کد خبر: ۱۲۰۶۵

حکیم مهر - صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری با بیان اینکه امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد رعایت حقوق حیوانات دستورات صریحی آورده گفت: قرآن کریم در آیات متعددی به وجود شعور و درک در حیوانات اشاره کرده است، لذا به همین جهت اسلام علاوه بر نهی آزار و اذیت جسمی حیوانات، از آزار روحی آنها نیز به شدت نهی کرده است.

حامد پاک‌سیرت، صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری، با بیان اینکه امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد رعایت حقوق حیوانات دستورات صریحی آورده افزود: قرآن کریم نیز در آیات متعددی به وجود شعور و درک در حیوانات اشاره کرده لذا به همین جهت اسلام علاوه بر نهی آزار و اذیت جسمی حیوانات، از آزار روحی آن‌ها نیز به شدت نهی کرده است، چنانچه از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده که ایشان نهی می‌فرمودند از قتل هر موجودی که روح دارد مگر آنکه جوازی برای آن کار باشد.

وی با بیان اینکه نابودی محیط زیست اولین حربه برای مقابله با حوادث نیست، گفت: کشتن یک حیوان وحشی آن هم حیوانی که نسل آن رو به انقراض است قابل توجیه نیست.

پاک‌سیرت، با بیان اینکه مسئولان قضایی شایسته است ترتیبی اتخاذ کنند که با در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین، زمینه‌های کشتار حیوانات و گونه‌های نادر در جامعه از میان برود، ادامه داد: طبیعت حیوانات وحشی، ایجاب می‌کند که برای به دست آوردن غذا به هر اقدامی دست بزنند لذا مثلا حمله به خرس به بهانه اینکه می‌توانست خسارتی وارد سازد حکایت ایراد «ان قلت» است.

وی با بیان اینکه در اسلام کشتن و پی کردن حیوانات بدون جهت و دلیل ممنوع شده است ادامه داد: از امام صادق(ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود «از کشتن حیوانات به جز افعی، عقرب و موش بپرهیزید» و یا حضرت علی(ع) می‌فرماید «اگر تمام دنیا رو به من پیشنهاد دهید و در قبال آن بخواهید که دانه گندمی را از دهان یک مورچه بگیرم و آن را آزار دهم قسم به خدا که این کار را نخواهم کرد».

صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری با بیان اینکه حقوق حیوانات در ایران رعایت نمی‌شود، ادامه داد: امیدواریم در کشور عزیزمان ایران نیز مثل سایر کشورهای پیشرفته شاهد رعایت روز‌افزون حقوق حیوانات باشیم که این یک فرهنگ غربی نیست بلکه فرمان خداوند، تعالیم ادیان الهی و حق حیوانات است.

نظر شما
ادامه