کد خبر: ۱۱۰۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، فسا، کرمان، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، آستارا، قزوین و لنجان

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت:
36 محموله دام غیرمجاز درخراسان جنوبی توقیف شد


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 36 محموله دام غیرمجاز درخراسان جنوبی توقیف شده است.
دکترمحمد علی رضایی  اظهارداشت: با توقیف این محموله ها هزار و 341 راس دام غیرمجاز کشف شد که از استان های مجاور وارد استان شده بود.

وی گفت: خشکسالی‌ های پیاپی، هم‌ مرز بودن با کشور بحران زده افغانستان خطر تردد دام غیرمجاز و ورود انواع بیماری‌ ها به استان خراسان جنوبی را افزایش داده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از جریمه 10 میلیون ریالی برای حاملان دام در محاکم قضایی استان خبر داد و تصریح کرد: دام و تولیدات دامی پس از نفت دومین سرمایه کشور محسوب می ‌شود و حفظ و حراست از این سرمایه مهم از وظایف اصلی دامپزشکی است.وی اظهار کرد: سال گذشته 141 محموله به ظرفیت 3 هزار و 468 رأس دام سبک و سنگین در سطح استان کشف شده است. دکتررضایی، با اشاره به وجود بیش از یک ‌میلیون و 508 هزار رأس دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی ادامه داد: تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی مهم ‌ترین هدف دامپزشکی استان در سال جاری استوی با بیان اینکه منشأ 70 درصد بیماری ‌های نوظهور در انسان ، دام فرآورده‌های دامی است، بیان داشت: بیماری ‌هایی همچون جنون گاوی، تب مالت و آنفولانزای فوق حاد پرندگان از جمله این بیماری‌ها است.وی وضعیت خراسان جنوبی را با وجود 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه شرقی افغانستان مطلوب دانست و اضافه کرد: وضعیت استان را در ارتباط با پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک و بیماری‌های دام بسیار مطلوب است.

------------------------------

 

44پرونده مربوط به فروشندگان مرغ زنده درفسا به مراجع قضائی ارجاع شد


سرپرست شبکه دامپزشکی فسا گفت: 44پرونده مربوط به فروشندگان مرغ زنده در سطح شهرستان فسا وحومه به مراجع قضایی ارجاع و ابزار و ادوات کشتار مرغ آنان جمع آوری شد.
دکتر فرزین سلیمانپور افزود: این اقدام در پی مبارزه با کشتار و زنده فروشی مرغ برای جلوگیری از شیوع بیماری خطرناک آنفلوانزای فوق حاد طیور و همچنین اطمینان از سلامت گوشت مرغ مصرفی شهروندان انجام شده است.
وی همچنین ازآغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی همزمان با سراسر کشور دراین شهرستان خبرداد و گفت: این عملیات در مدت 15روز در سطح گاوداری های صنعتی شهرستان و مناطق پر خطر اجرا می شود.
سلیمانپور اظهارکرد: عملیات واکسیناسیون دام سبک وسنگین شهرستان علیه بیماری مشترک بین انسان و دام بروسلوز (تب مالت)به تعداد 150هزار راس دام سبک و14هزار راس دام سنگین اجرا شد.
وی اضافه کرد:درپی اقدامی مشترک توسط شبکه دامپزشکی فسا، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وشهرداری و با همکاری مقامات قضایی شهرستان برای حفظ سلامت شهروندان و مصرف کنندگان، قصابی های شهرستان به یخچال ویترینی مجهز شده است.

------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان در روز عید سعید قربان صورت گرفت:
بیش از 12 هزار مورد بازرسی بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک و اطمینان از سلامت گوشت قربانی


