ای (مانند روش‌های اجرایی) نیز در شمار ‌سبب‎ها و عوامل مستعد کننده‌ بیماریهای متابولیک هستند. پیشگیری از این بیماریها در گرو تدوین یک راهبرد جامع مدیریتی، با نگاه ویژه به مدیریت تغذیه است.
 این کتاب بر آن است که با نگرشی کاربردی به تغذیه‎ گاوهای شیری، راه‌های اصلی پیشگیری از بیماریهای متابولیک را بیان نماید. بخشی از مطالب این کتاب پیش از این در کتاب "بیماریهای متابولیک گاوهای شیری: سببها، پیامدها، پیشگیری" به وسیله انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است. کتاب کنونی، آموزش یکپارچه پایه‎های تغذیه و بیماریهای متابولیک را در نظر دارد و امید است که در زمینه دستیابی به اهداف خود کارآیی لازم را داشته باشد. مخاطبین اصلی این کتاب دانشجویان دامپزشکی و دامپزشکان شاغل در صنعت گاو شیری هستند اما تلاش بر این بوده است تا مطالب به گونه‎ای تنظیم شوند تا دیگر علاقه‎مندان نیز بتوانند از آن سود جویند. امید است رویکردهای ویژه این کتاب، بتواند در افزایش توانمندیهای دامپزشکان و هم‌اندیشی هر چه بیشتر آنان با مدیران گله‎های گاو شیری و متخصصین علوم دامی مؤثر افتد. توجه علاقه‌مندان به‎ویژه دانشجویان گرامی به این نکته جلب می‎شود که پیشگیری از بیماری‌های متابولیک، همچون دیگر عرصه‌های فعالیت حرفه‌ای دامپزشکی، زمانی موفق خواهد بود که شرایط اقتصادی و ویژگی‌های مدیریتی هر گاوداری، با نگاهی اپیدمیولوژیک به درستی ارزیابی شود و آنگاه برنامه‎ای جامع برای اجرا در همان گاوداری فراهم گردد. برنامه‎ای وجود ندارد که بتوان آن را در همه گاوداری‌ها با موفقیت اجرا کرد. تعمیم نسنجیده‌ی یک برنامه‎ی موفق به دیگر گاوداری‌ها، بیشتر به شکست می‎انجامد.
همکاری و همفکری شورای پژوهشی دانشکده‌ی دامپزشکی و شورای انتشارات دانشگاه شیراز را در زمینه‌ی داوری و انتشار این کتاب سپاس می‎گویم. محبت‌های دوست گران‌قدرم، آقای دکتر کامران شریفی، دانشیار دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه‎ ویراستاری علمی کتاب را ارج می‎نهم. همکاران ارجمندم آقایان دکتر سید مرتضی آقامیری و دکتر امین تمدن به ترتیب در تصحیح پیوست‎ها و تنظیم منابع کتاب اینجانب را یاری رسانده‎اند. از درگاه پروردگار یکتا کامیابی و سرافرازی این عزیزان را خواستارم."

فهرست مطالب مختلف کتاب نیز بدین شرح است :

فهـــرســت

 

                                              فصـل یکـم: مفاهیــم پـایـه

 

 

1) مفاهیم پایه‌ی تغذیه

3

 

غذا، مواد مغذی

3

 

نقش های بنیادین مواد مغذی

4

 

جیره، جیره‌ی متعادل

5

 

غذاهای دامی

7

 

ساختار جیره‌ی گاوهای شیری

12

 

روش‌های مصرف غذاهای خشبی

13

 

هضم شیمیایـی و میکروبی

16

 

چند نکته برای تهیه‌ و ارزیابی جیره‌های غذایی

17

 

 

 

2) مفاهیم پایه‌ی بیماری‌های متابولیک

25

 

اهمیت بیماری‌های متابولیک

26

 

سبب شناسی و پاتوفیزیولوژی مشترک

26

 

جمعیت‌های حساس

26

 

عوامل مستعد کننده‌ 

28

 

لزوم برنامه‌های مشترک پیشگیری

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بن
|
-
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
0
1
از کجا میشه تهیه کرد....؟
ر
|
-
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
0
1
سلام.امکانش هست که چند نمومه از سوالاتی که برای امتحان از این کتاب طرح شده است رو به این ایمیل بفرستید
یه دانشجو
|
-
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
0
0
از زحمتهای شما خیلی خیلی متشکرم آقای دکتر
نظر شما
ادامه