کد خبر: ۱۲۲۰۸

حکیم مهر - صنعت دام آذربایجان غربی با تولید میزان بالای محصولات دامی در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بخش قابل توجهی از مردم استان، نقش مهم و مؤثری را در فرآیند توسعه استان ایفا می‌کند.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام این مطلب گفت: استان آذربایجان غربی دارای آب و هوایی مناسب با بارندگی‌های خوب (از 150 میلی‌متر تا 400 میلی‌متر) است. وجود این بارش‌ها، جریان رودخانه‌های دائمی و فصلی و آب‌های زیرزمینی، خاک حاصلخیز، مزارع وسیع نباتات علوفه‌ای، دارا بودن نژادها و اکوتیپ‌های مختلف دامی (دام سبک و سنگین) سازگار با اقلیم منطقه و سایر عوامل، موجب رونق دامپروری شده است.

سیدفضل‌اله قریشی افزود: این استان با داشتن 2.6 درصد از مساحت کشور بیش از شش درصد از تولیدات دامی کل کشور را به خود اختصاص داده که علاوه بر تأمین نیاز غذایی داخل استان، بخشی از احتیاجات پروتئین دامی سایر استان‌ها را نیز تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت دام آذربایجان غربی با تولید میزان بالای محصولات دامی در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بخش قابل توجهی از مردم استان، نقش مهم و مؤثری را در فرآیند توسعه استان ایفا می‌کند.

قریشی ادامه داد: این استان در سال 90 با تولید بیش از 60 هزار تن گوشت قرمز، 552 هزار تن شیر خام و 63 هزار تن گوشت سفید از استان‌های مطرح در تولیدات دامی است.

وی تصریح کرد: بیش از 80 درصد محصولات دامی استان در سیستم روستایی و عشایری تولید می‌شود.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: این معاونت با بهسازی و نوسازی دامداری‌های روستایی، توسعه دامداری‌های صنعتی، اعطاء تسهیلات در رابطه با تجهیز گاوداری‌های شیری و گوشتی صنعتی، درخواست تسهیلات قابل توجه به‌منظور تأمین تجهیزات لازم در گاوداری‌های روستایی و برنامه‌های آموزشی در رابطه با تولید بهداشتی فرآورده‌های دامی، بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها و هماهنگی لازم با پشتیبانی امور دام در راستای تأمین نهاده‌های مصرفی واحدهای تولیدی مرتبط اقدام مناسبی در این باره به‌عمل آورده است.

قریشی تأکید کرد: تمامی حمایت‌های انجام‌شده از این بخش، حاکی از عزم مسئولان ذی‌ربط جهت تثبیت و حتی افزایش تولیدات دامی به همراه ثبات قیمت در این حوزه است.

وی اظهار داشت: بر اساس ضوابط صادراتی، کلیه محصولات لبنی، دام زنده، مرغ و تخم‌مرغ در صورت وجود مازاد مصرف داخلی به خارج از کشول به‌ویژه کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

قریشی در پایان گفت: دورنمای هر فعالیتی بستگی به وجود نیروی انسانی فعال و دوراندیش در مجموعه دارد که با تلفیق تجارب دیگران و خود و درک مناسب از شرایط موجود استانی، کشوری و حتی جهانی اهداف نهایی را تعیین کرده و نقشه راه مشخصی برای نیل به اهداف ترسیم می‌کنند؛ لذا با توجه به عزم موجود در بخش دولتی متولی تولید در تأمین تسهیلات و شرایط لازم، تحرکات مناسب اتحادیه‌ها و تشکل‌های دامداری و مرغداری و افزایش آگاهی‌های تولیدکنندگان درباره مسائل مدیریتی و پرورشی شاهد پیشرفت صنعت دام و طیور استان خواهیم بود.

 

نظر شما
ادامه