کد خبر: ۱۲۳۴۰
حکیم مهر - "عسل" محصولی که ایران با تولید بیش از 50 هزار تن در رتبه یازدهم تولید آن در جهان قرار دارد، شیرینی‌اش به کام کشورهای دیگر همچون ترکیه شده و زنبورداران ایرانی را در سال تولید ملی از وجود مشکلات و نبود حمایت‌های تولیدی گله‌مند کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، امسال حدود 50 هزار تن عسل از حدود پنج میلیون و 330 هزار کلونی زنبور عسل تولید شده که نسبت به سال گذشته با افزایش 30 درصدی مواجه بوده که علت این افزایش تولید به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پرداخت وام‌های زودبازده است.

اما سال تولید ملی برای زنبورداران هم بی حاشیه نگذشت و آن‌ها با مشکلاتی از قبیل گرد و غبار، نخریدن عسل درجه یک از سوی کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی، نبود یارانه کوچ و مشکلات ناشی از صادرات فله‌ای عسل و ... دست و پنجه نرم کردند.

یکی از دلایلی که باعث شد شیرینی عسل مرغوب ایرانی به کام ترکیه برود، بسته‌بندی ضعیف و صادرات فله‌ای این محصول بود چراکه 40 درصد صادرات این محصول به ترکیه صورت گرفت و در آنجا با بسته‌بندی جدید و به نام این کشور به بازارهای اروپایی صادر شد.

عفت رییسی سرحدی – مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران - در این باره به ایسنا گفت: سالانه بیش از 5000 تن عسل به صورت فله‌ای به ترکیه صادر و در بسته‌بندی‌های جدید به عنوان عسل ترکیه‌ای به دیگر کشورها صادر می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به افزایش تولید، انتظار می‌رفت 10 هزار تن عسل در بازار‌های جهانی صادر شود اما به دلیل بازار پسند نبودن بسته‌بندی حدود 10 هزار تن کلونی و 6000 تن عسل به کشور‌هایی همچون ترکیه، افغانستان، کردستان و عراق صادر شد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران ادامه داد: امسال بخش عمده‌ای از عسل صادراتی از مبادی غیر رسمی به کشورهای متقاضی ارسال شد اما با توجه به ارزآوری بالای عسل ایرانی، بهتر است صادرات این محصول در گمرکات کشور به ثبت برسد.

رییسی سرحدی با بیان این‌که برنامه‌ریزی دقیق کوتاه و میان‌مدت می‌تواند افزایش تولید عسل در ایران را استمرار دهد، گفت: حدود 63 هزار زنبور‌دار در کشور فعال هستند که در صورت ادامه‌ی سرمایه‌گذاری و استمرار افزایش تولید، در سال آینده حدود 20 درصد به تولید عسل افزوده می‌شود.

قیمت تمام شده عسل درجه یک و دو

وی با بیان اینکه امسال سرانه‌ی مصرف عسل به حدود 610 گرم افزایش یافته است، اظهارکرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم عسل طبیعی درجه یک حدود 18 هزار تومان است که در خرده‌فروشی‌ها کیلویی 25 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم عسل درجه دو حدود 8000 تومان است که در مغازه‌ها کیلویی 12 تا 13 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه زنبورداران هیچ نقشی در قیمت‌گذاری محصول پر زحمت خود ندارند، گفت‌: با توجه به مشکلات بسیار صنعت زنبورداری، بالا بودن هزینه‌های تولید و حمل و نقل بهترین روش برای متعادل‌سازی قیمت عسل، آزاد کردن بازار و تعیین قیمت عسل از طریق عرضه و تقاضا است.

کارخانه‌ها عسل درجه یک را نمی‌خرند

رییسی سرحدی با اشاره به اینکه دولت اجازه افزایش قیمت بالای 10 درصد را به کارخانه‌های تولید عسل نمی‌دهد، گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، کارخانه‌داران عسل درجه یک را نمی‌خرند و بیشتر به خرید عسل درجه دو تمایل دارند لذا عسل‌های درجه یک عمدتا در خرده‌فروشی‌ها و توسط زنبورداران عرضه می‌شود.

تشکیل صندوق حمایت از زنبورداران

یکی از اقدامات مثبتی که در سال جاری انجام شد، تشکیل صندوق حمایت از زنبورداران بود اما به گفته رییسی سرحدی بخشنامه فنی درآمد ماده 20 تامین اجتماعی باعث شد 90 درصد زنبورداران از بیمه حمایتی دولت برخوردار نشوند و بر اساس این بخشنامه هر زنبوردار که قبل از سال 88 به هر نحوی بیمه بوده‌اند، دیگر نمی‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند.

با توجه به وضعیت رو به رشد تولید عسل در سال جاری بهتر است برای بهبود وضعیت تولید و حل مشکلات این صنعت باید برای تولیدکنندگان یارانه در نظر گرفت و بسیاری از امور مرتبط به زنبورداری و تولید عسل به صاحبان این صنعت واگذار شود.

 

نظر شما
ادامه