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از انجام 12 هزار مورد بازرسی بهداشتی از دامهای زنده و لاشه های کشتار شده در روز عید قربان خبر داد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی ضمن تشکر از کلیه شبکه دامپزشکی شهرستانها و دستگاههای مرتبط در  اجرای این طرح  گفت: در راستای اعمال وظایف قانونی و با اتکای توان کارشناسی موجود و گستردگی خدمات در اقصا نقاط استان ، طرح پیشگیری از بیماریهای مشترک و سلامت دامهای قربانی در ایام عید سعید قربان با گستردگی بیشتری نسبت به سالهای گذشته صورت پذیرفته است.
وی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی  بر سلامت دامها و گوشت استحصالی را یکی از وظایف حاکمیتی دامپزشکی استان کرمان دانست و افزود: در ایام خاص که میزان کشتار مخصوصاً توسط افراد عادی جامعه افزایش می یابد ضرورت تشدید این نظارتها بیش از پیش احساس می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به احتمال بروز بیماریهای مشترک هنگام ذبح دام توسط افراد عادی و خارج از کشتارگاه اظهار داشت: فرهنگ سازی اولین گام در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماریهای مشترک می باشد.
وی افزود: نقش رسانه های محلی مخصوصاً صدا و سیمای مرکز کرمان در پیشبرد اهداف دامپزشکی استان جهت فرهنگ سازی و آشنایی مردم این استان با روشهای پیشگیری از بیماری های مشترک بسیار مهم و کلیدی است.
دکتر زیدآبادی با تشکر از همکاری مجموعه رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان در اجرای طرح پیشگیری از بیماریهای مشترک و سلامت دامهای قربانی در ایام عید سعید قربان بیان کرد: : در این طرح 81 اکیپ دامپزشکی متشکل از 100 نفر دکتر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و ناظرین شرعی بر سلامت پیش از کشتار، ذبح بهداشتی و شرعی و بهداشت گوشتهای استحصالی نظارت کردند.
وی گفت: 81 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در تمام شهرستانها  استان به صورت فعال اقدام به بازرسی و نظارت های مربوطه در عید قربان نمودند.
زیدآبادی افزود: در روز عید سعید قربان جهت اطمینان از سلامت دامها ی قربانی، تعداد 10هزارو863 راس دام زنده مطابق ضوابط و مقررات تحت نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار قرار گرفته اند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: همچنین 2هزارو 565 مورد لاشه دام قربانی در این روز مورد بازرسی قرار گرفته اند.
وی یکی از مخاطرات کشتار قربانی را توزیع گوشت هر دام در سطح وسیع دانست و گفت: در صورت عدم سلامت گوشت امکان درگیری تعداد زیادی از شهروند با  بیماری های مشترک و یا مسمومیت های غذایی وجود دارد.
غلامرضا زیدآبادی افزود: در روز عید قربان با انجام نظارت های بهداشتی 251 کیلوگرم گوشت و 413 قطعه آلایش خوراکی(مانند کبد،ریه و کلیه) غیرقابل مصرف و ناسالم از چرخه توزیع به عنوان گوشت قربانی و مصرف در سطح جامعه حذف گردیدند.
وی ضبط این مقدار گوشت ناسالم را گام مهمی در راستای تامین امنیت غذایی و پیشگیری از بیماریهای مشترک در استان کرمان دانست و متذکر شد: در ایام بازگشت حجاج نیز شاهد تمایل افراد به کشتار دام جلوی کاروانها و در معابر هستیم  که این امر  یکی از اقدامات خطرساز برای بهداشت فرد و جامعه می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بروز بیماریهای مشترک را مهمترین خطر ذبح دام در معابر دانست و تصریح کرد: از مردم شریف استان درخواست داریم دامهای قربانی خود را فقط در کشتارگاه ذبح نمایند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان ضمن تاکید مجدد بر اصل فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از بیماریهای مشترک از تمام رسانه های استان اعم از خبرگزاریها،روزنامه ها و صدا وسیما درخواست نمود همچون گذشته مجموعه دامپزشکی استان را در مسیر مبارزه با بیماریهای مشترک همراهی نمایند.

-----------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
استقبال مردم استان از ذبح دامهای نذری در جایگاههای مورد تأیید دامپزشکی در عید قربان


دکتر کارگر در ارتباط با اقدامات انجام شده اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در عید قربان اظهار کرد: در روز عید سعید قربان حدود 3000 راس دام در جایگاههای مورد تأیید و تحت نظارت دامپزشکی کشتار شد.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از افزایش 15 درصدی ذبح دام نذری در جایگاههای ثابت و مشخص شده و کشتارگاه‌ها در سطح استان نسبت به سال گذشته خبر داد وگفت: طی بازدیدهای ناظرین بهداشتی اکیپ‌های سیار وثابت دامپزشکی مقدار 100 کیلوگرم گوشت استحصالی و یک تن آلایش به علت عدم قابلیت بهداشتی ضبط واز چرخه مصرف انسانی خارج شد.
وی افزود: طی سالهای اخیراین اداره کل در راستای نهادینه کردن فرهنگ ذبح دام نذری در کشتارگاههای استان در اعیاد ومناسبتهای مختلف سال با همکاری ائمه جمعه، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی شهرستانهای استان در قالب کمیته های ساماندهی کشتار قدمهای موثری در این زمینه برداشته است. ایشان ضمن تاکید دوباره بربه کارگیری بیش از 100 ناظر بهداشتی و ذبح شرعی و تجهیز 60 جایگاه ثابت و اکیپ های سیار جهت معاینه دام های عرضه شده و نظارت بر روند ذبح سالم وشرعی از تمام دستگاه‌های ازجمله فرمانداری، شهرداری و نیروی انتظامی وتعاونی ها که شبکه های دامپزشکی در شهرهای استان را در این طرح یاری نمودند تقدیر کرد.

-----------------------------------

 

همزمان با کل کشور :
آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در گاوداریهای صنعتی استان البرز


با اتمام واکسیناسیون عمومی تب برفکی در گاوداریهای سنتی، واکسیناسیون در گاوداریهای صنعتی استان البرز همزمان با کل کشور و به صورت فراگیر از اول آبان ماه سال جاری به اجرا درآمد.
با واکسیناسیون تب برفکی در گاوداریهای سنتی و روستایی استان البرز، بیش از 36000 رأس گاو و گوساله در 1219 واحد گاوداری سنتی به صورت رایگان تحت پوشش عملیات واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفتند.
همچنین این طرح از یکم آبان ماه سال جاری در گاوداریهای صنعتی به صورت فراگیر و همزمان با کل کشور به مدت 20 روز کاری به اجرا در خواهد آمد.در این طرح کلیه گاوداریهای صنعتی با مشارکت مراکز مایه کوبی در قالب قرارداد خرید خدمت تحت پوشش عملیات واکسیناسیون تب برفکی قرار خواهند گرفت.

-----------------------------------

 

رشد 30 درصدی ذبح دام در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی در خراسان رضوی همزمان با عید قربان


 بنا برآمار اخذ شده از شبکه های دامپزشکی استان، ذبح دام تحت نظارت دامپزشکی در روز عید قربان در کشتارگاه های تحت نظارت این اداره کل با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته به 5515 راس رسید.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: نظارت بهداشتی بر ذبح دام در روز عید قربان، توسط  183   اکیپ دامپزشکی در اقصی نقاط استان انجام شد که این تعداد  شامل220 کارشناس و 40 ناظر ذبح شرعی بودند،

دکتر عطارباشی از موسسات خیریه و نیکوکارانی که به توصیه های دامپزشکی عمل نمودند، تشکر کرد و عنوان داشت: استقبال شهروندان از ذبح دام قربانی در کشتارگاه‌های دام استان نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود که جا دارد تا از تمامی مسئولین اجرایی اعم از فرمانداران، شهرداران، مرکز بهداشت استان، جهادکشاورزی استان، تعزیرات حکومتی، دادستانی مشهد، مسئولین کشتارگاه ها و ... نیز قدردانی شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ذبح دام در کشتارگاه ها، زحمات رسانه های جمعی استان را نیز در همراه کردن مردم در این حرکت عظیم قابل تقدیر دانست و خواستار تداوم این فرهنگ در تمامی ایام سال به خصوص در بازگشت حجاج بیت ا...الحرام و دیگر مراسم شد.

عطارباشی از شهروندان خواست تا در جهت ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی، همچنان از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز نموده و توصیه های دامپزشکی را جدی بگیرند.

 

-----------------------------------

 

تقدیر وزیر جهادکشاورزی از رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی


 دکتر صادق خلیلیان، وزیر جهادکشاورزی با اهدای لوح سپاس از تلاش های دکتر جعفر عطارباشی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی قدردانی کرد.
در این  لوح سپاس اهدایی آمده است:

جناب آقای دکتر جعفر عطارباشی

همکار نمونه، مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی

سالیانی است که چهاردهم مهرماه فرصتی برای تقدیر از تلاشگران عرصه بهداشت در زمینه دامپزشکی می باشد. مهرماه سال 1391 هجری شمسی با شعار تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی فرصتی دوباره برای فشردن دست توانای زحمتکشان یاریگر سازمان دامپزشکی کشور در این امر خطیر محسوب می گردد.

