کد خبر: ۱۱۹۸۱

حکیم مهر - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی از تولید 118 میلیون تن محصول کشاورزی در سال جاری خبرداد و گفت: 98 درصد مواد غذایی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

علی‌اصغر منصورخاکی در مراسم افتتاح ساختمان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی حدود 25 میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شد و نیازمند واردات مواد غذایی بودیم.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا تمام میوه مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم؛ به طوریکه امسال هیچ میوه‌ای به جز موز وارد نکرده‌ایم.

منصورخاکی تصریح کرد: امروز در تولید مرغ و تخم‌مرغ خودکفا شده‌ایم و این محصولات صادر هم می‌شود و نوسانات اخیر نیز به علت تأخیر در تأمین نهاده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه 100 هزار تن ذخیره مرغ از تولیدات داخلی کشور داریم که شب عید را تضمین می‌کند گفت: در حال حاضر 70 درصد واحدهای مرغداری کشور تکمیل است و تولیداتی که ماه بعد وارد بازار می‌شوند، بازار را اشباع خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در تولید گندم، جو و کالاهای اساسی آنقدر توانمند شده‌ایم که نیاز خود را تأمین می‌کنیم؛ واردات و ذخیره استراتژیک گندم نیز تدبیری برای جلوگیری از خباثت‌های احتمالی دشمن است.

وی عنوان کرد: امروز واردات گوشت قرمز به حداقل رسیده است؛ به طوریکه واردات هفت درصدی از خارج کشور نیز برای فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود و در صورتی که پرواربندی صورت گیرد به طور کامل خودکفا خواهیم شد.

منصورخاکی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی به ویژه در آبیاری تحت فشار، شبکه‌های انتقال آب، اصلاح و مرمت قنات‌ها و آب‌های خرد به نحو مطلوبی شکل گرفته است و از آب‌های خرد به عنوان استخرهای دو منظوره برای پرورش ماهی‌های سردآبی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: کاهش تصدگری‌ها مهمترین اصلی است که نظام به آن اعتقاد دارد چراکه تمام کارهایی که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت نباید ورود کند.

به گفته منصورخاکی، بخش کشاورزی در این امر پیشتاز است؛ به طوریکه در گذشته سم‌پاش‌های هوایی برای کنترل مزارع برای سن گندم فعال بودند اما امروز کلینیک‌های گیاه پزشکی در دست فارغ‌التحصیلان کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: دستورالعمل تأسیس دفاتر پیشخوان در استان‌ها نیز در این راستا ابلاغ شده است؛ از 48 فرآیند ممکن مانند تمدید پروانه و اموری که کارشناسان در داخل مزارع انجام می‌دادند، در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز بر اساس تعرفه‌های مصوب مکلف شدند این نوع خدمات را در درون سازمان خود ساماندهی کنند؛ به طوریکه همه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید کلیه خدمات را در اختیار مردم قرار دهند.

منصورخاکی بیان کرد: تا پایان سال 700 نفر از فارغ التحصیلان به عنوان ناظران گندم و فعال در کشاورزی، در بخش اول استخدامی‌ها که معاف از آزمون هستند، معرفی خواهند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش دوم نیز افراد دارای شرایط احراز شده در سامانه، قادر به شرکت در آزمون استخدامی هستند؛ به طوریکه در مجموع در سال 93 - 92 همه ناظران به جای پیشکسوتانی که در بخش کشاورزی کار می‌کردند، جذب خواهند شد.

 

نظر شما
ادامه