کد خبر: ۱۱۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور از مشخص شدن نتایج پایش میزان باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های دامی تا پایان سال خبر داد و گفت: برخلاف مسائل مطرح شده وضعیت سلامت محصولات دامی از نظر باقیمانده مواد شیمیایی نگران‌کننده نیست.

دکت رمحسن مشکوة با اشاره به اینکه پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های دامی یا مواد غذایی با منشاء دامی از چهار سال گذشته در سازمان دامپزشکی در حال انجام است اظهار کرد: این طرح در محصول شیر از چهار سال گذشته، در عسل از سه سال گذشته و گوشت مرغ و ماهی برای اولین بار در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی طرح پایش باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در گوشت قرمز و تخم‌مرغ امسال انجام می‌شود.

مشکات با بیان اینکه گوشت شترمرغ و بوقلمون نیز در دستور کار برای پایش نیستند افزود: فرآورده‌های دامی پرمصرف مانند گوشت مرغ با یک میلیون و 600 هزار تن، گوشت قرمز با حدود یک میلیون تن و تخم‌مرغ با حدود 750 هزار تن تولید برای پایش و ارزیابی باقی‌مانده‌ها در اولویت هستند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‌های دامی و شیلاتی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در حال اجراست که در این طرح عوامل مختلفی مانند روش تجویز دارو، خارج کردن داروهایی که نسبت به آن‌ها مقاومت ایجاد شده از چرخه مصرف، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک، ساماندهی کشتارگاه‌ها و... که می‌تواند به بهبود کیفیت محصول منجر شود، در دستور کار است.

وی عنوان کرد: 85 هزار واحد اپیدمیولوژی شامل روستا، دامداری و مرتع، 20 هزار واحد مرغداری گوشتی، تخم‌گذار، اجداد و مادر و بیش از 8000 مرکز تکثیر و پرورش آبزیان در کشور نشان‌گر گستردگی فعالیت‌های این بخش است.

به گفته مشکات تا مشخص شدن نتیجه آزمون و پایش میزان باقیمانده‌ها در فرآورده‌های دامی نمی‌توان نسبت به تایید این فرآورده‌ها نظر قطعی داد اما برخلاف شایعات مطرح شده نسبت به سلامت فرآورده‌های دامی، این فرآورده‌ها از نظر کیفیت و سلامت وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارند.

معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: ممکن است فرآورده‌های دامی کمی در حاشیه روستاها و بدون نظارت سازمان تولید شده و به بازار آید اما برای جلوگیری از عرضه این محصولات به فرهنگ‌سازی و آگاهی عمومی در جامعه نیاز است.

مشکات با بیان اینکه عرضه‌کنندگان فرآورده‌های دامی باید دارای پروانه کسب باشند گفت: گوشت قرمز ممکن است به صورت بسته‌بندی یا لاشه‌ عرضه شود که درصورت عرضه آن‌ها به صورت لاشه، خریداران باید مهر تأییدیه سازمان روی لاشه را مشاهده کنند اما گوشت مرغ در کشور تنها باید در بسته‌بندی و با دریافت تمامی مجوزها و استانداردها عرضه شود و در غیر این صورت مرغ‌های فله‌ای جمع‌آوری خواهند شد.

اعلام نتایج میزان باقیمانده‌های مواد شیمیایی در فرآورده‌های دامی تا پایان سال

وی گفت: بر اساس نتیجه پایش‌ها در گوشت مرغ میزان باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین 95 درصد از نمونه‌های جمع‌آوری شده از سراسر کشور کمتر از حد نصاب بود و این محصول عاری از باقیمانده‌های سموم شیمیایی است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: در حال حاضر دستورالعمل نمونه‌برداری از فرآورده‌های دامی به همه استان‌ها ابلاغ شده که نتایج این آزمایش‌ها تا پایان سال مشخص خواهد شد.

یادآور می‌شود پیش از این برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بودند باقیمانده سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است و در هفته گذشته با احضار وزیر جهاد کشاورزی به خانه ملت، یک سوم سرطان‌های معده در کشور را ناشی از محصولات کشاورزی آلوده و مسموم عنوان کردند.

 

برچسب ها: مشکوة، دامپزشکی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مجتبی مرتضوی تبریز
|
-
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
0
0
پس چرا اجازه صادرات به اتحادیه اروپا را نداریم ..!؟
نظر شما
ادامه