با آرزوی توفیق روز افزون امید است تلاش بی شائبه جنابعالی در این حوزه در راستای نیل به هدف تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و در تا سی از فرمان مقام معظم رهبری، مرضی درگاه الهی قرار گرفته باشد.

صادق خلیلیان

وزیر جهادکشاورزی

 

-------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی آستارا خبر داد
کشف 55 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی در آستارا


مدیر شبکه دامپزشکی آستارا از کشف 55 کیلو گوشت غیربهداشتی در این شهرستان خبر داد.
حبیب بنی‌رستم در جلسه دامپزشکی این شهرستان با اشاره به کشف محموله‌های گوشت غیربهداشتی اظهار کرد: یک دستگاه خودروی سواری حامل 55 کیلوگرم گوشت در صندوق عقب خودرو از مسیر اردبیل به آستارا در حرکت بود که ماموران انتظامی در محل ایست بازرسی قلعه آن را شناسایی و محموله غیر بهداشتی را توقیف کردند.

وی با اشاره به اینکه گوشت‌های مذکور به صورت غیربهداشتی ذبح شده بودند، افزود: طبق مقررات، حمل هرگونه گوشت و فرآورده‌های آن باید با خودروهای یخچال‌دار صورت گیرد به همین دلیل این محموله غیربهداشتی توقیف و تحویل شبکه دامپزشکی آستارا شد.

این مسئول با قدردانی از فرمانده انتظامی آستارا و ماموران ایست بازرسی قلعه، اذعان کرد: خودروی مذکور توقیف و تحویل مراجع قضایی شده است.

وی تعداد قصابی‌های مجاز و زیر نظر شبکه دامپزشکی آستارا را 65 واحد عنوان کرد و یادآور شد: بیشتر این واحدها در شهرهای آستارا و لوندویل قرار دارند و تعدادی نیز در روستاهای باغچه‌سرا، عنبران محله و سیبلی فعالیت می‌کنند.

آستارا اکنون دارای 20 هزار رٱس دام سنگین و 17 هزار دام سبک است و از جمله شهرستان‌های مهم گیلان در تولید گوشت قرمز محسوب می‌شود.

 

--------------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی تخلفات اداری

 

دوره آموزشی تخلفات اداری و نحوه برخورد با این تخلفات در اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزارشد.

این دوره آموزشی با حضور 60 نفر از پرسنل اداره کل و شبکه های دامپزشکی تابعه  روز سه شنبه نهم آبان ماه سال جاری در محل سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزارشد که تدریس آن آنرا قای دکتر مهدوی نژاد دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و مدیر گروه ارزیابی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور برعهده داشت.

شرکت کنندگان در این دوره آموزشی با آخرین تغییرات مربوط به تخلفات اداری آشنا شدند.

همچنین مواردی که موجب متخلف شناخته شدن کارمندان به دلیل عدم اطلاع از قوانین وقصور در انجام وظایف در هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری می شود ذکر گردید.

 

-------------------------------------

 

بازدید امام جمعه زرین شهر از کشتارگاه و شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان

 

حجت الاسلام باقریان امام جمعه زرین شهر همراه با دکتر رنجبر و مهندس تاجی  ضمن حضور در کشتار گاه صنعتی دام زرین شهراز آنجا بازدید و با  مراحل مختلف کشتار آشنا شدند.

وی در دیدار یک ساعته از کشتار گاه به سختی کار دامپزشکان اشاره وآنها را کارکنانی گمنام دانست که در خط مقدم مبارزه با بیماریها قرار گرفته اند و ولی متاسفانه آحاد مردم از این قضیه بی خبرند و لازم است رسانه های گروهی در این مورد اطلاع رسانی بیشتری نمایند.

همچنین امام جمعه زرین شهر با حضور در شبکه دامپزشکی لنجان از قسمتهای مختلف بازدید و با کارکنان این شبکه نشستی صمیمانه داشت وبا فعالیتهای انجام شده توسط همکاران آشنا شد.

وی ازاقدامات شایان انجام شده توسط کارکنان این شبکه تشکر نمود و گفت : تلاش وزحمت مجموعه دامپزشکی در نزد پروردگار متعال بدون اجر نخواهد ماند.

امام جمعه زرین شهر وعده داد : بنده نیز درباره این تلاش و زحمات به مردم اطلاع رسانی خواهم نمود.

نظر شما
ادامه