کد خبر: ۱۰۹۲۸

حکیم مهر - در حالی که روند تولید ماهی و میگو نسبت به سال گذشته رشد صعودی داشته است، اما به علت افزایش نرخ نهاده‌ها و افزایش قمیت تمام‌شده، تولید با تهدید روبه‌رو است.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان با اشاره به اینکه صید ماهی و میگو نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است، گفت: در مدت چهار ماهه اول سال حدود 15 هزار تن میگو صید شد.

بهروز کاکاوند درباره صید ماهی افزود: روند صید ماهی نیز خوب بوده و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ماهی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: اما روند سوددهی برای فعالان این بازار به دلیل افزایش نرخ مقطعی است زیرا با افزایش نرخ نهاده‌ها، در دوره بعد تولید با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

کاکاوند خطر توقف تولید را در کمین این صنعت دانست و ادامه داد: زمانی که قیمت تمام شده بیش از اندازه رشد کند، تولید بی‌فایده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از تولید یارانه می‌دهد، تصریح کرد: یارانه دولت در اختیار تشکل‌ها قرار نمی‌گیرد تا به‌طور مستقیم در تولید مصرف شود بلکه به نهایت کار و بسته‌بندی اختصاص می‌یابد.

این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر این بخشی از یارانه نیز به کارخانه‌های تولید غذا پرداخت می‌شود، اما نظارتی بر این کارخانه‌ها نیست و قیمت این نهاده‌ها بیش از 2.5 برابر شده است.

به گفته کاکاوند، کارخانه‌ها در سال‌های گذشته ابتدا غذا را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذاشتد و مدتی بعد وجه آن را دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر ابتدا وجه را به‌صورت نقد دریافت می‌کنند و پس از مدتی غذا را تحویل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در صورتی که این روند اصلاح نشود به‌دلیل افزایش قابل توجه قیمت تمام شده، تولید به شدت کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: در صورت ادامه این روند، بخش قابل توجهی از تولید برای دوره بعد متوقف خواهد شد.

کاکاوند در همین رابطه با اشاره به توقف 50 درصد مزارع تولید قزل‌آلا تأکید کرد: بازارهای صادراتی نیز در این شرایط از دست می‌روند زیرا بازارها منتظر نمی‌مانند و جایگزین دیگری برای تأمین کالای مورد نیاز خود پیدا می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه