کد خبر: ۱۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: باید با مدیریت و کنترل فاضلاب‌های ورودی به خلیج فارس از رسیدن شکوفایی جلبک‌ها به مرحله خطرناک و تبدیل شدن آن به پدیده کشند قرمز پیشگیری کرد.

دکتر کاظم عبدی اظهار کرد: شکوفایی جلبکی پدیده‌ای طبیعی بوده که در همه منابع آبی دنیا از جمله ایران رخ می‌دهد اما شناسایی و پایش مستمر آن و اطلاع‌رسانی به موقع به پرورش‌دهندگان و صیادان برای مقابله با این پدیده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تنها دو درصد از 4000 جلبک موجود در جهان سمی هستند افزود: جلبک‌های سمی برای از بین بردن دیگر پلانکتون‌ها و بقای بیشتر خود سم ترشح کرده و جلبک‌های غیر سمی نیز در صورت تبدیل شدن به شکوفایی جلبکی می‌توانند برای آبزیان و ماهیان خطرناک باشند چراکه این جلبک‌ها با ایجاد سایه و کاهش اکسیژن درآب‌ها باعث خفگی ماهیان می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی توضیح داد: سموم ترشح شده از جلبک‌های سمی سبب مرگ آبزیان و ماهی‌ها می‌شود اما از آنجاکه این سموم هیچ باقی‌ماندگی در گوشت ایجاد نکرده و در بافت‌های چربی و کبد تجمع می‌کنند، ماهیان زنده‌ای که صید می‌شوند از نظر امنیت غذایی دارای سلامت کامل بوده و نیازی به تعطیل کردن صید در هنگام شکوفایی جلبکی نیست.

عبدی ادامه داد: صید، فرآوری و عرضه ماهیان مرده از نظر شرعی مجاز نبوده و از آنجا که از نظر بهداشتی ماهیان پس از مرگ بلافاصله فاسد می‌شوند، ممنوعیت مصرف داشته و باید از چرخه عرضه و جمع‌آوری حذف شوند.

وی با اشاره به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی پایش و کنترل کشند قرمز گفت: از آنجا که یکی از عوامل مهم ایجاد کشند قرمز ورود حجم بالایی از مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر از طریق فاضلاب‌های انسانی وارد شده به آب‌هاست، باید از ورود فاضلاب به منابع آبی که امکان رشد و ایجاد کشند قرمز را افزایش می‌دهد، جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی درباره اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: سازمان دامپزشکی مکاتبات لازم را با استان‌های ذیربط انجام داده و ابلاغیه‌هایی را به کارخانه‌های پودر ماهی ارسال کرده تا ازماهیان تلف شده برای تهیه خوراک آبزیان استفاده نکنند. همچنین در موارد وقوع پدیده‌هایی مانند کشند قرمز، بازرسان سازمان به صورت فعال در منطقه حضور یافته و با همکاری شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست اقدامات لازم را برای معدوم‌سازی و دفن بهداشتی ماهیان تلف شده انجام می‌دهند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
0
از مدیرکل محترم و دانشمند مبارزه با بیماری های آبزیان که به نظر این حقیر جزو مدیران پرتوان و با سواد مجموعه سازمان دامپزشکی هستند خواهشمندم برای عدم باقی مانده سموم جلبکهای سمی یاد شده در گوشت ماهی مرجع معرفی نمایند چون من مطالبی راجع به سمومی چون DSP-PSPو... خوانده ام اما مظمئن نیستم.
نظر شما
ادامه