کد خبر: ۱۱۰۱۰

حکیم مهر - اولین جشنواره ملی میگو با هدف نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آبزیان به ویژه میگو روزهای 17 تا 19 آبان ماه در قشم برگزار می‌شود.

حسن محسنی - دبیر جشنواره ملی میگو، امروز سه‌شنبه با اشاره به برگزاری این جشنواره در سطح ملی گفت: در سه ماه گذشته پیشنهادی از سوی سازمان شیلات ایران به دبیرخانه و شورای هماهنگی مناطق آزاد مبنی بر برگزاری اولین جشنواره ملی میگو ارائه شد که با مساعدت و حمایت معاون رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این جشنواره در جزیره قشم برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را فرهنگ‏ سازی مناسب و ذائقه پروری و ترویج استفاده از آبزیان مفید در سبد غذایی خانوار ایرانی دانست و گفت: این جشنواره در راستای تلاش برای توسعه صنعت آبزی پروری و صنایع وابسته بنیان نهاده شده است.

محسنی نمایشگاه محصولات آبزی(میگو)، برگزاری مسابقه ماهیگیری، ایجاد غرفه نقاشی و گریم کودک، ایجاد غرفه کارشناسی تغذیه در حوزه غذاهای دریایی، کلاس آموزش طبخ آبزیان (ویژه میگو) و ارائه غذاهای محلی آبزیان را از جمله برنامه‏های جانبی جشنواره ملی میگو اعلام کرد.

وی با اشاره برگزاری مستمر این جشنواره از ایجاد یک دبیرخانه دائم و سایت اطلاع رسانی و خبری برای جشنواره خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آبان ماه، ایام صید میگو در کشور است بنا داریم تا جشنواره های آتی میگو در همین زمان و تاریخ برگزار شود.

او خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا برای دوره های بعدی از مشارکت بیشتر سازمان ها و نهادهای مختلف در برگزاری هرچه بهتر جشنواره بهره ببریم. در این دوره از جشنواره از همکاری و مشارکت ژئو پارک قشم و سازمان منطقه آزاد استفاده کردیم و امیدواریم در سالهای آینده سطح همکاری ها گسترش یافته و بتوانیم این جشنواره را در سایر مناطق آزاد کشور نیز برگزار کنیم.

در ادامه این نشست عیسی گلشاهی - دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره ملی میگو، با اشاره مشارکت چشمگیر دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مشارکت و برگزاری این جشنواره گفت: همکاری میان سازمان ها می تواند مشکلات را از میان برداشته و راه های برخورداری از امکانات و توانمندی های یکدیگر را فراهم کند که در این میان در برگزاری این جشنواره دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد نقش بسیار موثر و پررنگی را ایفا کرده است.

وی به تولیدات میگو در پنج سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در سازمان شیلات تلاش کردیم در این مدت به نقطه ثباتی در تولید میگو برسیم و در سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار تن میگو در کشور تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 8000 تن بوده، 2000 افزایش داشته است.

گلشاهی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که تولید کنندگان و پرورش دهندگان میگو در پنج استان کشور داشته اند سازمان شیلات با حمایت و پشتیبانی توانسته است سطح تولیدات را بعد از ثبات تولید و تامین نیاز مصرف داخل کشور، مقدار قابل توجهی میگو نیز به کشورهای مختلف صادر کند.

وی گفت: در حال حاضر ایران به کشورهایی مانند لبنان، ترکیه، عراق، امارات، کویت، مصر، کره جنوبی، استرالیا و آمریکا میگو صادر می‌کند.

گلشاهی با اشاره به میزان صادرات میگو در کشور گفت: صادرات میگو در سال گذشته 4150 تن به ارزش تقریبی 20 میلیون دلار و در شش ماهه امسال این رقم به 30 میلیون دلار و میزان صادرات آن حدود 8000 تن بوده است.

وی برگزاری جشنواره میگو را فرصت بسیار مناسبی دانست تا فرهنگ استفاده از این محصول دریایی در کشور نهادینه شود.

 

نظر شما
ادامه