کد خبر: ۱۲۴۳۶
حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید 4.2 میلیارد دوز انواع واکسن دامی در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به سال گذشته 1.2 میلیارد دلار افزایش تولید و شش میلیون و 500 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در بردارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر هادی قدکچی اظهار کرد: سال گذشته بیش از سه میلیارد دوز انواع واکسن طیور و 300 میلیون دوز واکسن‌های دامی که مورد نیاز کشور بوده است، تولید و عرضه شد و توانست از خروج بالغ بر 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به تولید واکسن تب برفکی روغنی، واکسن ماهی و واکسن بروسلوز قطره چشمی به عنوان دیگر دستاوردهای این موسسه، در زمینه تولیدات دامی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این موسسه بازنگری در خطوط تولید واکسن‌های دام و طیور و راه‌اندازی مجدد برخی از واکسن‌هایی است که در سال‌های گذشته متوقف شده بودند.

قدکچی ادامه داد: یکی دیگر از واکسن‌های تولید شده در این موسسه واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به نام PPR بوده که سالانه به 10 میلیون دوز نیاز داریم و موسسه موفق به تامین نیاز کشور شده است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تخم‌مرغ SPF که پیش از این از خارج تامین می‌شد، دانش فنی آن کسب شده و در سال جاری و آینده در سطح پایلوت تولید خواهد شد.

وی درباره برخی مشکلات ایجاد شده در زمینه واکسن آنتروتوکسمی گوسفند و بز در سال گذشته عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در سال گذشته برای تامین نیاز واحدهای دامی کشور درخواست تولید 70 میلیون دوز از این واکسن را به موسسه داد که موسسه موفق شد تا پایان سال، 78 میلیون دوز از این واکسن را تولید و عرضه کند اما تنها 40 میلیون دوز آن مورد مصرف قرار گرفت چراکه بخشی از آن ذخیره شده یا در بازار سیاه عرضه شده است.

قدکچی اضافه کرد:‌ در آستانه سال نو به دلیل ایجاد شدن تقاضای کاذب برای این واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نسبت به تولید واکسن آنتروتوکسمی گوسفند و بز اقدامات مناسبی انجام داد و تا پایان فروردین ماه 10 میلیون دز دیگر از این واکسن آماده تحویل به بازار خواهد بود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درباره افزایش قیمت واکسن‌ها و سرم‌های تولید شده در این موسسه عنوان کرد: سال گذشته قیمت دلار افزایش یافت و از آنجا که دولت هم نمی‌تواند تمام نیازهای ارزی موسسه را تامین کند طبیعتا قیمت تمام شده محصولات تولید شده افزایش می‌یابد.

به گفته رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی 90 درصد واکسن‌های مورد نیاز دام‌های کشور در داخل تولید شده و در زمینه واکسن‌های طیور نیز این موسسه توانایی تولید 60 درصد آن‌ها را دارد.

قدکچی درباره صادرات واکسن به کشورهای مختلف عنوان کرد: از سال گذشته برنامه‌ریزی برای ثبت واکسن‌های تولید شده این موسسه به کشورهای همسایه‌ مانند عراق، لبنان، پاکستان، افغانستان و ... صورت گرفت و در سال گذشته حدود 200 هزار دوز واکسن به تاجیکستان صادر شد. همچنین برای سال جاری و سال‌های آینده نسبت به افزایش صادرات واکسن‌های دام و طیور اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه