کد خبر: ۱۲۰۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - برای نخستین بار در کشور ، همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» اول اسفندماه در سالن همایش‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این همایش جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه به بحث و تبادل نظر پرداختند و از 20 لوح قرآنی رونمایی شد. 

دکتر قیصری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در بخش آغازین این همایش با قرائت فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص توجه به قرآن و تأکیدات معظم‌له بر ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه مقدم میهمانان،‌ دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه را گرامی ‌داشت.

وی پس از آن به قرائت آیاتی چند از آیات قرآن پیرامون موجودات پرداخت و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم برای افراد دین‌ستیز مثال ‌می‌زند و مصداق ‌آن آیات را در غرب مشاهده می‌کنیم و دین‌ستیزان به دین‌ستیزی خود ادامه می‌دهند.

دکتر قیصری اظهار داشت :خداوند از حیوانات و نکات اخلاقی و رفتاری او برای انسان مطرح می‌کند از این نمونه آیات زیادی داریم و ان‌شالله با تدبر در قرآن کریم بتوانیم درس زندگی را از این معجزه الهی بگیریم.

حجت‌‌الاسلام عبدالرسول بینازاده، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت فارس در همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز گفت: نگاه معرفتی قرآن به موجودات منحصر به‌موجودات زنده نیست بلکه به‌طور کلی وقتی می‌گوییم موجودات، معنای عام است.

وی افزود: اگر به این تعبیر نگاه معرفتی قرآن به موجودات جهان باشد، بحث گسترده‌تر می‌شود و نگاه معرفت‌شناسانه به موجودات عالم بر‌می‌گردد زیرا در یک نگاه کلی به جهان هستی، طبیعتاً بحث فلسفی می‌شود و دانش تجربی برای این بحث کافی نیست، پس این بحث را می‌توانیم به جهان‌شناسی دینی تعبیر کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه جهان آفرینش را مخلوق خداوند دانست و افزود: ما جهان آفرینش را مخلوق می‌بینیم البته این مباحث زمانی زیباتر می‌شود که میان نگاه مکاتب مختلف با نگاه قرآن کریم به موجودات مطالعه تطبیقی دهیم و مشاهده می‌کنیم که از منظر قرآن کریم جهان آفرینش مخلوق است و به تعبیر آن، اوصاف الهی به‌نحوی در آیینه مخلوقات تجلی پیدا می‌کند.

حجت‌‌الاسلام نیری، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز هم در همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با تصریح اینکه قرآن علم وحیانی است، گفت: برخی می‌گویند که مطالب قرآن کریم مطالب علمی نیست و این بدان دلیل است که دانشگاه‌های ما برگرفته از مباحث علمی تجربی است

حجت‌الاسلام نیری ادامه داد: در مکتب اسلام، و از دیدگاه قرآن انسان اشراف مخلوقات است اما از دیدگاه اومانیسم انسان اشرف موجودات است، در صورتی که وقتی می‌گوییم موجودات، ذات لایزال الهی نیز شامل این موجودات می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: این همایش شروعی باشد برای اینکه سلسله همایش‌های این چنینی در کشورمان برگزار شود و نگرش توحیدی را در دانشگاه‌های ما ترویج دهد.

حجت‌الاسلام نیری به زیبایی خلقت انسان و جهان اشاره کرد و گفت: کل آفرینش آیینه تمام نمای خداست و هر چیزی که از عدم به اقلیم وجود آمده و لباس هستی به تن کرده، مخلوق خداست.

حجت‌الاسلام نیری با اشاره به آیه 62 سوره زمر «اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ؛ خدا آفریدگار هر چیزى است و اوست که بر هر چیز نگهبان است» گفت: هر چیزی که خداوند خلق کرده، زیبا آفریده است و نظام هستی،‌نظام احسن است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات 4 سوره تین، 64 غافر، 3 تغابن تأکید دارد که انسان در کمال زیبایی آفریده شده و در آیه 14 سوره مؤمنون می‌خوانیم که وقتی خداوند انسان را آفریده به خود احسنت گفته است «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ؛ آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختیم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم آنگاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است».

حجت‌الاسلام نیری ادامه داد:‌ لازمه چنین امری این است که انسان اشرف مخلوقات باشد و اگر موجودی زیباتر از انسان یافت می‌شد، خداوند هنگام آفرینش آن موجود به خود «أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» می‌گفت و این یعنی انسان آیینه تمام‌نمای جمال و جلال خداست و موجودی است که جمال و جلال خداوند در او تجلی دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های نظام اسلامی باید اسلامی باشد، گفت:‌ دانشگاه اسلامی یعنی دانشگاه جامع نگر و زمانی دانشگاه اسلامی می‌شود که رویکرد ما از تجربی به جامعیت تغییر یابد و قرآن و معارف آن به دانشگاه‌ها ورود پیدا کند.

دکتر حسن نیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این همایش گفت: همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» در آستانه دوره‌ای که دوره تشکیل تمدن اسلامی است، برگزار شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در گذ‌ر از مراحل نظام‌سازی وارد مرحله تمدن‌سازی شده و اقتضا می‌کند که مراکز علمی توجه بیشتری به قرآن داشته باشند تا بتوانند منظومه‌های معرفتی را از آن استخراج و در مبانی تولید علم خود ارائه دهند.

دکترنیلی برگزاری این‌ همایش را یک حرکت آغازین برای مراکز علمی کشور دانست و گفت: به‌وسیله برگزاری چنین همایش‌هایی مراکز علمی می‌توانند ‌در تعامل و هم‌افزایی با علمای حوزه، ظرایف قرآنی را در رشته‌های مختلف دانشگاهی استخراج کنند و در نکات روزمرگی زندگی انسان‌ها پیاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه اگر قرآن نرم‌افزار سعادت بشر است باید این نرم‌افزار ‌در تمامی زوایای او اجرا شود، گفت: جای جای قرآن کریم ما را به تعمق و تدبر در آیات دعوت می‌کند و اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته از جمله پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده، توانسته بخشی از حقایق قرآنی را آشکار کند.

وی ادامه داد: تمامی دلایل فوق ضرورت تشکیل این همایش را تبیین می‌کند زیرا مبانی نظری ما در تولید علم از مبانی نظری مادی‌گرایانه به نظام هستی شکل گرفته یعنی خاستگاه مراکز پژوهشی بر اساس ریل‌گذاری و نظام‌های مادی‌گرایی دنیا حرکت می‌کند.

دکترنیلی اظهار کرد: ما نیازمند این هستیم که شاخص‌های علمی خود را از قرآن بگیریم و دوران بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی کفایت می‌کند که ‌در این زمینه به یک تدبر وسیع و عمیق برسیم.

دکتر کامران باقری لنکرانی ، وزیر اسبق بهداشت هم سخنران پایانی این همایش بود.

وی در سخنان کوتاهی با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن به بحث نمادسازی توجه ویژه ای شده است، اظهار داشت : در این کتاب الهی ، از برخی حیوانات برای هشدار به انسان استفاده شده است.

دکتر لنکرانی ادامه داد : با تدبر در قرآن ، می توان برای زندگی امروز ساختارها و برنامه های مناسب استخراج کرد.

خاطر نشان می شود، در پایان این مراسم با حضور دکتر موذنی ، رئیس دانشگاه شیراز ،حجت الاسلام نیری ، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شیراز ، آقای همتی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی از اساتید و مسئولان ؛از هنرمندان دانشجو که آیات قرآن را در قالب هنری در 20 تابلو به معرض دید عموم قرار داده بودند، تجلیل شد.

برای مشاهده تصاویر این همایش روی نشانی زیر کلیک نمایید :

http://khabar.shirazu.ac.ir/News/show.aspx?ID=384

 

خبر مرتبط :

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
0
0
همایش بسیار جالب و باشکوهی بود. عکس ها خوب نمایانگر جمعیت شرکت کنندگاه نیست به نظر می رسد ساعات اول تهیه شده. اگر دسترسی دارید عکس های سرسرای دانشکده هنگام رونمایی از تابلو ها را نشان دهید. امیدوارم چنین برنامه های تاثیر گذاری در تمام دانشکده های دامپزشکی برگزار شود
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
0
1
توصيه ميكنم همايشي تحت عنوان همایش نگاه معرفتی قرآن به انسانها در همين دانشكده توسط همين دوستان برگزار شود
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
0
0
توصيه دوست عزيز بسيار توصيه خوبي است. ولي تصور مي كنم انسان نيز جزو موجودات باشد. البته اگر در همايش شركت مي كردند موضوع انشان نيز مطرح شد. انشالله در همايش هاي بعدي با اهمين موضوع شركت نماييد
نظر شما
ادامه